ilustrační snímek | foto: Reuters

Zájem o cestování roste, aeroliniím ale chybí piloti. Ty nové nestíhají školit

  • 129
Letecký provoz se po koronavirové pandemii pomalu vrací do starých kolejí. Kvůli mnohem menšímu počtu letů v uplynulých měsících však některé z nich propustily své piloty, ti starší pak častokrát i předčasně odešli do důchodu. Nyní ale aeroliniím právě piloti chybí.

Některé letecké společnosti tak aktuálně hlásí velký nedostatek pilotů a snaží se je kvůli vyššímu zájmu o cestování rychle zaškolit. Naráží však na nedostatečné kapacity trenažérů, kvůli čemuž musí některé aerolinie i již plánované lety rušit. Plně zatížené jsou letecké simulátory od Atlanty až po Miami. Informoval o tom portál CNBC.

Konec ztracených kufrů. Aerolinky věří ve spásu díky datovým technologiím

Poptávka po cestování opět roste, a to hlavně ve Spojených státech. Řada aerolinií hlásí vyšší počet přepravených cestujících, americká vnitrostátní doprava se téměř vrátila na úroveň z roku 2019. Stále častější jsou i služební cesty. Současný zájem o letecké spoje ze strany cestujících tak otevřel potřebu ohledně masivního zaškolování pilotů.

Během loňského roku více než čtyřicet leteckých společností po celém světě buď zcela zastavilo, anebo alespoň pozastavilo svůj provoz. Osobní letecká doprava se propadla až o dvě třetiny. Počet mezinárodních letů klesl o 68 procent, počet vnitrostátních letů pak o 40 procent. Piloti rovněž neabsolvovali dostatečný počet letů, aby si status pilota přes pandemii nemoci covid-19 udrželi.

Evropské aerolinky chtějí omezit náhrady za zrušené a zpožděné lety

Letecké společnosti na krizi reagovaly i propouštěním svých pilotů. Nyní však je situace zcela jiná. Termíny na leteckých simulátorech jsou zarezervované i na několik týdnů dopředu. Výcvik pilotů pro jiné typy letadel trvá týdny a některé aerolinie tak kvůli tomu nemohou reagovat na vyšší poptávku po cestování.

„Pandemie byla pro letecké společnosti existenční hrozbou. Návrat k cestování však přišel mnohem dřív, než se původně očekávalo,“ řekl pro CNBC Bryan Terry ze společnosti Deloitte.

Letiště se při minulé vlně covidu zcela vylidnila: 

8. dubna 2020

Každá letecká společnost má mít podle odborníků dostatečný počet pilotů, aby letecký provoz držela funkční. Jejich nedostatek rovněž způsobuje, že aerolinie mají méně záloh. „Do letních měsíců vstoupila řada leteckých společností s malým počtem rezervních pilotů,“ řekl pro CNBC Casey Murray, prezident Asociace pilotů Southwest Airlines.

Lidé se v letadlech neumí chovat, po pandemii výrazně přibylo konfliktů

Podle původních plánů se poptávka po osobní letecké přepravě měla na úroveň před vypuknutím pandemie nemoci covid-19 vrátit nejdříve v roce 2024. Celosvětové očkování a aktuální uvolněnější restrikce ze strany řady států po celém světě však odhady některých analytiků vyvrátily a některé aerolinie tak kvůli nedostatečnému personálu musí lety i rušit. Jde třeba o leteckou společnost American Airlines, která do poloviny července kvůli tomu zkrátila svůj letový řád až o 1 %, což je asi jeden tisíc letů.

Podle letecké společnosti Southwest se počet přepravených cestujících během letošního léta přiblížil létu roku 2019.