V prosinci loňského roku soud rozhodl, že berlínský městský dopravní podnik BVG porušuje autorská práva designéra Herberta Lindingera. Používá totiž jeho dlouholetý design klikatých potahů sedadel na zboží, které prodává v rámci merchandisingu. Původní zakázka se však týkala pouze potahů sedadel.
V reakci na rozsudek společnost BVG prodej tohoto zboží zastavila, a ačkoli to soud nevyžadoval, nechala pro budoucí použití vytvořit nový design sedadel. Ten se však lidem nelíbí, zvykli si na ten starý. Umělec se mezitím s BVG mimosoudně vyrovnal a obě strany se nyní dohodly na tom, že se původní potah se vrátí do hry. Nový vzor bude i nadále sloužit jako náhrada opotřebovaných sedadel v autobusech a vlacích.
Ačkoli se spor vyřešil smírem, ukazuje, jak vášniví mohou být lidé, pokud jde o potahy sedadel ve veřejné dopravě. Vzory, které mnozí z nás vídají každý den a řada lidí je ani nevnímá, jsou ať chceme nebo ne součástí naší každodennosti.
Lindingerův návrh nese jméno Městská džungle. Design poprvé Berlíňané uviděli koncem 80. let „Je nezapomenutelný, křiklavý, ale přesto okouzlující,“ říká jeden z Berlíňanů. Stejně jako mnoho jiných textilií vhodných pro tranzitní dopravu je i tento vzor nadmíru funkční. Látka je navržena tak, aby maskovala skvrny a neposkytovala prostor ke graffiti.
„Červí vzory pulzují vitalitou jako konzerva plná živé rybářské návnady,“ říká další Berlíňanka. Frenetický motiv má podle mnohých až punkový charismatický charakter, který se k Berlínu dokonale hodí. „Pro ty kteří strávili čas v metru německého hlavního města dost času, má dokonce i nostalgickou hodnotu,“ říká další Berlíňan.
Do autobusů se vrátily koženkové sedačky, mají pomoci v boji s covidem |
Náhrada, kterou BVG objednala, také není podle mnohých vůbec špatná. Je vyvedena v barvách německé vlajky osvěžených třešňově červenou a azurovou barvou a má podobně složitý vzor, který se dobře brání vandalismu i opotřebení.
Když se cestující podívá pozorněji, uvidí množství rozpoznatelných siluet postav, vzor zobrazuje více než 80 různých těl, což je škála tvarů a velikostí, která má oslavovat rozmanitost obyvatel města a závazek dopravní agentury k inkluzi.
Berlínský vzor se také úspěšně vyhnul fatální chybě některých dopravních podniků, tedy snaze o jakýkoli trojrozměrný efekt, který může v cestujících vyvolat pocit nevolnosti.
Zatím je příliš brzy na to soudit, jestli nový design postaviček dosáhne ikonického statusu svého předchůdce. Dosáhl však alespoň jednoho milníku: ocitl se na bundách, čepicích a mikinách, takže cestující mohou propagovat své fandovství v dopravě i poté, co vystoupí z autobusu.