Neděle 1. srpna 2021, svátek má Oskar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 1. srpna 2021 Oskar

Diskuse k článku

Humanitární krize na moři. Námořníci uvázli na svých lodích

Osud více než 200 tisíc námořníků, na nichž závisí plynulý provoz mezinárodního obchodu, označují rejdaři jako humanitární krizi na moři. Lodní doprava momentálně ve velkém nahradila leteckou dopravu, která je kvůli celosvětové pandemii utlumena.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K39a89t79e71ř87i43n23a 77S84l93a76v49í14k87o70v73á 6923435130373

Ne, přistát mohou pouze plaváčci.

+11/−5
30.1.2021 15:00
Foto

J70o22s50e97f 67H51o20f75m42a20n53n 6525802427549

Lodní doprava nejvíce devastuje ovzduší na naší planetě.

+2/−9
30.1.2021 14:48
Foto

O26n83d26ř56e71j 17H67a50n13s31l24í32k 9486690926164

To je nesmysl. Lodní doprava je naopak jedna z nejekologičtějších možností dopravy vůbec. Problém je objem dopravy, nikoliv lodní doprava jako taková.

+5/0
30.1.2021 15:22
Foto

M83a47r45t90i88n 91V21o29n77d66r80á67k 3419518958177

Tak jestli bude v provozu sto tisic aut nebo jedna lod, vyjde to nastejno. Jenze pokud budeme mit vsichni jednou el. auta porad tu budou tyto lode, ktere znecistuji ovzdusi vice nez veskera osobni automobilova doprava.

0/−7
30.1.2021 16:15
Foto

J58i71ř85í 56J46o71h95n 1693291185286

Za jeden den velká loď, spálí 250 tun mazutu.

Zdroj: https://johnjiri.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=736374

+1/−1
30.1.2021 17:06
Foto

M82a45t13y49á82š 36Ř36e15h17á88k 1529624146647

A to vám přijde nějak hodně?

+1/0
30.1.2021 17:19
Foto

J48i88ř90í 49J36o98h17n 1243641595616

Viděl jste mazut? Musí se zahřát na cca 70°C, aby se dal spálit. Emisí je z něj mnohonásobně více, než z nafty. Kolik km najedou auta na 250 tun, tedy cca 300 000 litrů paliva? Pro lepší představu: v Praze vč. vnějšího a vnitřního okruhu, se denně najede cca 21 000 000 km.

+1/−1
30.1.2021 17:58
Foto

M22a55r43e87k 77Š25o81t69t 1189758257

Mazut je prakticky odpad při zpracování ropy, který je jinak stěží využitelný. Proto je tak levný. Pokud ho nespálí lodě, bude se pálit v lepším případě v elektrárnách nebo teplárnách, v horším někam vypouštět. Když místo mazutu budou lodě spalovat naftu, stoupne její spotřeba, cena a výroba, která opět vyprodukuje více odpadu - mazutu. Jeho spalování ve velkých lodích mimo husté zalidnění tedy zase není až tak špatná alternativa. Problém je ovšem s čištěním spalin.

+7/0
30.1.2021 18:16
Foto

J37i82ř54í 41J35o43h16n 1633951665316

Souhlas. Bohužel s čištěním spalin to není moc slavné. Stačí se u moře podívat za odjíždějící lodí.

+1/0
30.1.2021 18:59
Foto

J18i56ř79í 56Š43t29ě11d14r27a 5840502361377

Emma Mærsk má kapacitu 11 000 TEU, tedy 5500 kamionů. Za jeden den plavby je schopna urazit vzdálenost kolem 900 km.

Průměrná spotřeba tak ve srovnání se silniční dopravou vychází na cca 1/6.

0/0
31.1.2021 7:54
Foto

J91i47r37i 90H16r82u53b38y 3488215165469

To ujede 900 za den? To je docela rychly. Já myslel, že se to sotva plouží.

0/0
31.1.2021 11:13
Foto

J18i10ř64í 10Š60t67ě92d39r14a 5980632401437

Těžko se věří tomu, že skoro 1/2kilometrový kolos dokáže trvale uhánět" přes 40 km/h.

Před ropnou krizí dokonce existovaly kontejnerové lodě (byť výrazně menší), které dokázaly udržet rychlost přes 50 km/h (30 uzlů).

0/0
31.1.2021 16:13
Foto

J94i80ř65í 89J89o73h10n 1553611925966

S tou rychlostí máte pravdu. Paliva ještě spotřebuje více: 13,7 tun y/hod.

0/0
31.1.2021 12:28
Foto

J52i98ř79í 52J38o82h96n 1493431485426

Ještě odkaz

https://cs.wikipedia.org/wiki/Emma_M%C3%A6rsk

0/0
31.1.2021 12:29
Foto

J63i10ř52í 59S91c21h32m37i37d17t 5930943354265

o to nejde, ale ty lodě nepodléhají žádným emisním normám, tam se na to kašle, protože to smradí někde na moři, takže se dělá, jako by to nebylo

+1/0
30.1.2021 19:05
Foto

M62a47r73t20i60n 83N24e13r22m10u79t 4259640568174

Buďte rád, že nevíte, kolik se tankuje do letadla.

+2/−1
30.1.2021 17:42
Foto

J58i29ř91í 11J41o79h22n 1403971625766

Není toho tolik. Na jednoho cestujícího se spotřebuje cca 2,5 l kerosinu na 100 km.

+1/0
30.1.2021 17:59
Foto

M27a33r84t13i56n 73N62e88r89m19u85t 4889580338384

Takže v přepočtu na tu vzdálenost co ujede loď za den (1000km) to je cca 20kg paliva na pasažéra, tj. pětina nákladu.

0/0
30.1.2021 18:57
Foto

J51i10ř71í 43J36o64h25n 1773181245916

Vaši násobilku jsem asi nepochopil.

A ty velké kontejnerové lodě rozhodně za den 1000 km nenajedou. To by museli plout 40 km/hod. To by spotřeba byla daleko vyšší.

+2/0
30.1.2021 19:02
Foto

M63a55r14t32i48n 20N43e42r59m39u10t 4649360278364

Prostě si stěžujete na spotřebu paliva u lodě, zatímco letadlo má o dva řády vyšší relativní spotřebu, a o té jste se vyjádřil že není moc velká.

+1/0
31.1.2021 11:40
Foto

D73a46v30i69d 70K67o72r88d79a 1498965708975

Nemyslím si ze tolik. Na m/s Tatry a jejich sesterských lodích jsme měli spotřebu kolem 33 tun denně.

0/0
31.1.2021 16:08
Foto

M61i49c25h69a20l 92K27r58č66á51l 6978528566982

Pokud to přepočítáte na objem přepraveného nákladu, tak to zdaleka nebude pravda.

+2/0
30.1.2021 15:24
Foto

M93a37t85y72á54š 17Ř62e27h93á18k 1469564296737

Vůbec ne, srovnejte to třeba se spalováním uhlí.

+2/0
30.1.2021 17:19
Foto

M75a63r35c76e22l 80S92u43p 6689895718180

Toto je přesně odpapouškovaná fráze nějakého velmi radikálního "bojovníka" proti CO2.

Myslíte tím, jako aby obyvatelé nad oceánem měli hezký čerstvý vzduch ? Mohu Vás ujistit, že tu trošku vítr vpohodě rozfouká a k obyvatelům se již nedonese.

Nechtěl jste spíše říci, že jedna loď vyprodukuje hodně CO2 ve srovnání s velkým počtem automobilů ? A že toto množství se podepíše na oteplování planety ? Pak Vás mohu ujistit, že veškerá lodní, letecká i automobilová doprava je z hlediska množství skleníkových plynů absolutně nedůležitá a trapně bezvýznamná.

+3/0
30.1.2021 18:16
Foto

J67a68n 32H48r77u23b71e73š 7444133162935

Musí vzít cestou na palubu pár migrantů a vynutí si vstup kam je napadne.

+5/−5
30.1.2021 14:18
Foto

M88a18r80e67k 40G77a23j89d28a 4513944416732

přitom lodní dopravu lze snadno robotizovat. Vyjet na širé moře a posádku přepravit člunem zpět na pevninu.

0/−3
30.1.2021 13:44
Foto

I85v70a62n 64K34o47p23t64a 5867472391787

Myslim ze kdyby to šlo už to dávno dělají. Jako s letadly, plují na autopilota ale zodpovědnost má člověk. A pak co s údržbou?

+3/0
30.1.2021 13:57
Foto

M25i94r74e81k 84G69a68j68e45r 5681406239610

V takovém případě by ale loď do cílového přístavu dorazila prázdná.

+5/0
30.1.2021 13:57
Foto

M65i54c98h52a65l 72K37r57č61á17l 6598178486952

Pokud se cestou nic nestane a všechno funguje, tak by to asi šlo. Ale ta pravděpodobnost že by to takto klapalo není moc velká. Navíc ta posádka dělá během cesty běžnou údržbu. A pokud by ji neudělala, tak by ta loď stála v přístavu několik dnů než by na ní udělali údržbu a mohli ji poslat zpátky na moře.

+7/0
30.1.2021 14:07
Foto

B88o50h17u51m77i12l 52P45e12s41e15k 6585817353944

V rozumné míře robotizovano už je, lodě plují s minimální posádkou, která tam je spíš jako supervize a údržba.

+4/0
30.1.2021 14:10
Foto

J15i55ř57í 11J97o79h47n 1703971235196

Na kontejnerových lodích je cca 15 kontejnerů nad sebou (7 v podpalubí a 8 nahoře). Námořníci celé dny šplhají po opěrných konstrukcích a kontrolují přikotvení kontejnerů, teplotu v chladicích kontejnerech,... To by robot nezvládl.

+2/0
30.1.2021 17:18
Foto

M81a26r17t44i67n 42N87e79r28m61u93t 4899380698254

Ekonomicky je to zcela zbytečné. Dneska velkou loď obsluhuje řádově desítka lidí.

+2/0
30.1.2021 17:44
Foto

D62a23v92i93d 82K47o42r52d16a 1588575188685

pro diskutující, v celém článku není zmíněno, ze nemají za co je vystřídat, ale není to provést jak. Proto ta zadost o zařazeni mezi pracovníky klíčové infrastruktury. Velká většina muzstva na lodích pochází z dálného východu, nebo zemi východního bloku. Důstojníci jsou jak kde od opět Filipínci přes Indy, Rusy, Ukrajince až k obyvatelům kakzvame vyspělých zemi. Normálně se střídá po celém světě a ti lidé letí domu odkudkoliv, to dnes není možné a to je gro popisovaného problému.

+9/0
30.1.2021 13:36
Foto

M57i28r52o92s41l95a84v 44R10a43j98s27k77ý 2631734114254

Lidi, četli jste vůbec ten článek ? Firmy v nákladní lodní dopravě nežádají o dotace, ale chtějí, aby jim státy umožnily dopravu posádek těch lodí, aby se mohli námořníci po půlroční službě vystřídat. Prostě se musí z domova dostat na tu loď a z lodi domů. Na jedné lodi může být posádka poskládaná z občanů mnoha zemí. Nákladní loď dorazí například do přístavu v Rotterdamu a tam se má 50% posádky vystřídat. Jenže ti, kteří mají na loď nastoupit do služby v přístavu nečekají, protože kvůli covidu je problematické cestování a oni měli do Holandska dorazit třeba z druhého konce zeměkoule. Takže ti, kteří na lodi už půl roku pracují tam musí zůstat další měsíce, jelikož je nepřišel nikdo vystřídat. Chápete už ?

+40/0
30.1.2021 13:26
Foto

D26a86v84i45d 66K54o75r24d75a 1768385208585

Je to marné česky suchozemský přeci provozu lodi rozumí nejlíp. Cely problém zúží jen na peníze.

+2/0
30.1.2021 13:38
Foto

P85e59t72r 39M61a75c67h61á92č53e35k 9247284233

Námořníků je mi líto, ale ti slavní rejdaři jsou ti, co ze situace pumpují miliardy zcela bez skurpulí a patří mezi největší šmejdy celé této krize.

Cena kontejneru ze Shanghaje do Hamburku šla z 2 tisíc dolarů na 9 až 10 tisíc (nejsou kontejnery, není slot, není nic). Rejdaři se pakují neuvěřitelným způsobem! Tak ať zaměstnancům zaplatí 14 dní karanténu na Maledivách a soukromé letadlo domů! Napakují se dost!

Proč vždycky křící o humanitě ti největší zmetci, to vážně nechápu! ;-€

+3/−19
30.1.2021 13:13
Foto

D75a26v29i72d 40K37o88r71d72a 1718125138525

Vy to skutečně nechápete, problém není v penězích, ale v tom ze kvůli koróna omezením není ty lidi JAK vystřídat. Nemají se jak dostat ne letiště jak z letiště na lod a ti co jedou domu tak jak se dostat do mateřských zemi. Námořní doprava je globální busines a posádky se na lodi sejdou často také z celého světa. Dnes, kdy leletaji letadla a přechod hranic je velmi značně omezen je toto ten hlavní problém. A věřte ze po půl roce toho mate plné zuby ...

+5/−1
30.1.2021 13:44
Foto

M37i26c64h66a74l 85K24r83č35á86l 6268878156482

Ale soukromá letadla normálně lítají. Není tedy problém na soukromém letišti někde na Filipínách nabrat posádku a dopravit ji do Hamburku. A z letiště vrtulníkem přímo na loď. Takže vůbec nevstoupí na německou půdu. Bude to sice drahé ale pokud je pravda že se ceny přepravy zvedly pětinásobně, tak by to neměl být problém.

+2/−3
30.1.2021 14:03
Foto

P31a72v60e69l 27K52a77r59e94s 8130453116303

Jasně , že by si rejdaři založili vlastní aerolinie, ne? 1,6 milionu námořníků asi Cesnou z Hamburku těžko odvezete. A i kdyby se to náhodou nějak povedlo, tak budete řvát, že přepravy jsou drahé

0/0
30.1.2021 19:30
Foto

D85a23v87i70d 35K18o47r50d96a 1368775498105

Jenomže ten problém se jmenuje víza, karanténní opatření a těch letadel také moc nelítá. Ale jak píši výše problému vůbec nerozumíte jen ze sebe děláte náramného odborníka ...

0/0
31.1.2021 16:06
Foto

P44a87v87e10l 40B66e91ň16o 1268201121540

Když jde v kapitalizmu o zisk, jde o tržní cenu...vše ostatní je jenom mediální mlha, to máte jak Grétu, kdyby ji šlo o planetu , směruje úsilí jinam, to by ale taťka by nevydělal...;-)

0/0
30.1.2021 14:31
Foto

P59a35v92e41l 23K28a65r53e98s 8100953646613

Jasně , rejdaři by to měli dělat s minimálním ziskem a zbytek přenechat speditérům, jak to bylo dosud, že?

0/0
30.1.2021 19:28
Foto

V17l49a64d51i94m93í21r 68R81e64t88t58i63n45g53e93r 7145754201426

Ty velké společnosti podnikají nějak divně. V době hospodářské konjunktury státům po jejich ziscích nic není, daní v daňových rájích a v době nepohody po těch státech co do jejich zisků nic není, tak chtějí pomoc.

+6/−17
30.1.2021 12:49
Foto

T20o10m25á15š 36J77a69n34e50č10k48a 4321365916890

Neměly by jim pomoci ty ty státy kde platí daně?

+1/−2
30.1.2021 13:02
Foto

V12l49a21d31i97m42í71r 94R45e43t77t77i74n70g49e32r 7885624531606

Ano, ale oni platí v daňových rájích, a to proto, že tam nic neplatí. Proto plují pod těmi obskurdními vlaječkami států, o kterých málokdo slyšel.

0/0
30.1.2021 13:16
Foto

T91o44m37á73š 34J69a70n68e43č41k62a 4651725426130

To je ovšem jejich problém - nemůžu se zbavit povinností a přitom se dožadovat práv.

0/−1
30.1.2021 19:21
Foto

P82a81v76e76l 70K25a64r80e37s 8570123976843

A které platí daně v daňových rájích?

0/0
30.1.2021 19:32
Foto

D27a20n84i78e75l 10B55a73r75t85o61l37d 6739374638821

Oni žádnou finanční pomoc nežádají.

Kde jste to vyčetl?

Jen chtějí, aby se jejich lidé mohli dostat do práce.

+2/0
30.1.2021 19:33
Foto

P76e14t45r 71M87a66l54i21š91k37a 6951205171783

Celkem bych pochopil útlum osobní letecké přepravy, ale nákladní?

+12/−1
30.1.2021 12:25
Foto

A70l36o84i52s 57S57t61a85r65ý 3269679377962

Zrovna jsem se taky chtěl zeptat co že to a proč to.

+2/0
30.1.2021 12:36

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...