Muskovy smělé plány s revoluční Teslou začínají narážet na zeď reality

  5:00aktualizováno  5:00
Majitel Tesly Elon Musk načrtl velkolepou budoucnost elektrických aut. Zatím se ale potýká s obtížemi; jeho vozy jsou příliš drahé a továrny neplní výrobní cíle. Automobilka je rovněž ve ztrátě a opustilo ji několik vrcholových manažerů. Je tak otázka, zda se plány podaří přetavit do reality.

Při objednávce musí zájemce složit zálohu tisíc dolarů. | foto: AP

Chlapi v hospodě zase mají o čem diskutovat. Je šéf automobilky Tesla Elon Musk snílek, nebo génius? Pětačtyřicetiletý byznysmen sice pěkně naplánoval budoucnost elektrických aut, jeho automobilka však zatím čelí problémům.

Před dvěma týdny Musk načrtl ve druhé části svého „Velkého plánu“ nové vize, kam chce Teslu vést. Navázal tím na svůj původní plán, který předestřel před deseti lety.

Něco se podařilo splnit. Zrodil se model Tesla Roadster, luxusní elektrický sporťák vyráběný v malém počtu. V jeho vyšší ceně zákazníci zaplatili i vývoj dostupnějších modelů.

Spoléhal na autopilota, zemřel. USA řeší první smrt v samořízené Tesle

Jenže další modely o mnoho dostupnější nebyly. Sedan Model S a sportovně užitkový Model X stojí i na americké poměry stále dost peněz. První skutečně „lidový“ elektromobil má přijít až v příštím roce. Jmenuje se Model 3 a jeho cena má začínat na 35 tisících dolarů (v přepočtu 840 tisíc korun).

Upravená vize se opírá o propojení výroby solární energie s jejím skladováním v bateriích. Musk tvrdí, že bez spojení Tesly s výrobcem panelů Solar City nelze cíle dosáhnout. Plánovaná fúze firem, které Musk spoluvlastní, se však nelíbí řadě menších investorů.

Musk počítá rovněž s elektrickými minibusy a náklaďáky, které hodlá představit v první polovině příštího roku. S výrobou se má začít do pěti let. A dalším bodem plánu je vylepšování samořídících funkcí jeho vozů.

Autopilot má pak umožnit vrchol Muskova velkého plánu - sdílení aut. Pokud auto zrovna nevyužíváte, můžete ho nabídnout jiným a vydělat si tak na splátky za jeho pořízení, tvrdí Američan jihoafrického původu. Proto už prý není třeba vymýšlet levnější auto než Model 3.

Tato miliardářova teorie má však jednu trhlinu. Budou tak drahá auta konkurenceschopná Uberu či jiným alternativním taxislužbám?

Stále ve ztrátě

Sdílením aut se Muskův kruh nového bezemisního pojetí dopravy, jemuž trůní baterie, uzavírá. „V nějakém bodě musíme přejít na energeticky soběstačnou ekonomiku, jinak spálíme všechna fosilní paliva a civilizace zkolabuje,“ vysvětluje svou motivaci Musk.

Jenže jeho nový ambiciózní plán zcela postrádá pasáže, jakými prostředky ho chce Musk dosáhnout a jak vysoké investice si jeho naplnění vyžádá. „Ten plán je stejný jako ten předchozí - a vlastně jako všechno, co Tesla dělá. Plný strhujících představ, ale bez finančních podrobností,“ říká analytik Barclays Capital Brian Johnson.

Ačkoliv Musk slibuje, že upírá všechny síly do rozjezdu masové výroby, jeho továrny se stále potýkají s problémy. A to vede k nižší produkci: ve druhém letošním čtvrtletí dodala Tesla zákazníkům pouze 14 400 vozů místo původně plánovaných 17 tisíc.

Fotogalerie

A to se Musk nechal slyšet, že v roce 2018 už chce vyrobit půl milionu aut, a o dva roky později dokonce milion. Automobilka je navíc prakticky od počátku ve ztrátě. Letos ve druhém čtvrtletí prodělala zhruba sedm miliard korun navzdory všem dotacím, které Musk obdržel na „zelenou“ energii.

Prodražuje se také výstavba nových závodů. Tesla počítá s tím, že výroba a testování Modelu 3 vyjde na 2,25 miliardy dolarů, předchozí odhad přitom činil jen 1,5 miliardy.

Tím však problémy automobilky nekončí. Od začátku roku opustilo Teslu osm vrcholových manažerů, v květnu například odešli viceprezidenti pro výrobu Greg Reichow a Josh Ensign.

„Historie ukazuje, že firma se potýká s velkými obtížemi, pokud ji v krátké době opustí velký počet seniorních zaměstnanců. A to je případ současné Tesly,“ upozorňuje významný newyorský investor Jim Chanos, který sází na pokles hodnoty akcií automobilky.

Nervózní investoři

Investoři už ostatně začínají být nervózní. Akcie Tesly po letech trvalého růstu přišly od počátku roku o 15 procent. A může být hůř.

Vyzkoušeli jsme nejlepší elektromobil světa, Teslu Model S

„Nakládá toho na sebe víc a víc, ale svět často nefunguje tak rychle jako Elon,“ míní autor Muskovy biografie Ashlee Vance. „Není to tak, že by ho napadaly nové myšlenky ve sprše. Vše je propočítané,“ dodává Ali Javidan, který v Tesle vedl vývoj prototypu Modelu S.

Muskovy vize již přitom inspirovaly řadu světových automobilek, které sypou miliardy dolarů do jejich naplňování. Tesla však může paradoxně zůstat na místě, pokud se jí nepodaří plnit vlastní cíle.

„Muskův nový plán zcela ignoruje nejčastější kritiku, a to že Tesla slibuje příliš, nestíhá vyrábět a že se příliš upíná k Muskovým vizím. Je třeba, aby se zaměřila víc na realitu dneška, ne na možnosti zítřka,“ míní automobilový analytik Edward Niedermeyer.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cupra Tavascan potvrzuje podobu nové elektrické škodovky

Nový elektrokoncept automobilky SEAT: Cupra Tavascan

VIDEO Seat občas představí něco, co se následně ukáže jako kromobyčejně pozoruhodné. To může být také...

Slováci budou mít obchod s teslami pravděpodobně dřív než Češi

Tesla Model X P90D Ludicrous

VIDEO Nejbližší místa, kde se dají oficiální cestou koupit elektromobily americké značky Tesla, jsou pro...

Do deseti let bude polovina mercedesů na elektřinu, říká nový šéf Daimleru

Källenius odhaluje studii Vision EQS: superluxusního vozu, který se bude...

VIDEO Exkluzivně O tom, zda elektromobily někdy zlevní na úroveň vozů se spalovacím motorem, jakou šanci má vodík, o...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

VW má nové logo a příští rok chce prodat 150 tisíc elektromobilů

Napravo Ralf Brandstaetter, šéf značky Volkswagen a Juergen Stackmann, šéf...

VIDEO Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Německá automobilka Volkswagen plánuje v příštím roce celosvětově prodat sto padesát tisíc...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku...

  • Nejčtenější

Největší řetězec v ČR ovládají Vietnamci, mají pětinu trhu, tvrdí šéf svazu obchodu

Největším řetězcem v České republice co do velikosti tržeb je oficiálně Kaufland. Prezident Svazu obchodu a cestovního...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Další políček pro kryptoměnu Facebooku. Kritika sílí, věrných ubývá

Porodní bolesti projektu kryptoměny Libra od Facebooku sílí. Před několika dny od něj daly ruce pryč platební...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

Prodej občanství je lukrativní byznys. Epicentrem je Hongkong

Mít dvojí občanství není v dnešní době nic zvláštního. Není proto divu, že se z vydávání občanství z různých zemí stal...

Volkswagen váhá ohledně stavby továrny v Turecku, bojí se ztráty pověsti

Automobilový koncern Volkswagen zatím odkládá konečné rozhodnutí o výstavbě továrny v Turecku. Důvodem je mezinárodní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz