Výrobce toto letadlo označuje za nejprodávanější velké dopravní letadlo všech dob. Připisuje mu zásluhy za otevření stovek nových tras po celém světě.
Vyšetřování se nyní pravděpodobně zaměří na jednání pilotů, letecké společnosti a údržbu letadla. Přestože ještě nejsou známy příčiny, pro společnosti Boeing přichází nehoda v nejhorší možnou chvíli. Výrobce se již několik let snaží vzpamatovat ze dvou leteckých katastrof s menším letadlem 737 MAX v letech 2018 a 2019. Tyto havárie, při nichž v Indonésii a Etiopii zahynulo dohromady 346 lidí, totiž souvisely s konstrukční vadou a otřásly důvěrou v tradičního výrobce letadel, píše web The Washington Post.
Zatím nic nevíme. Odborníci spekulují, co způsobilo havárii letadla Air India![]() |
Před touto nehodou v Indii měl přitom Boeing 787 vynikající bezpečnostní bilanci s nulovými smrtelnými nehodami a žádnými ztrátami letadel. Letouny 787 měly provozu mnohé letecké společností po celém světě a byly považovány za jedny z nejbezpečnějších v komerčním letectví.
Potíže s bateriemi
Ovšem ani Dreamliner se neobešel zcela bez potíží. V roce 2013, druhém roce provozu širokotrupého proudového dopravního letadla, se u několika kusů vyskytly problémy s elektrickým systémem způsobené lithium-iontovými bateriemi. Mezi incidenty patřily dva elektrické požáry z roku 2013, jeden na palubě letadla 787 společnosti All Nippon Airways a druhý na palubě letadla 787 společnosti Japan Airlines.
Američtí zákonodárci ve zprávě z roku 2020 odhalili, že požáry baterie v 787 souvisely s konstrukčními problémy a předznamenaly výrobní problémy, které přispěly k haváriím letadel 737. Podle databáze leteckých incidentů spravované Nadací pro bezpečnost letů však v letech od požáru baterie zaznamenal letoun 787 dobré výsledky v oblasti bezpečnosti, a to bez smrtelných nehod.
Společnost Boeing uvádí, že letadlo za svou službu přepravilo 1 miliardu cestujících. Více než 1 100 dreamlinerů je v provozu u leteckých společností po celém světě, obsluhují některé z nejdelších tras a Boeing uvádí, že má nevyřízené objednávky na dalších 889 letadel.
Po nehodě v Indii klesly akcie Boeingu. Dreamliner neměl za 14 let vážnější nehodu |
„Dreamliner je jedním z tažných koní leteckých společností na dlouhých tratích, které provozuje více než 70 dopravců,“ uvedl letecký analytik Henry Harteveldt. 787 podle něj letecké společnosti oceňují kvůli flexibilitě a spolehlivost různých modelů a zároveň si pochvalují vybavení letadla, které zahrnuje nadprůměrně velká okna.
Podle údajů analytické společnosti Cirium má Air India ve své flotile 34 letadel. Letadlo, které se zřítilo, bylo vyrobeno v Seattlu v roce 2013 a společnosti Air India bylo dodáno počátkem roku 2014. Od té doby podle této společnosti vzlétlo a přistálo více než 8 000krát.
Příliš mnoho nehod
Havárie letadel MAX stále vrhají na Boeing stín. Letadlo, které je modernizovanou verzí oblíbeného modelu 737, bylo téměř dva roky uzemněno po celém světě, protože společnost se snažila odstranit konstrukční problémy a přesvědčit regulační orgány, že letadla jsou bezpečná. Při loňském vypadnutí dveřního panelu během letu Aerolinek Alaska Air sice nikdo nezahynul, ale mnozí nehodu spojovali s chybou na výrobní lince Boeingu. Federální úřad pro letectví (FAA) následně zavedl limit na počet vyrobených maxů měsíčně.
V Indii se zřítil letoun s 242 lidmi mířící do Británie, dopadl na lékařskou ubytovnu |
Loni v prosinci zažil Boeing další černý den, kdy jeho 737-800 se 181 lidmi na palubě sjelo při přistávacím manévru z dráhy na mezinárodním letišti v Muanu v Jižní Koreji a poté začalo hořet. Zemřelo 179 lidí, dva členy posádky se podařilo vyprostit živé. Příčinou byla srážka letadla s ptáky před nouzovým přistáním na dráze, která končila betonovou bariérou.
I Dreamliner v poslední době trpěl výrobními problémy souvisejícími s jeho lehkou konstrukcí z uhlíkových kompozitů, inovací, díky níž se letadlo stalo lehčím a úspornějším. FAA loni uvedl, že vyšetřuje tvrzení informátora společnosti, že části letounů byly nesprávně spojeny, ale Boeing uvedl, že uvedené problémy nepředstavují bezpečnostní riziko.
Pád letadla v Indii nakonec přežil jen jediný člověk. Bylo to rychlé, popsal Brit z 11A![]() |
Společnost Boeing se minulý měsíc vyhnula trestní odpovědnosti v kauze, která byla zahájena v souvislosti s haváriemi letounů 737 a která výrobce obviňovala z klamání regulačních orgánů. Uzavřela totiž dohodu s prokurátory ministerstva spravedlnosti zahrnující přiznání některých pochybení a zřízení fondu ve výši 444,5 milionu dolarů pro oběti leteckých nehod. Výměnou za to bude staženo obvinění. To rozzlobilo rodiny obětí, které chtěly, aby se Boeing zodpovídal před soudem.
Tentýž měsíc Trump v katarském Dauhá slavnostně oznámil, že společnost Qatar Airways objednala 130 letadel Boeing 787 a desítky dalších letadel, což by mohl být nákup v hodnotě až 96 miliard dolarů, uzavřel The Washington Post.