Šéf FAA Michael Huerta na tiskové konferenci prohlásil, že věří v bezpečnost Dreamlineru, nedávné incidenty ale vyvolaly obavy. Za klíčové označil zachování důvěry veřejnosti v tento letoun.
Úřad nenaznačil, že by během prověrky hodlal omezit nebo pozastavit lety tohoto stroje. Ministr dopravy Ray LaHood na konferenci řekl, že by neváhal, kdyby měl letět dreamlinerem. První problém se objevil v pondělí v Bostonu, když na palubě Dreamlineru začalo kvůli explozi baterie po zaparkování hořet. V úterý byl zrušen spoj z Bostonu do Tokia kvůli úniku paliva, další letadla měla problémy s elektronikou a prasklým sklem v pilotní kabině.
Jak se cestuje v Dreamlineru? Nemá roletky na oknech a je krásně tichý |
Představitelé Boeingu uvedli, že firma bude s FAA plně spolupracovat. "Jsme stoprocentně přesvědčeni o spolehlivosti a funkčnosti 787," sdělila firma.
Šéf divize komerčních letadel Boeingu Ray Conner ujistil, že problémy nebyly způsobeny zadáváním prací do zahraničí ani spěšným zvyšováním jeho produkce. Kontrola se zaměří na kritické body systému letounu včetně designu, výroby a montáže. Techničtí experti budou nejprve v Seattlu zkoumat výrobní proces, uvedla Huerta.
V provozu je zatím 49 letadel Dreamliner, ve flotile je mají převážně japonské aerolinky Japan Airlines a All Nippon Airways. Zakázky má Boeing na více než 800 těchto letadel. Podle listu The Wall Street Journal je to v posledních letech poprvé, co se FAA rozhodl znovu prověřit bezpečnost už jednou schválených systémů.
Přelomové letadlo se závadami
Dreamliner je považován za přelomový dopravní letoun, protože v jeho konstrukci jsou poprvé ve velkém použity místo kovů kompozitní materiály. Použití polymerů vyztužených uhlíkovými vlákny výrazně snížilo hmotnost stroje a ve srovnání s letadly podobné velikosti, například Boeing 787, je díky tomu zhruba o pětinu úspornější.
Problémy s novými materiály ale také přispěly k opakovanému opoždění dodávek nového letounu prvním zákazníkům z řad aerolinek. Premiérový let Dreamlineru Boeing původně ohlásil na léto 2007, nakonec se ale letoun dostal poprvé do vzduchu až v prosinci 2009. První zákazník, japonské All Nippon Airways, jej do služby nasadil v říjnu 2011.
Měli jsme možnost proletět se Dreamlinerem s kamerou iDNES.cz
Současné technické potíže nového stroje, které vyústily v prověrku, nejsou v leteckém průmyslu nic výjimečného. Například Airbus A380 se potýkal s vážným problémem v listopadu 2010, kdy se stroji společnosti Quantas za letu roztrhl jeden ze čtyř motorů.
Akcie Boeingu během dnešního obchodování na newyorské burze reagovaly na nový vývoj poklesem o dvě procenta.