MasterCard čelí žalobě kvůli vysokým poplatkům. Odškodné má být 447 miliard

  17:04aktualizováno  17:04
Americká společnost MasterCard čelí v Británii žalobě za údajné účtování nadměrných poplatků u milionů karetních transakcí. Žaloba požaduje odškodné ve výši 14 miliard liber, v přepočtu 447 miliard korun.
Žaloba firmu viní z toho, že účtovala obchodům mezi lety 1992 a 2008 neoprávněně

Žaloba firmu viní z toho, že účtovala obchodům mezi lety 1992 a 2008 neoprávněně | foto: AP

Jde zatím o největší požadavek na odškodné, jaký kdy byl u britského soudu předložen, informují zahraniční média.

Žalobu podala právní firma Quinn Emanuel jménem bývalého finančního ombudsmana Waltera Merrickse. Z případné výplaty odškodného by mohlo podle právní společnosti těžit až 46 milionů uživatelů karet MasterCard v Británii. Podle agentury Reuters by při odškodném 14 miliard liber mohl každý, koho se bude nárok na odškodné týkat, dostat více než 300 liber, tedy 9 600 korun.

Reakce MasterCard

  • Firma oponuje, že na případ není možné vztahovat rozsudek Evropského soudního dvora, kde šlo o přeshraniční poplatky. Zatímco nyní se jedná o mezibankovní poplatky na britském trhu, které byly nastaveny podle specifických podmínek domácího trhu.
  • Podle společnosti nebyly tyto druhy soudních řízení v minulosti úspěšné. Americké soudy prý odmítly teorii, že mezibankovní poplatky poškozují konečné zákazníky, jako spekulativní.
  • MasterCard připomíná, že placení kartou má své náklady. Ty jsou rozděleny mezi všechny zúčastněné strany - tedy zákazníka, vydavatele karty, obchodníka a banku poskytující karetní terminál - a jsou tak daleko nižší, než kdyby je měli zákazníci nebo obchodníci platit sami.

Zdroj: Banking Technology

Žaloba obviňuje MasterCard, že účtoval obchodům mezi lety 1992 a 2008 neoprávněně vysoké poplatky za transakce, které byly přeneseny na spotřebitele v podobně přemrštěné ceny za zboží a služby. Žaloba přichází poté, co v roce 2014 rozhodl antimonopolní úřad EU, že poplatky účtované firmou MasterCard majitelům obchodů za zpracování zahraničních plateb v rámci EU byly příliš vysoké.

MasterCard jakékoliv pochybení popírá.

Merricks v prohlášení uvedl, že případ je zlomový pro odškodnění spotřebitelů v Británii. Merricks působil do roku 2009 deset let jako šéf úřadu pro dohled nad finančními službami a pomáhal urovnat spory mezi spotřebiteli a firmami poskytujícími finanční služby.

Autoři: ,

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Čína se opřela do gigantů. Označili Tchaj-wan a Hongkong za samostatné

Ilustrační foto

Čínská akademie sociálních věd plánovala, že se v lednu opře do některých z největších světových firem. S odvoláním na...

Big Mac už výhradně nepatří McDonald’s, firma v EU přišla o ochranu

McDonald’s

McDonald‘s prohrál spor o ochrannou známku značky Big Mac s irskou sítí fastfoodů Supermac’s. Na základě rozhodnutí...

Vodafone má problém: Huawei

Ilustrační snímek

Evropský ústav pro telekomunikační normy (ETSI), což je nezisková organizace, která má ve štítu standardizaci...

Najdete na iDNES.cz