Video ukazuje mladou ženu, která mluví o své práci v pivovaru Erdinger. „Miluju práci v prodeji v Erdingeru,“ čte svůj text z tabletu, trochu neohrabaně a s úzkostným výrazem ve tváři. „Je to jistá a rozmanitá práce, plat je skvělý a dokonce dostanete služební auto,“ říká podle webu Süddeutsche Zeitung.
Když pak řekne: „Kromě toho mají v Erdingeru dobré pivo...“, kolem její hlavy se objeví mužské ruce s palicí, láhví piva a výčepní pípou připravené kdykoli udeřit, pokud ženino oznámení nebude dostatečně euforické. Další ruka drží u ženina hrdla otvírák na láhve.
Žena nakonec ucukne a rychle se opraví: „Chci říct... nejlepší pivo!“. Pak, jakoby pod nátlakem, dodá: „Tak pojďte, přihlaste se hned. Těšíme se na vás.“
Je tato scéna reklamou na práci v Erdingeru, anebo spíš oslavuje násilí? dají se do jedné věty shrnout reakce lidí na sociálních sítích. Podle mluvčího Erdingeru se v komentářích objevily i pozitivní reakce, přiznává však, že reklama sklidila spíše kritiku.
Dodal však, že společnost nikdy nechtěla nikomu ublížit nebo glorifikovat násilí na ženách. Záměrem bylo oslovit žadatele o práci v pivovaru prostřednictvím sociálních sítí s typickým bavorským humorem. „Nechtěli jsme nikoho jakkoli urazit, video mělo být satirické, ironické,“ zdůrazňuje mluvčí.
Reklama jako femicida?
Mezi nejostřejší kritiky nového reklamního počinu pivovaru patří Instagramový účet Safe Space Chemnitz, který o sobě tvrdí, že bojuje za feminismus a ochranu před násilím. Účet video i nadále zobrazuje jako varovný marketingový příběh.
„Každý den se ženy stávají oběťmi domácího násilí, téměř každý den spáchá nějaký muž vraždu ženy a trend femicidy prudce stoupá,“ vysvětluje žena z organizace Safe Space Chemnitz na Instagramu. Utrpení celé skupiny obyvatel je v tomto případě využíváno k vytvoření reklamy, která má přilákat nové zaměstnance. „To myslíte vážně?“ ptá se. „Kolik promile se vlastně podílelo na psaní scénáře k vaší reklamě? Rozhodně to nebylo bez alkoholu,“ dodává.
Erdinger Weißbräuje největší pivovar na světě, který vaří pšeničná piva, takzvaná weißbiers. Ta jsou široce dostupná a oblíbená v celém Německu a Evropské unii. Společnost vznikla roce 1886 v bavorském Erdingu. V pivovaru momentálně pracuje 500 zaměstnanců, roční výstav je 1,5 milionu hektolitrů piva. |
Na otázku, jak kontroverzní reklamní video vzniklo, mluvčí společnosti Erdinger vysvětlil, že jeho vytvoření a zveřejnění nebylo jen v rukou jednoho člověka. Nedokázal však přesně říci, jak probíhala interní koordinace.
Video vzniklo ve spolupráci různých oddělení. Jednohlasný názor zněl: „Takhle to můžete zveřejnit,“ shodli se podle mluvčího všichni zúčastnění na tom, že video je v pořádku.
Pivovar Erdinger Weißbräu nyní slibuje, že se polepší. Jak mluvčí v úterý vysvětlil, společnost bude v budoucnu věnovat větší pozornost tomu, zda by se její reklamy nemohly dotknout určité skupiny lidí, uzavírá německý web.