Obří létající „velryba“ od Airbusu má za sebou první zkušební let

  12:08aktualizováno  12:08
Vysokokapacitní nákladní letoun Airbus Beluga XL ve čtvrtek poprvé vzlétl. Obrovský stroj, který svým vzhledem nápadně připomíná velrybu, bude sloužit k přepravě celých dílů letadel. Po měsících testování absolvoval první model svého druhu úspěšný zkušební let z letiště Toulouse-Blagnac v jižní Francii.

Zkušební let Airbusu Beluga XL trval přes čtyři hodiny. Letoun přilákal značné množství diváků, před jejichž očima pak přistál na letišti u jihofrancouzského města Toulouse, ze kterého také vzlétal.

Nový model nákladního letadla od francouzské společnosti Airbus, která patří mezi největší světové výrobce letecké techniky, představuje vylepšenou verzi letounu Airbus Beluga, jež létá už od 90. let. Beluga XL je o téměř sedm metrů delší a o dva metry vyšší. Nová „velryba“ také dokáže pojmout mnohem těžší náklad než její předchůdce. Airbus si od uvedení modelu do provozu slibuje zvýšení přepravní kapacity o 30 procent.

19.července 2018 v 15:28, příspěvek archivován: 20.července 2018 v 11:42

Thrilling to see our #BelugaXL taking to the skies for the first time - a truly outstanding piece of technology from nose to tail. Congrats to everyone involved in this programme that is so instrumental in achieving our production ramp-up. https://t.co/toMllNDiKe

Fotogalerie

Nové letadlo má také delší rozpětí křídel, která přesto působí ve srovnání s masivním trupem poněkud miniaturním dojmem. „Velrybu“ budou pohánět motory typu Rolls Royce Trent 700. 

První z celkem pěti plánovaných Airbusů typu Beluga XL vstoupí do regulérního provozu v roce 2019. Do roku 2023 by měly tyto stroje postupně nahradit zastaralou flotilu letounů Airbus Beluga, kterou dnes tvoří modely s označením A300-600ST.

Airbus zavádí vylepšené vysokokapacitní letouny zejména kvůli vlastní výrobě letadel, produkce firmy se totiž neustále zvyšuje. Nákladní letouny Beluga XL budou stejně jako jejich předchůdci sloužit k přepravě celých dílů letadel z továren rozmístěných po Evropě do montážních linek Airbusu, které se nacházejí ve francouzském Toulouse, německém Hamburgu a ve španělské Seville.

Na rozdíl od svého předchůdce může Beluga XL odvézt najednou obě křídla dopravního modelu Airbus A350, nebo se do jejího nákladního prostoru vejde celý trup tohoto populárního dopravního stroje.

19.července 2018 v 10:42, příspěvek archivován: 20.července 2018 v 11:43

Whale done! #BelugaXL https://t.co/feESAUhhN0

Své jméno dostalo nákladní letadlo podle velryby běluha, právě kvůli své nápadné vnější podobnosti s tímto kytovcem. Beluga XL na rozdíl od svého menšího předchůdce připomíná tohoto živočicha ještě víc. Především design oken kokpitu vypadá jako charakteristický úsměv bílé velryby.

Sympatický velrybí vzhled dodávají stroji i namalované oči po obou stranách přední části trupu. Tato nová podoba nákladního letounu vyhrála v interním hlasování zaměstnanců Airbusu, jehož se zúčastnilo zhruba 20 tisíc lidí.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Zaměstnanci aerolinky Alitalia stávkují, zrušen byl i let z Říma do Prahy

Alitalia řeší problém s akčními letenkami. Ilustrační snímek.

Zaměstnanci italské aerolinky Alitalia vstoupili o půlnoci do 24hodinové stávky kvůli nejisté budoucnosti této letecké...

Německá vláda si kvůli častým poruchám letadel koupí tři nové airbusy

Německá kancléřka Angela Merkelová odchází z tradiční letní tiskové konference...

Německá vláda si u evropského výrobce Airbus závazně objednala tři stroje Airbus 350 XWB. Stala se tak prvním státním...

Plné obnovení dodávky ruské ropy potrubím Družba potrvá dva měsíce

Ilustrační snímek

Plné obnovení přepravy ropy ruským ropovodem Družba po znečištění potrvá dva měsíce. Podle ruské agentury TASS to v...

Najdete na iDNES.cz