náhledy
Život novodobých mongolských kočovníků se vejde do kabiny kamionu. V zaprášených nákladních autech absolvují řidiči minimálně týdenní trasu vedoucí přes poušť Gobi z mongolských uhelných dolů do Číny.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
Kromě kamionů se na cestě objevují i obchodníci v osobních automobilech. Prodávají jídlo, cigarety, vodu a naftu. Svoje zboží nabízejí řidičům, kteří čekají až ve 130 kilometrové koloně před celní kontrolou.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
Oživení cen uhlí a jeho prudký nárůst vývozu do Číny v letošním roce znamenalo pro mongolské těžaře vyšší zisky a pro stát zlepšení ekonomiky, která se nachází ve finanční krizi. V létě země dokonce požádala Mezinárodní měnový fond o poskytnutí finanční pomoci.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
Mongolské i čínské úřady se však především v posledních měsících potýkají ilegálním vývozem zboží, které pašeráci ukrývají v nákladních prostorech. Zvýšená obezřetnosti při celních kontrolách má za následek zpomalení celého procesu. Celníci odhalili ilegální transport zbraní či syrového masa. „Jednou jsme dokonce narazili na incident, kdy řidič pašoval přes hranice živého vlka," uvedl Bataa Davaasuren, ředitel celního úřadu v Gashuunu Sukhait v Mongolsku.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
Export uhlí z Mongolska do Číny v první polovině roku vzrostl více než čtyřikrát. V posledních měsících ho však zpomalují dlouhé fronty kamionů, které čekají na proclení. Davaasuren uvedl, že je celní „krize" pouze krátkodobá. Dodal, že je situaci zhoršují některé události. Například Kongres čínské komunistické strany, který se konal v říjnu. Mongolské ministerstvo zahraničí naopak uvedlo, že byl problém způsoben letním festivalem Naadam, kdy si mnoho zaměstnanců celního úřadu bralo dovolenou.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
„Nikdo samozřejmě nechce dlouhé fronty. Je to špatné pro řidiče i zemi, takže se snažíme problém vyřešit," řekl Davaasuren. Podle něj by pomohlo zvýšení kapacit pro proclení 3 tisíců kamionů denně ze současných 700.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
Už jen dostat se na hranice je pro řidiče náročná cesta. Vozidla cestují do Číny i zpět po silnici, která má pouze jeden jízdní pruh. Neosvětlená cesta a občasná jízda pod vlivem alkoholu dělá z noční šichty pro řidiče nebezpečné dobrodružství.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
„Je to velmi riskantní. Každý den vídám podél silnice převrácené vozy," řekl jeden z řidičů, který se uvedl jako Bat-Erdene.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
Vedle silnice je odstavených také několik vraků, které na místě zůstaly po čelní srážce. „Vídáme neuvěřitelné věci. Až tohle ostatní uvidí, budou si myslet, že to je nejhorší, co kdy viděli. My se s tímhle ale setkáváme pořád, jsme na to zvyklí," řekl řidič Dunshig Baasanjav.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
Situaci by mohla vyřešit nová železniční trať, která by spojovala doly s hraničním přechodem Gashuun Sukhait. Mongolsko již v minulosti začalo na trase dlouhé více než 200 kilometrů stavět základy pro železnici, avšak projekt byl zastaven kvůli nedostatku financí. Nosníky, na které měly být koleje položeny chátrají v drsných pouštních podmínkách. Místní úřady se domnívají, že při obnově projektu se bude muset začít od základů.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
Bez ohledu na osud železnice nezbývá řidičům kamionů jiná možnost, než si na kočovný život mezi nákladními auty zvyknout. V zemi je kvůli úsporným opatřením spojeným se záchranným balíčkem od Mezinárodního měnového fondu pracovních příležitostí minimum. „Tato práce je velmi riskantní a nebezpečná, ale nemáme na výběr," svěřil se řidič Choijiljav Ganbold, „nic jiného dělat nemůžeme."
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
Odpočívadlo v Tsagaan Khad v Khanbogd poblíž hranic s Čínou.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
Řidič opravující svůj náklaďák odstavený na kraji silnice poblíž hranic s Čínou.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
Obchodníci prodávají řidičům například skopové maso a plyn na vaření.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
Místní obchodníci nabízejí řidičům i naftu.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
Instantní nudlová polévka je pro řidiče jedním z nejčastějších jídel.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
Nákladní vozy jsou v ranních hodinách seřazeny podél hlavní cesty 20 kilometrů před čínskými hranicemi.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters
Při cestě do Číny, která trvá déle než týden, si jeden z řidičů dopřává „sprchu" na hlavní silnici.
Autor: B. Rentsendorj, Reuters