„Jsem dostatečně přesvědčen, že se nám podaří projít letošní letní špičkou bez větších potíží,“ řekl agentuře šéf Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) Willie Walsh.
Vedoucí představitelé leteckých společností, kteří se tento týden účastní výročního zasedání IATA v Istanbulu, se však nadále obávají narušení řízení letového provozu v Evropě a ve Spojených státech. „Ale pokud jde o ně, splnili svůj závazek a připravili své zdroje na letošní léto. Domnívám se, že většina letišť bude také dobře fungovat; myslím, že se poučili z loňského roku,“ řekl Walsh podle agentury Reuters.
Británie je opět otevřena. Provoz všech letišť se vrátil do normálu |
Oživení letecké dopravy, které bylo rychlejší, než se čekalo, spolu s nedostatkem pracovních sil způsobilo loni v létě chaos na několika letištích v Evropě a Severní Americe. Vyvolalo také spor mezi leteckými společnostmi a letišti ohledně limitů pro počet cestujících, které měly tento tlak zmírnit.
Rostoucí počet sporů mezi pasažéry a leteckými společnostmi na celém světě vedl k výzvám k odškodnění cestujících. V Kanadě se přezkoumávají právní předpisy, americká vláda připravuje nová pravidla a Evropská unie usiluje o přísnější prosazování stávajícího nařízení, které stanoví odškodnění za zpoždění delší než tři hodiny.
20. června 2022 |
Frustrující prostředí
„V konečném důsledku to zaplatí spotřebitel, protože to samozřejmě nese průmysl, ale ten to nemůže jen tak převzít,“ řekl Walsh. „Čím více výdajů budou muset letecké společnosti vynaložit kvůli problémům, které nemohou ovlivnit, tím více se to promítne do cen letenek a povede to k jejich zdražení. Je to velmi, velmi frustrující prostředí, ve kterém se musíme pohybovat,“ dodal.
Některé skupiny cestujících obvinily letecké společnosti z obcházení kompenzací tím, že se odvolávají na výjimku pro výjimečné okolnosti. Pravidla EU takové výjimky umožňují, pokud letecké společnosti mohou prokázat, že přijaly přiměřená opatření, aby zpoždění zabránily.
Letecké společnosti oznámily, že lidé si na letošní léto zarezervovali velké množství letenek, protože letecká doprava se vrací na úroveň před pandemií covidu-19.
Evropská organizace pro bezpečnost leteckého provozu Eurocontrol koncem loňského roku varovala, že rok 2023 by mohl být nejnáročnějším rokem posledního desetiletí kvůli konfliktu na Ukrajině, možným stávkám, rostoucímu počtu letadel a znovuotevření asijských trhů.
Chystáte se letos na dovolenou letecky?
Společnosti věří v zisky
Letecké společnosti více než zdvojnásobily výhled tvorby letošního zisku na 9,8 miliardy dolarů (216,5 miliardy Kč). „Přispěla k tomu silná poptávka s tím, jak se odvětví zotavuje z útlumu způsobeného pandemií,“ dodal Willie Walsh. Původní odhad z loňského prosince uváděl, že zisk aerolinek dosáhne 4,7 miliardy dolarů.
Letecké společnosti očekávají, že v letošním roce přepraví po celém světě asi 4,35 miliardy cestujících. To není daleko od rekordu 4,54 miliardy cestujících z roku 2019, tedy z doby těsně před začátkem pandemie covidu-19.
„Léta pandemie jsou za námi a hranice jsou už běžně otevřené,“ řekl Walsh na výročním zasedání IATA. Letecké společnosti v posledních měsících vykázaly dobré výsledky a připravují se na rušnou letní sezonu. Poptávka po cestování nevykazuje navzdory inflaci žádné známky poklesu. V letošním roce se také zmírnil tlak ze strany cen ropy.
Předpandemické úrovni se přiblíží i letošní tržby, které aerolinky odhadují na 803 miliard dolarů. Za rok 2019 letecké společnosti vykázaly tržby 838 miliard dolarů.
Poptávce podle Walshe pomáhá vysoká úroveň zaměstnanosti, a to i při slabším makroekonomickém výhledu. „Spotřebitelé z tohoto důvodu pociťují důvěru, že mohou utrácet a že se mohou zadlužit,“ řekl šéf IATA.
Walsh ovšem připomněl delegátům 300 leteckých společností, že oživení v odvětví brzdí mimo jiné přetrvávající problémy v dodavatelském řetězci a rostoucí letištní poplatky. Problémy dodavatelů podle něj zvyšují náklady a zpomalují nasazování nových letadel do provozu. „Letecké společnosti jsou více než frustrované. Je potřeba najít řešení,“ dodal podle agentury Reuters.
Z letišť, které zvyšují poplatky, jmenoval amsterodamské letiště Schiphol a také letiště v Jihoafrické republice. „Letiště Schiphol nemá zábrany. Po provozní katastrofě, kterou si samo loni způsobilo, pokračuje ve zvyšování poplatků,“ řekl Walsh. Letos už je zvýšilo o 12 procent.
Šéf IATA, který zároveň vede leteckou skupinu IAG, poukázal i na nízkou úroveň ziskovosti. Ta je podle něj neudržitelná. Odvětví dosahuje zisku přibližně 2,25 dolaru na cestujícího, což je méně než cena šálku kávy nebo jízdenky na metro, dodal.