(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Bohatí klienti nedosáhnou na dobré investice. Na vině jsou směrnice EU

  • 35
Nová evropská pravidla pro investování MiFID II jsou omezující, doplácí na to majetní privátní klienti, říkají švédští bankéři. Jejich čeští kolegové přiznávají, že musí s klientem strávit víc času papírováním, stěžují si ale hlavně na vysoké náklady, které jsou s novou legislativou spojené.

Privátní klienti bank mají podle představitelů švédské Nordea Bank AB problém dosáhnout na nejlepší investiční nabídky a mohou za to inovovaná evropská investiční pravidla (MiFID II). Směrnice prý rozděluje investory na retailové a profesionální, aniž by ale dostatečně reflektovala jejich zkušenosti a sofistikovanost. I když tak má někdo z kategorie drobných zákazníků stejnou expertizu jako profesionální klient, nemusí mít stejný přístup ke konkrétním investičním nástrojům, píše agentura Bloomberg.

Směrnice MiFID II platí od letošního ledna. Má vnést na trhy víc transparentnosti. To zahrnuje i ochranu investorů před složitými produkty, kterým nemusejí rozumět.

Retailoví investoři sice mají přístup ke složitým investičním nástrojům, ale jejich poradci stráví daleko víc času dokumentováním, že učinili všechny nezbytné kroky, aby klienty ochránili. Bohatí retailoví klienti tak mohou v důsledku přicházet o investiční příležitosti, protože poradci je nechtějí dodatečným papírováním příliš zatěžovat, tvrdí manažeři Nordea Bank Philip Asp a Henrik Kall. Podle Kalla byli privátním klientům v podstatě znemožněn přístup na některé trhy.

Splňte si své sny. Začněte investovat ještě dnes. Poradíme, jak.

Oslovené tuzemské banky tento trend nezaznamenaly. „V českém ani slovenském prostředí posun v přístupu klientů v současné době nepozorujeme,“ uvedl Pavel Hoffman z investiční společnosti Amundi, která spolupracuje s Komerční bankou.

„Naše zkušenosti neindikují, že by v důsledku této směrnice reálně docházelo k omezení přístupu klientů k jednotlivým typům investičních produktů,“ přidává se za Českou spořitelnu její mluvčí Filip Hrubý. „Trh investičního poradenství je vysoce konkurenční a investiční poradci by byli sami proti sobě, kdyby si v důsledku vyšší časové dotace, která je nyní nutná pro posouzení klientových investičních zkušeností, nechali ucházet obchodní příležitosti,“ doplnil.

Vyjádření představitelů banky Nordea Hrubý vnímá jako výraz frustrace nad náklady, které jsou s implementací těchto směrnic spojené.