Jak na nevítané hosty? Řetězce v USA zkouší operu i pisklavé zvuky

  17:30aktualizováno  17:30
Zdá se, že podivné existence poflakující se poblíž amerických fastfoodů začínají být pro mnohé tamní společnosti problém. Jejich zaměstnanci se proto k nezvaným zákazníkům začínají chovat více asertivně. Jejich jednání však lze mnohdy označit jako útok proti lidské důstojnosti. Někteří z reproduktorů pouští nepříjemné vysokofrekvenční zvuky, jiní nechtěné návštěvníky vyhánějí operou či hanlivými vzkazy.

(ilustrační snímek) | foto: AP

Přestaňte se poflakovat kolem naší prodejny, přečetla si bezdomovkyně na kelímku, který jí donesl zaměstnanec amerického fastfoodového řetězce Dunkin’ Donuts. Fotografie popsaného kelímku z pobočky ve městě Cincinnati minulý týden obletěla Facebook.

Starbucks jako veřejné WC. Firma se kaje po incidentu se dvěma černochy

Manažer, který vzkaz napsal, podle serveru Businessinsider v prodejně již nepracuje. „Jeho chování šlo proti tomu, za čím si jako malá rodinná firma stojíme. Svým zaměstnancům stále opakujeme, aby ctili hodnoty a důstojnost,“ zhodnotil incident majitel Mike Benhase s tím, že by se zmíněné bezdomovkyni rád omluvil.

Incident přichází v době, kdy se s výskytem nezvaných návštěvníků poblíž nebo uvnitř poboček potýká stále více provozovatelů řetězců. Nárůst počtu lidí bez domova v Americe přitom není až tak znatelný. V loňském roce jich přibylo necelé jedno procento.

Majitel kalifornské pobočky potravinového řetězce 7-Eleven Sukhi Sandhu zvolil v otázce nezvaných hostů oproti manažeru Dunkin’ Donuts o něco kreativnější řešení. Bezdomovce od minulého roku vyhání pomocí opery, kterou pouští ze dvou reproduktorů 24 hodin denně a sedm dní v týdnů. „Jednoho dne začala hrát hudba a všichni odešli,“ řekl pro kalifornský tisk The Modesto Bee bezdomovec Manuel Souza. „Trávit tu čas a bavit se je teď těžké,“ dodal.

Kvůli způsobu, jakým se zachoval ke svým zákazníkům, byl v dubnu kritizován řetězec kaváren Starbucks. Manažer jedné z filadelfských prodejen zavolal policii na dva Afroameričany, kteří chtěli použít toaletu ještě před tím, než si něco objednali. Některé pobočky ve snaze zredukovat počet bezdomovců uvnitř prodejny toalety rovnou zamykají.

Fotogalerie

Bach a Mozart jako antikonfliktní tým

Kromě již zmíněné americké prodejny 7-Eleven volí taktiku vážné hudby i některé pobočky britského řetězce McDonald’s. Ty ji svým zákazníkům pouštějí k jídlu, a to výhradně ve večerních hodinách. Skladby od Bacha a Mozarta však v tomto případě neslouží k tomu, aby nezvané návštěvníky z restaurací vyhnaly. Mají jen navodit klidnou atmosféru a předejít tak nočním potyčkám. „Testovali jsme účinky klasické hudby už v minulosti. Pouštěli jsme ji v některých našich restauracích, protože podporuje přijatelnější chování,“ uvedl mluvčí řetězce pro britský list The Sun.

Jiné podniky zase testují zařízení vydávající vysokofrekvenční zvuky, které zaznamenají jen mladí lidé, nejčastěji do věku 25 let. Má zamezit tomu, aby se mládež shromažďovala v okolí prodejny.

Autor:

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Airbus chce sledovat své cestující. Do letadel plánuje zavést senzory

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Největší evropský výrobce letadel Airbus chce mít své cestující pod dohledem. Pomocí speciálních senzorů rozmístěných...

Čína otevřela krizové rezervy. Chybí vepřové pro 130 milionů lidí

Ilustrační snímek

Africký mor prasat zasáhl čínské hospodářství ve velkém. V minulém roce na něj uhynulo asi 100 milionů prasat a v...

Největší jeřáb na světě „Velký Karel“ staví Angličanům jádro

Sestavení největšího jeřábu na světě trvalo tři měsíce.

Účty za výstavbu britské jaderné elektrárny Hinkley Point C šplhají do nebe. Není proto divu, že na projektu s...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz