Jorgen Vig Knudstorp, šéf dánského hračkářského gigantu Lego

Jorgen Vig Knudstorp, šéf dánského hračkářského gigantu Lego | foto: Profimedia.cz

Zachránil Lego před krachem, teď bude pečovat o jeho další rozvoj

  • 40
Jméno Jorgen Knudstorp vám zřejmě nic neřekne, ale do světa byznysu se navždycky zapíše jako zachránce Lega. Firmu převzal v době, kdy jí hrozil krach, a udělal ze stavebnicových dílků jednu z nejoblíbenějších značek na světě. Jeho úspěšné dvanáctileté angažmá v roli generálního ředitele nyní končí.

Knudstorp oznámil, že z funkce ke konci roku odstoupí. Firmu však neopouští, naopak - povýší a stane se šéfem nové divize s označením Lego Brand Group, která bude mít na starosti rozvoj a ochranu značky.

Knudstorp se stal prvním šéfem Lega, který nepatřil do rodiny zakladatele podniku Oleho Kirka Christiansena. Když se funkce ujal, psal se rok 2004 a pro firmu to byly zlé časy. Dokonce nejhorší v její více než osmdesátileté historii.

Lego

LEGO Group je rodinná firma, jejíž většinový podíl vlastní potomci zakladatele Oleho Kirka Christiansena. První legendární dílky, tehdy ještě ze dřeva, vznikly v roce 1932. Dnes je Lego jedním z největších výrobců herních materiálů na světě.

Zájem o stavebnicové dílky upadal od konce devadesátých let a situace se vyhrotila v roce 2003, kdy firma prodělala 1,4 miliardy dánských korun, přepočteno dnešním kurzem přes pět miliard českých korun, a hrozil jí bankrot.

Knudstorpovi se však podařilo otočit kurz. Osekal pracovní místa, zbavil se všeho, co nesouviselo se stavebnicemi, a začal je inovovat. Dvouciferný procentní růst tržeb se pod jeho vedením stal skoro samozřejmostí: v prvním pololetí letošního roku narostly o 11 procent na 15,7 miliardy dánských korun (57 miliard korun), za celý loňský rok vzrostly o čtvrtinu na téměř 36 miliard dánských korun.

Dánské kostky válcují Barbie

Ve výši zisku za sebou dánské kostky nechávají i americké velikány Mattel a jeho Barbie nebo výrobce Transformers Hasbro. Podle žebříčku konzultantské firmy Brand Finance se Lego loni stalo nejsilnější značkou na světě a porazilo takové ikony jako třeba Ferrari.

Paradox úspěchu: Lego šlo v USA až moc na odbyt, musela se omezit reklama

Osmačtyřicetiletý Knudstorp přišel do Lega v roce 2001. Za sebou měl kariéru konzultanta v přední poradenské společnosti McKinsey a univerzitního výzkumného pracovníka na prestižní dánské univerzitě Aarhus. Autor knihy o Legu nazvané Brick by Brick David Robertson o něm říká, že je v jistém ohledu větší vzor pro inovace než Steve Jobs.

Lego se teď chce zaměřit i na trhy, kde jeho hračky dosud nejsou takovým hitem jako v Evropě či Spojených státech. Asijskou poptávku má pokrýt nově budovaný závod v čínské Šanghaji, firma se dívá také po Indii či Africe.

Masivně investuje i do rozšíření stávajících závodů v Mexiku, Maďarsku a Česku - loni v dubnu otevřela třetí výrobní halu ve svém závodě v Kladně, kde pracuje přes 2 500 lidí.