Demokratická strana se jedné ze svých nejvlivnějších členek zbavit nemůže. Pelosiová je totiž nesmírně efektivní ve sbírání peněz na kampaň, v čemž podle svých slov nemá na americké politické scéně konkurenci.
Web Politico uvádí, že během první čtvrtiny letošního roku získala pro stranu už 16,1 milionu dolarů (přes 357 milionů korun). Pro srovnání, její republikánský protějšek, dosavadní předseda Sněmovny reprezentantů Paul Ryan, vybral za stejnou dobu „pouze“ 11 milionů dolarů (244 milionu korun).
Podle interních dokumentů demokratů, které nedávno získala televize CNN, se suma peněz, kterou Pelosiová vysbírala pro letošní podzimní volby, dostala v červnu na 83 milionů dolarů (1,8 miliardy korun), čímž se stala v rámci Demokratické strany jednoznačně nejefektivnějším „výběrčím“.
V červenci její bilance poskočila ještě o dalších osm milionů dolarů (177 milionů korun). Od roku 2002, kdy se stala lídrem demokratů ve Sněmovně reprezentantů, vybrala Pelosiová na kampaně zhruba 700 milionů dolarů.
Demokraté využívají peníze zejména ve volebních obvodech, které patří mezi tradiční republikánské bašty, nebo kde jsou síly mezi oběma stranami vyrovnané. A právě v těchto oblastech se demokratičtí kandidáti od Pelosiové distancují.
Značné míry antipatie Američanů vůči 78leté političce se snaží maximálně využít i republikáni. Jelikož se Pelosiová chystá kandidovat na post předsedkyně dolní komory Kongresu, tak v kampaní varují: „Každý hlas pro demokrata je hlasem pro Pelosiovou“.
Republikánský strašák
Městská liberálka Pelosiová představuje pro republikány ztělesnění establishmentu, proti kterému intenzivně bojuje jejich prezident Donald Trump. Vyčítají jí „radikální liberální agendu“ a často ji vykreslují jako ztělesnění všeho špatného na Washingtonu.
Pelosiová kritiku odmítá. „Beru to tak, že jsem efektivní,“ prohlásila v květnu po jedné z mnoha akcí, během nichž sbírala peníze na demokratickou kampaň. „Vyjma kandidátů na prezidenta jsem nejúspěšnějším výběrčím peněz v zemi. Takže to chtějí omezit,“ dodává.
Kolik stojí volby do Kongresu
Zdroj: Center for Responsive Politics |
V americké politice se během předvolebních kampaní utrácejí miliardy dolarů. Nezisková organizace Center for Responsive Politics, která mapuje financování a lobbing, rozděluje zdroje peněz na čtyři základní skupiny. Na financování současné předvolební kampaně se nejmenší mírou podílejí vlastní peníze kandidátů. Další kategorií jsou malé dary do výše 200 dolarů.
Nejdůležitější jsou velké dary a podpora prostřednictvím výborů označovaných termínem Political Action Committee, které pokrývají rozpočty z více než 80 procent. Peněžní podpora přes výbory je specifikem americké politiky. Většina z nich reprezentuje byznysové, ideologické a odborové zájmy.
Tato struktura má za cíl zejména transparentnost financování politických stran. Veškeré výbory se totiž musí registrovat u nezávislé agentury Federal Election Commission, která dohlíží na financování předvolebních kampaní na federální úrovni. Podle federální legislativy se výborem Political Action Committee stává organizace, která obdrží nebo utratí více než tisíc dolarů za účelem ovlivnění federálních voleb.
Limity pro financování politiky v jednotlivých státech si však tyto státy nastavují samy, a mohou se tedy značně lišit. Z údajů nevládní organizace National Conference of State Legislatures vyplývá, že přibližně polovina amerických států například zakazuje korporacím přímo přispívat na kampaně jednotlivých kandidátů. Značné množství států také zakazuje přímé příspěvky od odborových organizací.