ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Obchodní domy v USA už netáhnou, velké značky sázejí na prodej na letišti

  • 14
Obchodní domy jsou minulostí, kamenné obchody tak tak přežívají. Alespoň v USA. Velké značky jako Moncler, Jack Daniel’s, Colgate a Estée Lauder se tak snaží být víc vidět na letištích po celém světě, kde cestující při čekání na svůj let impulzivně nakupují.

Například výrobce Colgate tento měsíc koupil značku luxusní péče o stárnoucí pleť Filorga, která je na letištích velkým hráčem. Podle šéfa Colgate Noela Wallace to firmě pomůže dostat se do rychle rostoucího prodejního kanálu spojeného s cestováním, zejména v Asii, píše CNN. Oděvní značka Moncler minulý týden otevřela butik na letišti ve švýcarském Curychu.

Cestovní demografie se mění - letadlem se dopravuje daleko víc lidí a firmy tam vycítily příležitost dosáhnout na letištích na mileniály.

Maloobchod na letištích roste závratným tempem. Příjmy ze světového turismu, které zahrnují i tržby s duty-free obchodů na letištích, se za posledních 15 let ztrojnásobily na 69 miliard dolarů v roce 2017, tvrdí poradenská společnost Boston Consulting Group.

Pražské letiště vypíše 145 nových tendrů, plánuje utratit 2,5 miliardy

Rozvoj tohoto trhu umožnilo podporuje několik trendů. Vzestup nízkonákladových aerolinek přitahuje nové pasažéry. V roce 2017 letadlo využilo více než čtyři miliardy cestujících, zatímco v roce 2002 to nebyly ani dvě miliardy. Více lidí také létá přes hranice. I díky tomu tržby letištních obchodů v asijskopacifické oblasti od roku 2002 rostou o 14 procent ročně. Tato oblast generuje téměř polovinu obratu turistického ruchu. Letecká doprava by měla v dalších letech dál růst.

Cestující má v průměru 56 minut volna před odletem a v duty-free obchodech stráví typicky 25 minut, odhaduje agentura výzkumu trhu NPD Group. Luxusní značky, výrobci alkoholu a kosmetické firmy přehodnocují své strategie, aby během tohoto časového „okna“ pasažéry upoutaly.

„Cestující jsou v náladě příznivé nakupování,“ míní Montgomery Wilson, šéf globálního turistického segmentu v Brown-Forman, mateřské společnosti whiskey Jack Daniel’s whiskey a Woodford Reserve. „Jsou na dovolené a jejich mysl je otevřená objevování nových věcí,“ doplnil.

Zákazníci hledají exkluzivní produkty

Zákazníci na letištích hledají exkluzivní produkty pro sebe, své přátele a rodiny. Například Jack Daniel’s na letiště dodává řady whiskey, které jsou dostupné jen tam nebo v jiných turistických cílech. 

Pro italskou módní značku Moncler představují letiště klíčovou příležitost, jak se dostat k příští generaci lidí nakupujících luxus. Nyní má 10 letištních obchodů a koncem příštího roku jejich řadu rozšíří o dalších 20. Jeho výrobky na letištích mají zvláštní design, experimentuje také se způsoby, jak výrobky vystavit v menších letištních buticích.

Na letiště se zaměřují i kosmetické společnosti. „Turistický maloobchod je pro mě nejzajímavější prodejní kanál,“ řekl šéf Estée Lauder Fabrizio Freda. Firma tvrdí, že 59 procent jejích zákazníků poprvé nakoupí na letišti.

Estée nabízí například možnost nakoupit si on-line a vyzvednout zboží na letiši. V Koreji testuje službu doručení nakoupených produktů přímo na sedadlo v letadle.