Pátek 24. ledna 2020, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. ledna 2020 Milena

Místo nálepky laser. Nové značení jídla v obchodech je ekologičtější

  17:45aktualizováno  17:45
Něco tak prťavého jako nálepka na ovoci se může zdát z hlediska životního prostřední naprosto bezvýznamné. Nahrazení těchto nálepek laserovým značením však může přinést obrovské úspory ve spotřebě plastu a energie a v produkci oxidu uhličitého.

Nálepky na potravinách nahrazuje laserové značení. | foto: Nature & More

Některé evropské obchody začaly prodávat ovoce a zeleninu označené laserem. Je to výsledek poptávky zákazníků po menším objemu obalů na jídlo. Holandský dodavatel ovoce a zeleniny Nature & More a švédské supermarkety ICA tak ve společném pilotním projektu označují laserem avokáda a sladké brambory, britský oděvní a potravinářský řetězec Marks & Spencer takto označuje kokosové ořechy, informuje deník Guardian.

Pomocí technologie přezdívané „přírodní značení“ se laserem odstraní pigment ze šlupky nebo skořápky. Značka je viditelná jen na povrchu, kyž se ovoce nebo zelenina oloupou, není po ní ani známky. Navíc prý technologie neovlivňuje životnost ani kvalitu potraviny. Metodu schválila evropská autorita SKAL, což podle serveru Fruitnet.com zaručuje, že se při ní nepoužívají žádné dodatečné látky.

Laserová technologie také spotřebuje méně než procento emisí CO2 vyprodukovaných při výrobě nálepky podobné velikosti.

„Používáním přírodního značení na všech organických avokádech, které prodáme za rok, ušetříme pás plastu o délce 200 kilometrů a šířce 30 centimetrů. Není to moc, ale i to se počítá,“ říká manažer obchodů ICA Peter Hagg.

Čeká se na reakci zákazníků

Za technologií stojí španělská firma Laser Food. Laser se i dřív používal k marketingu nebo značení produktů, ale nikdy nebyl spojován s udržitelným rozvojem. „Dosud tuto techniku nikdo nepoužil na to, aby snížil spotřebu obalů,“ upozornil Michaël Wilde, manažer komunikace a udržitelnosti v Nature & More. „Říkáme, že nákupem tohoto výrobku šetříte spotřebu plastů,“ doplnil. Počáteční investice do laserového stroje je vysoká. Ale podle Wildea jde o investici do budoucnosti.

Supermarkety ICA začaly na sladkých bramborech a avokádech a chtějí pokračovat na dalších produktech, jako jsou jablka nebo nektarinky. „Pokud budou zákazníci reagovat pozitivně, nemáme žádné hranice. V létě to můžeme zkusit na melounech,“ říká Hagg.

Přijde vám značení potravin laserem jako dobrý nápad?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 23. ledna 2017. Anketa je uzavřena.

Ano 1695
Ne 100

Laser ke značení potravin už loni použily britské obchody Marks & Spencer. Značily tak nejprve pomeranče. Podle Andrewa Mellonieho, který na projekt dohlížel, se ušetřilo několik tun obalového materiálu. Škupka citrusů má však do určité míry schopnost se sama zacelit, proto nebyla laserová značka tak viditelná a od projektu se upustilo. Řetězec nicméně dál takto označuje kokosy a v plánu je i další zboží.

Autor:
  • Nejčtenější

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina...

Ministerstvo nakreslilo 400 km nových dálnic. Okruh obkrouží střední Čechy

Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než čtyři sta...

Amerika hrozí Česku obchodní válkou kvůli chystané digitální dani

Spojené státy hrozí České republice odvetou v případě, že Česko prosadí chystanou digitální daň. Ta by postihovala mimo...

Zboží z IKEA bude letos možné vyzvednout nově v sedmi dalších městech

Nábytkářský řetězec IKEA v Česku letos otevře výdejní místa v sedmi dalších městech. Zákazníkům budou dostupná v Hradci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přiletěl vrtulníkem a vyhrál miliony. Na muže se v kasinu usmálo štěstí

Český podnikatel ruského původu, majitel kasina a hráč Leon Tsoukernik vyhrál v rakouském Seefeldu u automatu 1,37...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Elitní trenér o zákulisí MMA, drogách, penězích i zženštilé společnosti

Pod jeho vedením vyrostl český šampion Martínek, o něhož projevila zájem slavná organizace UFC. Pro boj v kleci...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Problémové boeingy vzlétnou nejdřív v půlce letošního roku, hlásí firma

Americký výrobce letadel Boeing neočekává, že by regulátoři schválili obnovení provozu jejích letadel 737 MAX dříve než...

Neslyšící Newyorčan žaluje pornostránky za to, že videím chybí titulky

Trojice pornografických internetových stránek z portfolia kanadské společnosti MindGeek čelí žalobě za údajnou...

Kyberútok na Bezose vedla Saúdská Arábie, vyplývá z vyšetřování

Saúdská Arábie „s vysokou pravděpodobností“ stála za kyberútokem na miliardáře a šéfa Amazonu Jeffa Bezose z roku 2018....

Kapitalismus je spíše ke škodě než k užitku, ukázaly výsledky průzkumu

Většina lidí si myslí, že kapitalismus způsobuje více škody než užitku. Bohatí lidé bohatnou, zatímco zbytek...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz