Hello Kitty kupují i padesátníci. Výrobce na licencích vydělává miliardy

  17:28aktualizováno  17:28
Čtyřicetiletá Hello Kitty je nejen roztomilá, ale také hodně vydělává. Její zisky plynou hlavně z licencí, díky kterým je skoro všude: na klíčenkách, teniskách nebo papírových ubrouscích. V sobotu na počest japonské bytůstky s vizáží roztomilého koťátka začíná výstava v muzeu pop kultury v Seattlu.

Hello Kitty v dalším podání. Štrasový 3D ochranný kryt pro iPhone 4/4S. | foto: aliimg.com

Postavičku z rasy japonského bobtaila vytvořila v roce 1974 pro společnost Sanrio designérka Yuko Shimizu. Firma poprvé kočičku s červenou mašlí v Japonsku představila o rok později na malé taštičce. V roce 1975 už ji znali také ve Spojených státech.

Hello Kitty je součástí kawaii, tedy japonského dívčího stylu roztomilosti, a vloni svému majiteli přinesla z prodeje všech předmětů a potisků celkem 6,5 miliardy amerických dolarů. Sanrio je navíc šestým největším poskytovatelem licence na světě. To firmu řadí nedaleko za společnosti jakou je Walt Disney nebo Mattel.

„Zatímco Disney je společností zábavního průmyslu, my jsme značkou životního stylu,“ řekl viceprezident pro řízení značky a marketing Sanria Dave Marchi na otázku televize CNBC, jestli má Hello Kitty ambici předstihnout v oblíbenosti Mickey Mouse.

Analytici odhadují, že Hello Kitty představuje zhruba 75 procent ročního provozního zisku společnosti Sanria, který dosahuje 142 milionů dolarů. A v příjmech přináší firmě každoročně 600 milionů dolarů.

Nová strategie s licencemi zabrala

Před lety se Sanrio zaměřovalo především na výrobu produktů, které putovaly k zákazníkům přes síť vlastních maloobchodních prodejen. Marže byly ale poměrně nízké a finanční situace japonské společnosti se rychle zhoršovala.

To se změnilo v roce 2008, kdy se generálním ředitelem Sanria stal Rehito Hatoyama. Obchodní strategií společnosti se od roku 2009 stal masivní prodej licencí. A právě díky tomu zaznamenala za poslední léta oživení.

Fotogalerie

Zatímco se na účtu hromadí peníze z licencí, Sanrio nepřestává kontrolovat, jestli je Hello Kitty vyobrazena správně. „Jakýkoliv obscénní nebo sexuální nádech by zcela narušil roztomilost koťátka,“ vysvětluje provozní ředitelka Caroline Tsang.

„Hello Kitty najdeme na obrovském množství předmětů, které míří na širokou věkovou škálu zákazníků. Oslovují jak pětileté holčičky, tak patnáctileté dívky nebo klidně i padesátníky,“ řekla CNN antropoložka z Havajské univerzity a autorka knihy Hello Kitty Christine Yano. „Značka je marketingovým géniem.“

Cílovou skupinou jsou děti i dříve narození

„Přilákání mladých fanoušků je pro nás klíčové, protože je velká pravděpodobnost, že budou Hello Kitty podporovat i u svých dětí,“ konstatuje Tsang.

V posledních letech Sanrio až agresivně mířilo i na starší zákazníky. Přišla s kolekcí šperků pod značkou Swarovski a Mikimoto nebo líčidel u Sephory. Hello Kitty se dokonce stala maskotem profesionálního baseballového klubu Los Angeles Dodgers.

Teď se zaměřuje na muže. Jak vysvětlil Marchi, firma chce stále rozšiřovat nabídku předmětů, která by lidem dělaly radost. „Stále častěji jsou našimi fanoušky muži.“ Už před časem proto Sanrio přišlo na trh s trenýrkami, kravatami nebo motýlky, vše s roztomilou Hello Kitty.

V EPM Museum v Seattlu bude od soboty k vidění vše, co je s kawaii koťátkem spojené. Expozice popíše celou historii značky i její raketový růst v průběhu čtyři dekád. K vidění bude také 600 tématických předmětů s Hello Kitty.

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Další z rubriky

Čínská ekonomika nepřestává zadrhávat. Rostla nejpomaleji za 27 let

Ilustrační snímek

Růst čínské ekonomiky dál zpomaluje. Meziročně hrubý domácí produkt stoupl ve druhém čtvrtletí letošního roku 6,2...

Socialismus v Berlíně. Město vykupuje kvůli cenám privatizované byty zpět

Berlín. Ilustrační snímek

Německá metropole vykoupila od soukromého vlastníka 670 bytů na Karl-Marx-Allee v centru města. Jde o reakci na nedávné...

Jak letět na Měsíc a zpět. V aukci budou na prodej letové plány Apolla 11

Americký vojenský pilot a astronaut Buzz Aldrin byl druhým člověkem, který...

Při příležitosti padesátiletého výročí první úspěšné výpravy na Měsíc představuje newyorská aukční síň Sotheby’s...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz