Jak na nevítané hosty? Řetězce v USA zkouší operu i pisklavé zvuky

  17:30aktualizováno  17:30
Zdá se, že podivné existence poflakující se poblíž amerických fastfoodů začínají být pro mnohé tamní společnosti problém. Jejich zaměstnanci se proto k nezvaným zákazníkům začínají chovat více asertivně. Jejich jednání však lze mnohdy označit jako útok proti lidské důstojnosti. Někteří z reproduktorů pouští nepříjemné vysokofrekvenční zvuky, jiní nechtěné návštěvníky vyhánějí operou či hanlivými vzkazy.

(ilustrační snímek) | foto: AP

Přestaňte se poflakovat kolem naší prodejny, přečetla si bezdomovkyně na kelímku, který jí donesl zaměstnanec amerického fastfoodového řetězce Dunkin’ Donuts. Fotografie popsaného kelímku z pobočky ve městě Cincinnati minulý týden obletěla Facebook.

Starbucks jako veřejné WC. Firma se kaje po incidentu se dvěma černochy

Manažer, který vzkaz napsal, podle serveru Businessinsider v prodejně již nepracuje. „Jeho chování šlo proti tomu, za čím si jako malá rodinná firma stojíme. Svým zaměstnancům stále opakujeme, aby ctili hodnoty a důstojnost,“ zhodnotil incident majitel Mike Benhase s tím, že by se zmíněné bezdomovkyni rád omluvil.

Incident přichází v době, kdy se s výskytem nezvaných návštěvníků poblíž nebo uvnitř poboček potýká stále více provozovatelů řetězců. Nárůst počtu lidí bez domova v Americe přitom není až tak znatelný. V loňském roce jich přibylo necelé jedno procento.

Majitel kalifornské pobočky potravinového řetězce 7-Eleven Sukhi Sandhu zvolil v otázce nezvaných hostů oproti manažeru Dunkin’ Donuts o něco kreativnější řešení. Bezdomovce od minulého roku vyhání pomocí opery, kterou pouští ze dvou reproduktorů 24 hodin denně a sedm dní v týdnů. „Jednoho dne začala hrát hudba a všichni odešli,“ řekl pro kalifornský tisk The Modesto Bee bezdomovec Manuel Souza. „Trávit tu čas a bavit se je teď těžké,“ dodal.

Kvůli způsobu, jakým se zachoval ke svým zákazníkům, byl v dubnu kritizován řetězec kaváren Starbucks. Manažer jedné z filadelfských prodejen zavolal policii na dva Afroameričany, kteří chtěli použít toaletu ještě před tím, než si něco objednali. Některé pobočky ve snaze zredukovat počet bezdomovců uvnitř prodejny toalety rovnou zamykají.

Fotogalerie

Bach a Mozart jako antikonfliktní tým

Kromě již zmíněné americké prodejny 7-Eleven volí taktiku vážné hudby i některé pobočky britského řetězce McDonald’s. Ty ji svým zákazníkům pouštějí k jídlu, a to výhradně ve večerních hodinách. Skladby od Bacha a Mozarta však v tomto případě neslouží k tomu, aby nezvané návštěvníky z restaurací vyhnaly. Mají jen navodit klidnou atmosféru a předejít tak nočním potyčkám. „Testovali jsme účinky klasické hudby už v minulosti. Pouštěli jsme ji v některých našich restauracích, protože podporuje přijatelnější chování,“ uvedl mluvčí řetězce pro britský list The Sun.

Jiné podniky zase testují zařízení vydávající vysokofrekvenční zvuky, které zaznamenají jen mladí lidé, nejčastěji do věku 25 let. Má zamezit tomu, aby se mládež shromažďovala v okolí prodejny.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Číňané chtějí do vesmíru vyslat elektrárnu. Energii na Zemi přepraví laserem

Ilustrační snímek

V čínském městě Čchung-čching zahájili vědci novou fázi tamního vesmírného programu. Začali totiž vytvářet prototyp...

Dítě se o mě nestará, stěžuje si u soudu otec. Chce po něm výživné

Ilustrační snímek

Bangladéšský důchodce využil místního zákona o vyživovací povinnosti dětí vůči rodičům. Podobné povinnosti mají potomci...

KOMENTÁŘ: Demokraté musí přijít k rozumu, jinak USA skončí jako Venezuela

Nejmladší ženou v dějinách, která byla zvolena do Sněmovny reprezentantů, se...

Spojené státy mají nakročeno k socialismu. Některé jejich „výdobytky“ předčí i to, s čím mají Češi zkušenost ze...

Najdete na iDNES.cz