Všechny nové pobočky, které vlastní černoši, McDonald’s podle žaloby systematicky soustřeďuje v nákladnějších čtvrtích, což je podle jejich slov finanční sebevražda. Na černé majitelé také značka klade vyšší nároky. Černí provozovatelé se kvůli tomu cítí být ve značné nevýhodě, uvedl portál finanční televize CNBC.
Nabyvatelé fastfoodové franšízy tvrdí, že kvůli takovému zacházení za poslední desetiletí přišli o více než dvě stě poboček řetězce. Každý z nich požaduje náhradu škodu v průměru mezi 4 až 5 miliony dolarů za obchod, přičemž kolektivní škody přesahují miliardu dolarů. Za poslední dvě desetiletí opustily řetězec desítky černých nájemců. V roce 1998 jich například bylo ještě 377, zatímco v roce 2020 jich zůstalo pouze 186.
Proč černí čelí diskriminaci?
V prosinci loňského roku portál Business Insider uvedl, že černí franšízanti společnosti McDonald’s vydělávají ve fastfoodovém gigantu v průměru o stovky tisíc dolarů ročně méně než jejich bílí kolegové. Úterní žaloba uvádí, že průměrné roční tržby žalobců byly o 700 tisíc dolarů nižší než národní průměr, který v letech 2011 až 2016 činil 2,7 milionů dolarů a v roce 2019 dokonce 2,9 milionů dolarů. „Tyto rozdíly jsou statisticky významné a jsou výsledkem rasové zaujatosti a překážek v rámci franšízového systému McDonald’s,“ uvádí se v žalobě.
Podle slov černých franšízantů existuje několik hlavních důvodů, proč černoši vydělávají podstatně méně než jejich bílí kolegové. Někdejší provozovatelé tvrdí, že vedli pobočky na místech, kde jsou obvykle vyšší náklady na pojištění a zabezpečení a zároveň přinášely nižší zisky.
Dále na ně společnost kladla přísnější požadavky, než na bílé kolegy. V pobočkách černých provozovatelů jsou údajně prováděny také cílené, přísné a nepřiměřené kontroly, které vytlačují černé z podnikání.
PR kampaň
Společnost McDonald’s se brání a zdůrazňuje, že v poslední době klade důraz na význam rasové rozmanitosti ve společnosti. V návaznosti na protesty za George Floyda společnost darovala 1 milion dolarů Národní městské lize a asociaci NAACP bojující za práva nebělošského obyvatelstva. Začátkem června společnost McDonald’s zveřejnila reklamu, v níž truchlí nad smrtí černochů zavražděných policií nebo v případech rasového násilí.
„Pravděpodobně jsme v McDonald’s vytvořili v rámci černé komunity více milionářů než jakákoliv jiná společnost na planetě, ale stále je co zlepšovat,“ řekl v červnu CNBC generální ředitel společnosti Chris Kempczinski.
Advokát franšízantů James L. Ferraro v rozhovoru pro Business Insider uvedl, že fastfoodový řetězec jede pouze jednu velkou „PR kampaň“ od chvíle, kdy na začátku června upozornil společnost na chystanou žalobu. „McDonald’s se více zajímá o PR než o činy a o to, aby udělal správnou věc. Jde jim čistě o ochranu jejich image,“ prohlásil Ferraro.