Jak informuje server CNN, v ruském přístavu Vladivostok už je připravena k vyplutí nová středně velká loď Venta Maersk. Ta je uzpůsobena k převážení 3 600 kontejnerů a navržena tak, aby odolávala teplotám vody (zmrzlé) až -25 stupňů Celsia a zdolala trasy, kde je led až 1 metr tlustý. Šestadvacetičlenná posádka byla vyškolena, aby zvládla mimořádně drsné podmínky.
Z Vladivostoku cesta povede skrze Beringovu úžinu přes ruské severní pobřeží k Petrohradu, kam by měla loď dorazit koncem září. Neobvyklý dopravní koridor by měl být alternativou k egyptskému Suezskému průplavu, který je v současnosti klíčovou globální lodní tepnou spojující Asii s Evropou.
„Jde o pokus, ve kterém se snažíme zaměřit na neprozkoumanou trasu pro přepravu kontejnerů. Budeme shromažďovat vědecké poznatky,“ uvedla společnost. Dodala, že v současné době nevnímá Severní mořskou cestu jako alternativu k jejich obvyklým trasám.
Tající ledy odkrývají trasu
Možnost, že by se severská trasa mohla stát součástí globálního obchodu, je stále reálnější. Dříve byla plavba kvůli drsným podmínkám překonatelná pouze během třech letních měsíců. Meteorologové však předpovídají, že ztenčující se led umožní plout těmito vodami i nadále v tomto roce.
„Nejedná se o žádnou velkou přepravu kontejnerů, která by změnila lodní dopravu, pokud se trasa osvědčí. Je to ale další malý krok tímto směrem,“ citoval server Arctic Today Michaela Byerse, profesora a předsedu kanadského výzkumu v oblasti globální politiky a mezinárodního práva z Univerzity Britské Kolumbie.
Již v předchozích letech zdolávaly plavbu Severní mořskou cestou víceúčelová plavidla čínské státní společnosti Cosco. Stejně tak v minulém roce proplul trasu ruský tanker přepravující zemní plyn a stal se tak první obchodní lodí, která cestu skrze Arktidu podnikla a dokončila v rekordním čase za 19 dní.
To je zhruba o 30 procent rychlejší než přes Suezský průplav. Výjimečná byla plavba také proto, že cestu z Norska do Jižní Koreje dokončila bez pomoci ledoborců, které jsou v arktických vodách většinou nepostradatelné.
Maersk Line však očividně na tomto koridoru nechce zaspat a uvádí tak, že jejich pokus se specializovanou kontejnerovou lodí bude historicky první.