ilustrační snímek | foto: ČTK

Tesla si chce těžit lithium sama. Věří, že tím výrazně zlevní svá auta

  • 15
Šéf Tesly Elon Musk minulý týden informoval, že automobilka získala přístup k více než 40 kilometrům čtverečních ložisek lithia ve státě Nevada. Místo původně plánované koupě těžební společnosti zde však bude kov do svých baterií těžit sama. Jako první společnost na světě se chystá spustit komerční produkci lithia z jílu.

Výrobce elektromobilů původně plánoval, že lithium z nevadského jílu pro něj bude dobývat těžební společnost Cypress Development Corp. Vzájemná jednání ale zkrachovala a Tesla se nyní chce do produkce stříbřitého kovu pustit sama. Těžební práva si už automobilka zajistila, informovala v úterý agentura Bloomberg.

Musk slibuje levnější baterii bez přehřívání. Změnil jí kontakty

K extrakci lithia Tesla hodlá využít také svůj vlastní postup. Jíl se smíchá se solí a vodou, což podle zástupců automobilky způsobí reakci, při níž se sůl vyluhuje společně s kovem. Lithium pak lze extrahovat a jíl vrátit do země, aby se minimalizoval dopad na životní prostředí, napsala agentura Reuters.

„Je to velice udržitelný způsob získávání lithia,“ uvedl Musk minulý týden. Pokud se Tesle podaří své těžební plány zrealizovat, stane se první společností na světě, která produkuje lithium z jílu ve velkém. Dosavadní pokusy o tuto extrakci stříbřitého kovu se totiž ukázaly jako příliš nákladné.

Nejdřív za čtyři roky

Kritici však Muskovým ambicím obratem vyčetli nedostatek konkrétních detailů. „Plán Tesly přináší mnohem víc otázek než odpovědí. Máme jednoduše Elonu Muskovi věřit, že náklady budou nižší než u stávajících lithiových projektů? Jestli je komerční produkce kvalitního lithia pro baterie z jílu možná, proč se to už takto nedělá?” ptá se Chris Berry, nezávislý konzultant v oblasti lithiového průmyslu.

„Těžba lithia je velmi náročná. Pokud se do ní chce Tesla pustit sama, potrvá jí minimálně čtyři až pět let než vůbec něco vyprodukuje,” dodává Pedro Palandrani ze společnosti Global X Lithium & Battery Technology ETF.

Využívání lithiových baterií v elektronice roste, v současnosti jsou velice slibným prostředkem pro dlouhodobější uchování elektrické energie. Lithiové akumulátory jsou klíčovým faktorem rozvoje elektromobility a na úsilí Tesly o těžbu tohoto kovu stojí podle Bloombergu slib Elona Muska, že srazí náklady na baterie a uvede na trh elektromobil za 25 tisíc dolarů (580 tisíc korun). Bez levnějších baterií totiž zatím není možné, aby se auta na elektřinu prodávala levněji než vozy na benzin nebo naftu.