Aaron Paul se svým nejlepším přítelem a bývalým kolegou z úspěšné netflixové série „Breaking Bad“ Bryanem Cranstonem rozjel v roce 2019 značku Dos Hombres Mezcal. Oba herci se tak se svou pálenkou z agáve připojili k dlouhé řadě značek alkoholu podporovaných celebritami, které se na trhu poslední roky objevují.
Robert de Niro se tak třeba může potěšit svou vlastní vodkou značky Vdka 6100. Herečka z filmu Americká fikce a moderátorka Oscarů Issa Raeová si zas může připít svou novou řadou Prosecco Viarae. Kolega a moderátor Dwayne „The Rock“ Johnson má svou Teremana Tequilu.
Tento rozmach je v ostrém kontrastu s hollywoodskou tradicí. Desítky let nechtěly herecké hvězdy riskovat svou kariéru tím, že budou podporovat alkohol. Nyní desítky druhů lihovin se značkou celebrit bojují o místo na barových pultech a další jsou na cestě, uvádí CNN.
Moët Hennessy investuje v Provence. Koupil předního producenta růžových vín![]() |
Na vlně koktejlového boomu klepou výrobci lihovin na dveře Hollywoodu a hledají hvězdy, které by je reprezentovaly. „Je to příležitost, abych byl upřímný,“ řekl CNN americký filmový herec a scénárista Bryan Cranston. „Celebrity jsou pro výrobce atraktivní díky svému vlivu a konexím, tento průmysl zde má dveře otevřené,“ dodává.
Tyto pomyslné dveře přivedly už dříve k úspěchu další nápoj na bázi agáve, Casamigos Tequila. Společnost Casamigos, kterou v roce 2013 založili George Clooney a Rande Gerber, vzbudila okamžitě pozornost. O čtyři roky později prodali svou značku tequily likérovému gigantu Diageo za miliardu dolarů a zlatá horečka v oboru byla na světě.
V roce 2020 pak Diageo koupil značku Aviation Gin od Ryana Reynoldse za 610 milionů dolarů. Rok poté ho následoval bojovník UFC Conor McGregor, který prodal většinový podíl své irské whiskey Proper No. Twelve společnosti Proximo Spirits za 600 milionů dolarů. Bylo to jen necelé dva roky po jejím uvedení na trh.
Co na to Hollywood?
Takové neočekávané události přitahují pozornost. Michael Yanover, vedoucí obchodního rozvoje agentury Creative Artists Agency, řekl CNN, že celebrity, které vytvářejí značky lihovin, doufají, že je nakonec prodají jedné z větších holdingových společností.
Mít v takové destilérce případně vlastní podíl je pak samozřejmě výhodnější než jen samotná marketingová spolupráce. „Pokud se pak značka prodává, znamená to výplatu v hotovosti,“ dodává Yanover.
Jak se opít bez kocoviny. Boom nealkoholických lihovin táhnou hlavně mladí![]() |
„Herecká hvězda může vytvořit okamžité povědomí o značce a zvýšit zájem spotřebitelů,“ řekla CNN Lisa Hawkinsová, viceprezidentka oborového sdružení Distilled Spirits Council (DISCUS).
Nový trend podle ní nijak nezpomaluje. „Herci a hudebníci již nějakou dobu investují do lihovin – a nyní se k nim přidávají i sportovní hvězdy, modelky a komici. Všichni využívají fascinaci lihovinami a koktejly.“
Za americkou oblibou koktejlů stojí i dozvuky pandemie. Během covidu si začalo více lidí míchat koktejly doma, což podle údajů DISCUS pomohlo lihovinám v prodejích překonat v posledních dvou letech víno i pivo.
Obchodníci podporu hvězd milují
„Celebrity mohou vyprávět příběh značky, rozšířit masivně povědomí o ní a nalákat k vyzkoušení,“ řekl CNN Andrew Chrisomalis, spoluzakladatel Aviation Gin a Pantalones Tequila.
Podle slov Eda Mundyho, analytika nápojů z investiční společnosti Jefferies, tato kategorie ještě není na svém vrcholu. Zejména tequila na americkém trhu stále posiluje..
Vláda u alkoholu zvedá daně jenom nám, reagují na balíček lihovarníci![]() |
Tequila je kvůli rostoucím prodejům oblíbená i mezi celebritami – loni podle DISCUS vzrostl její odbyt o osm procent na 6,5 miliardy dolarů a předpokládá se, že v příštích několika letech vystřídá vodku na pozici nejprodávanější lihoviny. Tequila se navíc rychleji vyrábí i prodává, protože nevyžaduje zrání, na rozdíl třeba od whisky.
Budovat značku na podpoře jedné celebrity má ale i svá rizika a ne každé partnerství je úspěšné. V loňském roce se Diageo rozhodlo přerušit vztahy s rapperem a tanečníkem Seanem „Diddy“ Combsem. Ukončení patnáctileté spolupráce následně vyvrcholilo soudním sporem kvůli údajné rasové diskriminaci.
Problém měly i předmíchané koktejly v lahvičkách značky Delola, za nimiž stála Jennifer Lopezová. Tu fanoušci loni obvinili z pokrytectví, protože dříve tvrdila, že alkohol vůbec nepije. Nakonec v příspěvku na Instagramu připustila, že koktejl si občas dá.
Za úspěchem stojí novinky
Mezcal
|
Herečtí souputníci Aaron Paul a Bryan Cranston chtějí, aby byl jejich mezcal Dos Hombres úspěšný, a proto pracují na rozšíření jeho fanouškovské základny. Značka nedávno uzavřela partnerství s barovým řetězcem Applebee’s na triu koktejlů. Je to vůbec poprvé za 44 let, co se tento řetězec rozhodl podávat mezcal.
Paul tvrdí, že v tom viděl mezeru na trhu. „Pokud někoho požádáte, aby jmenoval svůj oblíbený mezcal, častokrát se ptají, co to vůbec je,“ dodává.
Pozadu nezůstala ani modelka Kylie Jennerová, která se začátkem března připojila ke své sestře Kendall a uvedla na trh značku vodky se sodou v plechovkách s názvem Sprinter. Prodeje pak podpořila slovy: „Je to nejlepší vodka se sodou, co jsem kdy pila – a že jsem jich vypila už hodně.“