Soukromá kupé s velkou pravděpodobností budou budoucností letecké dopravy

Soukromá kupé s velkou pravděpodobností budou budoucností letecké dopravy | foto: Emirates

Cestující chtějí soukromí. Vzdušná kupé jsou na vzestupu

  • 25
Pandemie, pokles počtu cestujících v letadlech a také čím dál tím větší touha po soukromí či izolaci od ostatních nejspíše ovlivní i interiér letadel. Aerolinky evidují větší zájem o privátní kabiny či kupé, kde si cestující kromě luxusního zážitku mohou užít i soukromí.

„V současné době, kdy se snažíme naučit se žít s covidem je právě soukromí na palubě letadla, které jsou vzdušná kupé schopna poskytnout, něčím, co se z kategorie luxusu stane minimálním standardem,” řekl pro CNN Daniel Baron, šéf společnosti Lift Aero Design, která se zabývá navrhováním interiérů letadel.

Vzdušná kupé se v letadlech objevují teprve od roku 2007 a často jsou spjata především s velkým luxusem. Prvně se objevily na palubě Airbusu A380 společnosti Singapore Airlines, kde si zámožní cestující v soukromí vychutnávali sklenku šampaňského Dom Pérignon.

Později se tyto soukromé apartmánky objevily i například na palubách strojů společností Emirates, Etihad, Asiana, Korean Air, China Eastern, Swiss, Garuda či ANA. S další revolucí v oblasti soukromých kabin v letadlech pak v roce 2017 přišla společnost Qatar Airways, která začala nabízet službu Qsuite jako součást letenky v superbyznys třídě.

Právě podoba Qsuite, kterou mezitím po jejím vzoru zavedlo několik dalších aerolinek, je nejspíše leteckou budoucností. „Během pandemie jsme sice zaznamenali dramatický úbytek cestujících, kteří létají na služební cesty, stále je tu ale velká skupina soukromých cestovatelů, kteří více než kdy dříve prahnou po pohodlí a soukromí,” říká Elina Kopolová z londýnské společnosti TrendWorks, která se specializuje na spotřebitelské trendy v letectví.

Podle ní právě na základě nových požadavků cestujících vzdušná kupé změní svou podobu. „Myslím si, že ubyde přehnaných luxusních designů a prim bude hrát hlavně praktičnost, pohodlnost a možnost pasažéra si v rámci soukromé kabiny uspořádat prostor po svém,” vysvětluje Kopolová.

„Zároveň to bude i výzvou pro letecké společnosti, aby si dobře propočítaly náklady na vybudování těchto kabin a také poptávku po nich. Především na dlouhých letech by totiž při prodeji tohoto kupé za příliš nízkou cenu mohlo dojít k velmi obtížnému návratu prvotních investic,” uzavírá.