Produkt vystavený v obchodě M&M’s World store na londýnském M&M’s Leicesterském náměstí vypadá a funguje jako zmenšená verze výherního automatu. Když uživatel zatáhne za páku a na válcích se objeví tři stejné symboly, vyhrává. V tomto případě hrst čokoládových bonbonů M&M’s, popisuje list Guardian. Hračka stojí 33 liber (980 korun).
Poslanci britského parlamentu ze skupiny zabývající se gamblerstvím poslali výrobci hračky a bonbonů Mars tento týden dopis, kde nápad připodobnit zásobník na bonbony něčemu, co způsobuje závislost, ruinuje lidské životy a celé rodiny, kritizují.
McDonald’s nutí dětem sladké, stěžuje si na firemní zábavnou hru politik![]() |
„Jsme šokováni, že M&M prodává věc napodobující výherní automat zacílenou na děti. Může to v jejich očích vyvolat pocit, že gambling je normální, což pak může mít negativní dopad na jejich pozdější životy. Proto bychom byli rádi, abyste přítomnost této hračky ve svém obchodě přehodnotili,“ vzkazují autoři dopisu firmě.
Výrobce Mars původně nad námitkami poslanců pokrčil rameny, později ale otočil. „Ačkoli tento produkt nebyl zamýšlen jako prostředek standardizace gamblingu v očích dětí, vyslyšeli jsme kritiku a rozhodli se ho z našeho obchodu stáhnout,“ řekl mluvčí.
Hračka je ale stále na prodej například v internetovém obchodě Amazon, kde v době vzniku článku zbývalo posledních pět kusů.
Hračky si všimla australská akademička Samantha Thomasová, expertka na hráčství mladistvých. „Tyto výrobky vypadají jako nevinné hračky, ale mají potenciál zábavnou formou normalizovat gamblerství,“ míní. „Podle našeho výzkumu nejsou děti často schopné porozumět rizikům spojeným s výherními automaty. Pamatují si jasná světélka a zvuky, které automaty vydávají, a myslí si, že je to zábavný způsob, jak si vydělat peníze,“ říká.
Coca-Cola se stahuje se sladkými nápoji ze středních škol |
„Na základě kombinace výhry a známé značky si děti vštípí dojem, že tyto automaty jsou spíš o tom vyhrávat, než prohrávat,“ doplnila.
Obavy o postoj dětí k hráčství se výrazněji objevují v posledních letech, kdy se ukazuje, že roste počet gamblerů ve věku 11 až 16 let.
Britská vláda zavedla přísnější regulaci on-line reklam na hraní a uvažuje také o posílení nutnosti identifikace hráčů na sázkových portálech.