Podle petice, zveřejněné na serveru change.org, je symbol boha na botě „pobuřující“. Jeho umístění na podrážce totiž znamená , že „určitě bude pošlapán a pošpiněn“. Autor petice proto žádá o okamžité stažení bot a dalších produktů se stejným logem z prodeje.
„Nike respektuje všechna náboženství a bereme obavy tohoto typu vážně,“ reagovala společnost v prohlášení.
„Logo Air Max bylo navrženo jako stylizované znázornění značky Air Max. Jakýkoli jiný význam či zobrazení je neúmyslný,“ dodali představitelé firmy.
Značka Nike řešila podobný problém už v roce 1997, kdy podobný symbol umístila na zadní část svých bot z edice Air Bakin‘. Tehdy se výrobce sportovního oblečení hájil tím, že obrázek měl představovat plameny.
Nakonec však výrobu těchto bot ukončil a desítky tisíc párů stáhl z prodeje. Muslimská nezisková organizace CAIR (Council on American-Islamic Relations), která na kontroverzní znak upozornila, poté přestala s výzvami, aby muslimové produkty značky Nike bojkotovali.
Značka se potýkala s kritikou také loni, když do své reklamní kampaně obsadila hráče amerického fotbalu Colina Kaepernicka. Ten proslul tím, že si během hymny před zápasy klekal, aby upozornil na problémy s rasismem ve Spojených státech. To si však někteří Američané vyložili jako pohrdání vlajkou.
Na sociálních médiích se po reklamě s Kaepernickem objevily záběry, jak rozzlobení američtí vlastenci pálí boty značky Nike.
Problém měl i oděvní řetězec H&M
Podobný případ loni řešil švédský oděvní řetězec H&M. Ten pod tlakem stížností zákazníků stáhl řadu dětských ponožek, na kterých je vyobrazena figurka ze stavebnice Lego se sbíječkou.
Stížnosti na H&M. Čára na dětských ponožkách prý připomíná znak pro Alláha |
Vlnu kritiky vzbudila stopa za sbíječkou, která připomíná obrácený arabský znak pro Alláha (o případu jsme psali přesně před rokem).