Nejdražší značkou je Google, bodoval i McDonald’s

  10:27aktualizováno  11:52
Vyhledávač Google znovu zabodoval v žebříčku nejcennějších značek světa. Má vyšší hodnotu než Microsoft nebo Coca-Cola. Do desítky nejdražších se letos probojoval i McDonald´s, americký výrobce počítačů Apple či finská Nokia. Dařilo se také čínským firmám.

Google, burza - Vstup Googlu na burzu 19. srpna 2004 jak vypadal na newyorském Time Square. | foto: Profimedia.cz

Vyplývá to z celosvětového žebříčku BrandZ TOP 100. Studie společnosti Millward Brown Optimor, kterou pravidelně zveřejňuje deník Financial Times, nepřinesla žádná velká překvapení. Na prvních pěti místech se nezměnilo vůbec nic.

První desítku jednoznačně ovládly technologické firmy. Rozdělily si šest míst. Podle tržní hodnoty se do první desítky dostaly ikony rychlého občerstvení, jako jsou McDonald´s či Coca-Cola.

V první desítce se stále drží i výrobce cigaret Marlboro, a to přes řadu antikuřáckých kampaní. Pohoršil si ale o čtyři místa.

Hodnota Top 100 značek vzrostla za poslední rok o 21 procent. Celkem se vyšplhala na 1,94 bilionu dolarů. V přepočtu je to téměř 31 bilionů korun, což představuje státní rozpočet České republiky na 31 let.

"Hlavním trendem, který přispívá k růstu firem, je inovace a důraz na zákazníky. Nivea tak například v Číně zabodovala řadou kosmetiky pro muže," uvedla ředitelka společnosti Millward Brown.

Ze stejného důvodu v žebříčku rekordně poskočila společnost Apple. Její hodnota vzrostla o 123 procent, a to zejména kvůli výrobkům iPohe, iPod a novým počítačům. Skokanem roku jsou přístroje pro mobilní komunikaci BlackBerry. Letos jim patří 51. příčka, v loňském roce se neumístily vůbec.

Daří se Číně
I přesto, že je žebříček celosvětový, dostalo se do něj jen 16 zemí. Více než polovina, 54 značek, je z USA. Dařilo se Číně. Mezi nejcennější se protlačily čtyři značky - China Mobile, Bank of China, China Construction Bank a banka ICBC.

Poprvé zabodovala východní Evropa. Na 89. pozici se umístil mobilní operátor MTS. V současné době patří k největším ve střední a východní Evropě. Má 83 milionů zákazníků.

. Google - malá chyba v hláskování

Historie nejcennější značky  světa zřejmě začala omylem. Když totiž majitelé vyhledávače hledali vhodné jméno, rozhodli se pro označení "googol".

S tím přišel Milton Sirotta, synovec amerického matematika Edwarda Kasnera. Mělo označit číslovku s jednou jedničkou a rovnou stovkou nul. V názvu vyhledávače má vyjádřit nesmírné množství informací, které je možné na internetu najít. Není zcela zřejmé, jak nakonec došlo k záměně dvou písmen, ale pravděpodobně šlo jen o nepozornost a chybu v hláskování.

Zákazníci chtějí luxus i prací prášek
Hodnota značky se nejlépe určuje podle částky, kterou je konkurence ochotna zaplatit za celý podnik. Tam, kde takové srovnání není možné, je ale třeba hledat jiné metody. Průzkum BrandZ bere v úvahu především hodnotu podniku podle tržeb a rovněž podle toho, jak značku vnímají spotřebitelé. Kdyby ale měli rozhodovat oni, bylo by na předních příčkách úplně jiné pořadí.

Jednoznačně by vedly známky spojené s luxusem. Na předních příčkách by se pak umístily Louis Vuitton, Porsche, Hermes, Gucci nebo Cartier. Překvapivě by se ale na šestém místě umístil prací prášek Tide.

BrandZ letos připravuje i český žebříček, který dosud neexistuje. Určení hodnoty je ale problematické. Jednak jsou domácí firmy známé především v Česku a celosvětovou proslulost nemají, jednak se řada z nich neoobchoduje na burze. Proto se síla značky zpravidla odvozuje jen od toho, jak ji vnímají spotřebitelé.

Nejcennější značky světa
Značka Cena*
 1. Google 86,1
 2. General Electric 71,4
 3. Microsoft 70,9
 4. Coca-Cola 58,2
 5. China Mobile 57,2
 6. IBM 55,3
 7. Apple 55,2
 8.  Mc Donald´s 49,5
 9. Nokia 44
10. Marlboro 37,3
*V miliardách dolarů                                                                             

Mají české firmy šanci se celosvětově prosadit?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 5. května 2008. Anketa je uzavřena.

ANO 2185
NE 378
Autoři: ,

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Číňané chtějí do vesmíru vyslat elektrárnu. Energii na Zemi přepraví laserem

Ilustrační snímek

V čínském městě Čchung-čching zahájili vědci novou fázi tamního vesmírného programu. Začali totiž vytvářet prototyp...

Polovina evropských firem neřeší snižování emisí, i když je ohrožují

Ilustrační foto

Přestože většina evropských podniků přiznává, že klimatické změny se jejich byznysu dotknou, 53 procent z nich nemá...

Katar se chystá na mistrovství světa ve fotbale. Investuje 20 miliard dolarů

Stadion Chalífa s v katarském Dauhá, na kterém se bude hrát  mistrovství světa...

Katar chce do Perského zálivu přilákat více sportovních společností. Před mistrovstvím světa ve fotbale v roce 2022...

Najdete na iDNES.cz