V současné době se více jak 90 procent zboží z celého světa přepravuje po moři. Obavy ze šíření koronaviru a s tím spojené vládní nařízení jednotlivých států způsobilo, že mnoho námořníků uvázlo na svých lodí. Více jak tři sta firem a organizací momentálně žádá, aby se námořníci mohli bez problémů vrátit zpátky domů.
Velké firmy včetně přepravního giganta A. P. Moller-Maersk, ropné společnosti BP a Shell, společnosti Unilever a těžební skupiny Rio Tinto a Vale, stejně jako námořní přepravci, odbory, Světové ekonomické fórum a další partneři podepsali Neptunovu deklaraci o ochraně zdraví námořníků a změně posádky.
Žádají, aby všechny země uznaly námořníky jako klíčové pracovníky a zavedly protokoly o změně posádky. Signatáři Neptunovy deklarace varují, že ignorováním rizik ohrožující duševní a fyzické zdraví posádky mohou ohrozit také mezinárodní dodávky.
„Pro ochranu životů 1,6 milionu námořníků, kteří čelí extrémnímu riziku, je zapotřebí jednotného a rychlého jednání vlád a dalších zúčastněných stran,“ řekla Margi Van Gogh ze Světového ekonomického fóra. Podle jejich slov může prohlubující se humanitární a hospodářskou krizi v lodní dopravě zabránit jen udělení řádného statusu uvázlím námořníkům a očkování proti covidu-19.
Riziko ohrožující duševní a fyzické zdraví
Podle nejnovějších údajů Mezinárodní námořní komory (ICS) a organizace Bimco, největší mezinárodní přepravní asociace zastupující majitele lodí, se na obchodních lodích pohybuje až 1,6 milionu námořníků.
Piráti zlepšují své dovednosti. Stále více útoků se odehrává dále od břehu |
Podle odhadů ICS se každý měsíc střídá přibližně sto tisíc námořníků. Přičemž 50 tisíc se vyloďuje a 50 tisíc námořníků naloďuje, tak aby splnili mezinárodní námořní předpisy upravující bezpečnou pracovní dobu.
Námořníci obvykle pracují na směny 10 až 12 hodin, sedm dní v týdnu, se smlouvami na čtyři nebo šest měsíců. Poté čerpají dovolenou. Ale kvůli celosvětové pandemii koronaviru a zákazům cestování tráví stovky tisíc posádek delší dobu na moři, daleko za vypršením jejich smluv a to ohrožuje jejich duševní i fyzické zdraví.
„Námořníci jsou vystavováni velkému duševnímu i fyzickému riziku spojeného s pandemií koronaviru, a to musí skončit,“ řekl generální tajemník ICS Guy Platten.
„Chceme-li zachovat celosvětový obchod, musíme naše námořníky ochránit a přednostně očkovat proti covid-19. Vyzýváme všechny, aby urychleně jednali a přijali řádné opatření, “ dodal Platten.