Diskuse k článku

Loď převážející náklad Airbusu potáhne „drak“. Společnost snižuje emise

Airbus, světová dvojka mezi leteckými výrobci, chce k lodní přepravě svých produktů mezi Evropou a USA využít větrnou energii. Docílit toho má pomocí automatického „křídla“ připomínajícího draka využívaného při kiteboardingu. Připevní ho na příď jedné ze svých tří nákladních lodí, aby snížil spotřebu paliva a objem vypuštěných emisí oxidu uhličitého.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M65i50r69o86s46l84a33v 35S79o71c52h16o42r 7566367130278

A tento náš obrovský objev přirovnali dokonce svou velikostí k objevení nového světadílu!....konkrétně..Ameriky :-D

0/0
30.9.2018 15:07

P18e66t41r 18V63e25s75e93l20ý 3111364344159

Lze s úspěchem předpokládat, že se jedná o další případ, kdy krátkodobě firemní (politické) Eko-PR zvítězilo nad fyzikou, penězi........ pokud to však nebude placeno ze státního, tak to bude mít jepičí život.

0/0
13.9.2018 13:42

M35i96l72a88n 31K73r71á94l 8413908201951

námořníkům dát do rukou pádla, stejně se tam za ty týdny na moři flákaj, něco udělaji pro tělo a ušetří majitelům naftu;-D

0/0
13.9.2018 12:11
Foto

L16u60b60o47m66í46r 39J89a61n13o19t42a 5956564836375

Žaádné emise, peníze to jsou! To co ,,nevyprodukují,, za cestu, to do ovzduší vrátí ty jejih letadla;-( no hlavně, že Vám trochu začoudí auto, nebo kápne oleje, hned Vám berou techničák8-oRvRv;-€;-O

0/0
13.9.2018 11:42

M78i82c69h57a40l 68P70a25l80k36o30v39s40k38ý 2852927695223

a když přestane foukat, tak ta plachta splaskne a loď ji přejede? pak ji budou tahat nahoru jak? Pokud to vůbec půjde. A jak ji budou sušit?

0/0
13.9.2018 9:20

M27a32r90t13i17n 96K75a24r18á34s81e79k 9128673708898

Jiste je nic takoveho nenapadlo, a vse si vymysleli na zaklade obrazku ...

+1/0
13.9.2018 12:01

K66a65r60e45l 90F43a64j30t 5488932881423

A není lepší přidat "klasické plachty"? Nevím jak (a nebo zda vůbec) je drak náchylný k položení na vodu, ala pokud jo, tak je po přejetí lodí po něm ... Ale zase je třeba předpokládat, že to není jen nápad nadšenců, ale odborníků, kteří ví co dělají.

+2/0
13.9.2018 9:05

M71a57r11t67i39n 41K23a47r26á82s78e80k 9588723788498

No klasicka plachta se steznem by asi byla konstrukcne dost narocna, jak vyrobne tak na obsluhu... navic by zabirala misto kontejnerum....

0/0
13.9.2018 12:02

M21i52l73a11n 45N82o36v41y 4233279250610

Ja tomu tedy prd rozumim, pripadami divne, delat draka, se kterym se tezko operuje, ale jezdim do prace na kole a i kdyz nemam zadnou plachtu, je to zatraceny rozdil, zdali jedu po vetru nebo protivetru -- samozrejme nedokazi odhadnout, o kolik vydam energie vice/mene. Myslim si, ze je to tak, ze lode maji samozrejme obrovsky vykon motoru, ale ten vyuziji pouze pri zmene rychlosti (napriklad v pristavu), pri ustalene plavbe jedou na zlomek vykonu (stejne je to na kole, kdyz jedu po rovine, uz to tak jenom "solicham", abych prekonal treci sily). Takze si dokazi prestavit, ze je mozne udelat pridavny pohon, ktery sice stoji nejakou investici, ale lodi prida par procent vykonu, tim uspori palivo a za zivotnost lodi se zaplati. Tady https://www.norsepower.com/ro-ro tvrdi, ze jim vitr usetri 6%.

0/0
13.9.2018 8:11

G70e55o21r72g 42K54o74m23b45e49r17e53c 9654121596351

koukam co cech to moreplavec ;-D;-D;-D;-D;-D

+1/0
13.9.2018 6:48

J51a23r28o18m63í82r 71K75r24á48l 4300299824989

Ona stačí malá násobilka k tomu, abyste si spočítal potřebnou plochu té "plachty" u lodi s motorem 50MW. Kamarádova jachta má cca 120m2 a je to prcek, kterého lze odvézt za autem.

0/0
13.9.2018 7:14

M32i55l15a81n 34N98o66v26y 4193129610150

Mohl byste mi tu malou nasobilku predvest? Rozhodne mate pravdu, ale skutecne by me zajimalo, jak to levou zadni spocitate.

+2/0
13.9.2018 7:36

J17a65r76o59m65í95r 75K81r74á20l 4660899204579

Odpor 1m2 při dané rychlosti větru vanoucího kolmo k té ploše máte v tabulkách a pak stačí jen vynásobit. No a pokud loď používá k pohonu 50MW motor, který pracuje (podle statistických údajů) v průměru na čtvrtinu výkonu, stačí vydělit čtyřmi. No a pak jen porovnáte dva výsledky. :-) Takže v ideálních podmínkách opravdu ta matematika ZŠ stačí. Pokud bude foukat pod jiným úhlem, než těch 90°, pak už samozřejmě potřebujete goniometrické funkce.

0/0
13.9.2018 8:24

T36o12m19a58s 82R98o97t95t 9285877693

To je ale blbost...

+1/−2
13.9.2018 5:35

P65e79t14r 30N68e88d29o50m46a 4739687238190

o tomhle jsem cetl pred 20-ti lety :))

0/0
13.9.2018 4:01

M40a63r52t33i43n 35H79e32r17z23i42g 5766167617750

Zdá se, že dozrála doba a poměr cena/výkon se dostal do zelených čísel. A nebo si o tom zase za dvacet let počteme :-D

+1/0
13.9.2018 11:09

S22e92i64d22l 81P80e74t71r 1731581915204

Zase jen taková prázdná ekokúlidba aby se trochu zacpala ústa všem těm greenpiss ...

Jak to začne foukat obráceně tak těch 500 m2 "plachty" udělá asi co?8-o

Na clipperech bylo min. 100 chlapů co se starali jen o plachtoví.

Na dnešních nákladních lodích víceméně neodvisle od výtlaku je celkem max. 20 lidí. To se jako na všechno vykašlou a tu plachtu v případě nevýhodného větru budou nějak svinovat a fixovat na palubě?8-o

To už by možná dávalo větší smysl pokrýt palubu soláry či nějaký soubor power packů na principu tepelných čerpadel ..

Na druhé straně, kdyby nějaké takové technické řešení dávalo ekonomický profit jistě by si každé rejdařství velmi rádo již dávno snížilo provozní náklady, že? .. ;-D

+2/−8
13.9.2018 0:33

S96e83i79d17l 63P92e67t96r 1331731685904

Karle Riegele, nějaký technicko/technologický/ekonomický argument by nebyl než jen tupě minusovat? ;-D

+2/−3
13.9.2018 1:07

J71a13r22o52m74í86r 84K37r71á88l 4910309874419

Tak. Zajímalo by mne, jak těch 500m2 nahradí 50MW výkonu motoru.

0/−1
13.9.2018 6:57

J71a29r30o76m82í82r 69K74r57á94l 4410859634909

:-) Matěji, neminusujte a napište jak. Rád se nechám poučit.

0/0
13.9.2018 8:26

M16a65r75t28i35n 66K87a18r21á83s10e70k 9458493458208

Nijak, a krome vas nikdo netvrdi ze by snad mel :-D

0/0
13.9.2018 12:03
Foto

J97o51s44e74f 10L47e18o 91B11u48r69e94š 9300390821

Jasně dvacet jich makalo a osmdesát jich bylo do zálohy, kdyby těch dvacet na takeláži toho klipru náhodou odvál vítr. :-)

0/0
14.9.2018 9:30

M98a38r88t94i84n 35K11r23o31u64p53a 2931623879740

A protože dnešní průmysl funguje na principu Just in Time tak nákladní loď bude doprovázena lodí na naftu. Ta bude mít na palubě obrovský ventilátor a v případě nepříznívých podmínek bude do plachet foukat. Loď s nákladem bude ekologická za každou cenu stejně jako elektromobily. ;-D

+9/−2
12.9.2018 23:22

T70o85m74a85s 59R91o49t52t 9925647303

Velmi dobry napad:-)))!

0/0
13.9.2018 5:38

T11o27m86a58s 95R16o71t23t 9155497153

Nezlobte se, ze Vam to trosku rozvinu, ale napadlo me, ze by lod mohla mit nainstalovanou vetrnou elektraru (by bylo jedno jakym smerem fouka), ta by vyrabela elektriku a na pridi dalsi vrtuli, ktera by vyrabela umely vitr, kterej by pohanel plachtu, jo a kdyby jste me nahodou chtel nachytat a ptal se co se stane kdyz nebude foukat, tak o to se nesnazte, protoze v takovem pripade vyuziju lodni diesly abych vyrobil elektriku a pohanel tu vrtuli vpredu...

0/−1
13.9.2018 5:47

J65a45n 80S18m56í59t49k98o 8334862364575

Zkuste si to třeba s PC větráčkem na malé lodičce někde na rybníce (nebo i ve vaně), schválně, jestli se to vůbec rozjede :-)

0/0
13.9.2018 9:45

M54a16r16t55i67n 96K34u52č39e12r44a 8819179589102

Přidat pár stozaru a plachet pri vhodnem větru tu mame pekny hybridni lodni pohon;-DR^

+3/0
12.9.2018 23:18

O63l35d17ř14i90c67h 98O71l69e46š 6533350137

To už zažil Kryštof Trolejbus.;-D;-D;-D

0/0
12.9.2018 23:13

M71a83r17e70k 61J28a62n70e68č58k27a 1167976933471

Tohle eko sebemrskačství už je vážně k popukání ;-D Asi předskokan pro znovu objevení plachetnice na přepravu kontejnerů :-P

+2/−5
12.9.2018 22:31

T68o21m38á78š 53M24o67r90a74v85č72í31k 3467116253865

Proč by to mělo být sebemrskačství? Já si zase říkám proč ne? Mezi pevninami dují nevyužité TWh energie, tak proč je alespoň trošku nevyužít. Tohle nikoho bolet nebude.

+4/0
12.9.2018 23:18

T68o34m64a16s 84R75o40t19t 9335507393

Nebude to fungovat!

0/−1
13.9.2018 5:49

J12a17r53o43m31í19r 80K64r70á51l 4160669914429

Zkuste si spočítat potřebnou plochu té plachty. Anebo aspoň porovnejte nějakou plachetnici s kontejnerovou lodí.

0/−1
13.9.2018 7:15

M14a63r56t92i36n 87K84a95r36á79s15e81k 9168783448558

Tak ono se nepocita s tim, ze by ta plachta utahla celou kontejnerovou lod, spise jsem to pochopil tak, ze vyrobili plachtu, ktera umi byt relativne velka, a pritom nezabira misto (na rozdil od standardni lodni plachty), a pocitam ze to bude na obsluhu "na tlacitko". Usetri to nejake procenta paliva, coz ale u takove lodi je palivo za miliony, tzn fungovat to muze dobre...

+2/0
13.9.2018 7:31

J32a93r76o82m57í67r 33K56r70á24l 4920679924779

Jistě. Pár desetin procenta z ceny paliva je dost peněz. Ale otázkou je, zda se to vyplatí. Kdysi se uvažovalo o jaderném pohonu a tam by byly úspory na provozních nákladech přes 30%. A dnes zřejmě ještě víc, vzhledem k cenám ropy a velikosti lodí.

0/0
13.9.2018 8:29

M86a68r92t63i78n 19K48o76u28š86a 6815184804

No snad jim bude vždycky foukat kam jedou.

+6/0
12.9.2018 22:28

T64o58m34á81š 11K59u88c44h36a31ř 3467191208851

Není mi jasné, co je na tom nového, o pokusech s takovýmto drakem na přídi u kontejnerových lodí už čítávám minimálně 20 let (i mi v hlavě uvízlo jakési číslo 15% úspory paliva), ale dlouhodobě se to reálně nikdy nechytlo.

0/0
12.9.2018 21:38

T72o45m67á63š 37K35u22c85h46a87ř 3387911748611

Řekl bych, že to nestojí za ten opruz se o to starat. Takové lodě dnes plují jen s minimální posádkou, a teď si představte, že blbým závanem větru to třeba spadne do vody, plachta se zamotá, lana zasukují.. By mě zajímalo, jak toto mají vyřešené, aby do spadlé plachty loď nenajela, nezamotala se do ní a třeba i šroubem. Jeden takovýto exces a veškeré úspory jdou do háje.

+3/−1
12.9.2018 21:49

H68a25n66u44š 79H49o46r73á62k 9421384196673

Tak jako posledni windjammery se znacne mechanizovanym plachtovim meli posadku 14-30 lidi a stacilo, dnesni lode na tom co do poctu lidi nejsou nejak zasadne lip. Automatizace umi divy.

+2/0
12.9.2018 22:14

J95a84r18o14m29í51r 87K12r66á17l 4100189714229

Nojo, jenomže např. Maersk má výtlak cca 40krát větší, tankery až stokrát. Kam ty plachty dáte ?

0/0
13.9.2018 7:20

T10o30m98á68š 24K23u10c16h44a55ř 3837501948291

Např rok 2005:

https://www.ship-technology.com/projects/msbelugaskysails/

+1/0
12.9.2018 22:00

M38i64r27e27k 62G71a79j57e37r 5291416169660

Takze shrnuto: v roce 2005 firma SkySails GmbH uspesne vyzkousela plachtu o plose 160 m2. I pres uspech se toto reseni neujalo. Nevime, kvuli jakym potizim.

Nyni společnost SeaWing planuje (!) vyzkouset plachtu o velikosti 500 m2. Veskere uvahy o tom, kolik by to mohlo usetrit, jsou jen teoreticke, nic nebylo testovano v beznem provozu. Preju jim uspech, ale ten je nepravdepodobny prave kvuli tomu, ze uz se jini na tom samem spalili.

+2/0
12.9.2018 22:57

J57o49s73e78f 42Š22o42l46t65e89s 8294378870683

V masovém měřítku se to nenasazuje, protože zpravidla fouká špatným směrem nebo náklad spěchá a to pak tohle nevyužijete. Když loď pluje 20 uzlů, což ty nákladní běžně plují, tak to dělá asi 40 km/h. A to už je hodně neobvyklé, aby zezadu foukal vítr o rychlosti přes 40 km/h...

+1/0
12.9.2018 21:14

O37n70d94ř13e22j 16F41e27n26c21l 9802786163940

Chapu, na co narazite a souhlasim. Nicmeme vidim potencial plachty i v tom, ze pro dosazeni 40km/h bude stacit jen treba 80% nafty oproti soucasnemu stavu a zbyvajicich 20% doda prave plachta. A nebo plachta umozni lodi jet rychleji za stejne spotreby paliva.

+3/0
13.9.2018 1:03

J82a67r36o88m66í84r 79K73r38á88l 4350119314499

Motor kontejnerové lodě má přes 50MW výkonu. Opravdu ta plachta dodá 10MW ?

0/0
13.9.2018 7:23

O95n52d84ř79e96j 81F59e29n49c60l 9142446703530

Nevim. Pokud tady je nejaky fyzik, rad si to necham spocitat :-l

0/0
13.9.2018 7:43

J36i66ř47í 24K95r30e65j85č83a 8344531296

Ještě by mohli udělat z té lodě galéru...ale vážně do vynálezu parního stroje byly plachty celkem normálně používané.

0/0
12.9.2018 21:14

M41a47r14t19i32n 48R76ů51ž91i24č89k40a 9824631208129

vězňů je mraky a mohli by pracovat :)

k obědu bude kuře a po obědě chce kapitán jezdit na vodních lyžích

+5/0
12.9.2018 21:36

H70a54n39u46š 45H29o68r92á27k 9801744636113

I po vynalezu parniho stroje jeste 100 let vladly a dalsich 100 let mizely ze sceny. Jeste behem prvni svetovy valky obstaravali podstatnou cast namorniho obchodu.

0/0
12.9.2018 22:23

P81e55t63r 24V20o96b34o74ř29i29l 5669407618315

Hmm...loď na vítr...něco podobnýho už jsem někde viděl...jak se to...jooo, plachetnice se tomu říkalo.

+20/−1
12.9.2018 21:13

P86e88t94r 32H80o40f34m12a30n24n 6509584855180

Takze to nekolikadenni plavbe z NY do Francie zakotvi u Midway.

+3/0
12.9.2018 21:08

Najdete na iDNES.cz