„Pokud lidé budou saláty od McDonald’s opravdu chtít, rádi je znovu zavedeme, ale ukázalo se, že preferují hranolky, burgery a nabídky do pěti dolarů,“ řekl Joe Erlinger, prezident společnosti McDonald’s USA, v červnovém rozhovoru na každoročním Global Food Forum deníku Wall Street Journal.
McDonald’s nabízel saláty desítky let před pandemií, jež ocenili zákazníci preferující zdravější stravování. „Saláty byly jedinou napůl zdravou položkou, kterou jsem mohl v McDonald’s jíst,“ psal jeden z blogů věnující se zdravému stravování.
V roce 2018 se salátová nabídka pro americké restaurace McDonald’s stala spíše pohromou. Tenkrát onemocněly stovky lidí střevním onemocněním způsobeným konzumací kontaminovaných potravin nebo vody – a saláty McDonald’s byly jedním z pravděpodobných zdrojů těchto infekcí, uvedl tehdy CDC, americká obdoba českého Státního zdravotního ústavu. Během epidemie řetězec v rámci preventivních opatření zastavil prodej salátů ve třech tisících restauracích.
O dva roky později udeřila pandemie a restaurace, které se potýkaly s nedostatkem pracovních sil a zpožděnými dodávkami zboží, zeštíhlily svá menu a zaměřily se na nejoblíbenější položky.
Společnost McDonald’s v roce 2020 odstranila saláty z jídelních lístků, aby pomohla zjednodušit provoz restaurací. V roce 2022 dal řetězec svým franšízantům možnost podávat předem připravené saláty, ale mnozí se rozhodli je nepodávat, uvedl deník Wall Street Journal.
Tato strategie se vyplatila. Tržby vzrostly, protože řetězec přišel na způsoby, jak aktualizovat a prodávat své hlavní položky. A nyní se řetězec snaží přesvědčit zákazníky, aby si vybrali nabídku jídel za pět dolarů u nich, nikoliv u konkurence.
Další položka menu, která se v nejbližší době do McDonald’s nedostane, je rostlinný hamburger, který fastfood testoval před několika lety. „Nemyslím si, že americkému spotřebiteli McPlant nebo jiné rostlinné varianty v menu chybí,“ domnívá se Erlinger.
Češi jdou jiným směrem
Naopak v českých pobočkách se v současné době prodávají čtyři saláty – Cripsy Chicken salát, Grilled Chicken salát, a Zahradní salát. Nabídka je doplněná také veggie produkty – Veggie burger, Veggie wrap a Veggie salát.
Podle mluvčího českého McDonald’s Jana Nevoly je zájem zákazníků o nabídku salátů v českých restauracích McDonald’s stabilní. Žádné zásadní změny se nepřipravují a v posledních letech výběr salátů na pobočkách navíc rozšířili. „Vedle těch s křupavým nebo grilovaným kuřecím masem si lidé mohou objednat také vegetariánskou verzi v rámci naší nabídky Veggie. Populární je také zahradní salát, který zákazníci objednávají například jako náhradu za hranolky,“ dodává tiskový mluvčí.