V Dánsku provozují trajekt Ellen, který je poháněný pouze elektrickou energií z...

V Dánsku provozují trajekt Ellen, který je poháněný pouze elektrickou energií z baterií. | foto: e-ferryproject.eu

Nová emisní norma je za dveřmi, lodím vezme palivo s vysokým obsahem síry

  • 57
Už za dva měsíce vstoupí v platnost emisní norma, která má významně omezit znečištění způsobené loděmi. Mezinárodní námořní organizace bude od přepravců požadovat, aby používali palivo s obsahem síry nižším než půl procenta. Nové pravidlo zvýší náklady na přepravu a může tak mít zásadní dopad na světovou ekonomiku.

Největší změna v ropném a lodním průmyslu za poslední desetiletí vstoupí v platnost 1. ledna 2020. Mezinárodní námořní organizace (IMO) zakáže lodím používat palivo s obsahem síry vyšším než 0,5 procent. Současná horní hranice je 3,5 procenta, nejběžněji používané lodní palivo má obsah síry asi 2,7 procenta. Výjimkou jsou lodě vybavené filtry na čištění síry, které budou moct i nadále spalovat palivo s jejím vysokým obsahem.

IMO si od nové normy slibuje hlavně pozitivní dopady na lidské zdraví a životní prostředí. Emise síry jsou totiž součástí kyselého deště, který poškozuje vegetaci a vodní ekosystém.

Studie o dopadech oxidu síry na lidské zdraví, o kterou se IMO opírá, odhaduje, že zavedením nových předpisů o lodní dopravě bude mezi lety 2020 a 2025 zabráněno více než 570 tisícům předčasných úmrtí.

Menší přístavy bez šťávy

Je zřejmé, že změna bude mít i negativní dopady. Předpokládá se, že kvůli ní bude na trhu přebytek topného oleje s vysokým obsahem síry. Zároveň vzroste poptávka po produktech, které jsou v souladu s nařízením IMO.

Zatímco velké přístavy jako Singapur, Fujairah ve Spojených arabských emirátech nebo Rotterdam budou mít podle odhadů dost vyhovujícího paliva, menší přístavy na tom budou hůř, píše CNBC. I na takovou situaci je ale IMO připravena. Přepravci, kteří se k ekologičtějším palivům nedostanou, mohou při kontrole přístavní policie předložit „oznámení o nedostupnosti topného oleje“ a vyhnout se tak pokutě či zabavení lodi.

Alternativní paliva

Emisní norma může dolehnout i na světovou ekonomiku. Přepravci doposud jezdili na mazut, jehož nevýhodou je právě vypouštění oxidů síry při spalování. Od začátku roku 2020 ho budou muset vyměnit například za naftu, která je ale dvakrát dražší. Zvýšené náklady na přepravu tak mohou poškodit dovoz i vývoz a je možné, že budou přeneseny na spotřebitele.

Analytici odhadují, že změna zasáhne nejvíce ty lodě, které přepravují spotřební zboží v kontejnerech, třeba oděvy nebo banány. Podle agentury Reuters těmto přepravcům narostou náklady přibližně o 10 miliard dolarů.

Dalším alternativním palivem je zkapalněný zemní plyn (LNG). Některé námořní firmy už začaly do šetrnějších paliv investovat. Například francouzská společnost CMA CGM zařadila letos v září do své flotily devět velkých kontejnerových lodí s pohonem LNG, které přepraví až 23 tisíc kontejnerů najednou. Od roku 2020 budou tyto ultravelké lodě přepravovat zboží na trase Asie - Francie.

Podle Organizace světových národů je námořní doprava pro světovou ekonomiku klíčová. Více než 90 procent světového obchodu je přepravováno po moři. Jde taky o zdaleka nejúspornější způsob přepravy zboží a surovin.