Před obchodem čínské hračkářské značky Pop Mart v kalifornském Los Angeles stála koncem dubna fronta stovek lidí již ve 4:45 ráno. Američanka Korin Reeseová sem přišla v domnění, že bude na řadě jako první. Jaké bylo její překvapení, když zjistila, že desítky zákazníků tu již čekají.
„Někteří si s sebou dokonce přinesli stoličky a skládací židle, jiní přišli s taškami plnými občerstvení a nápojů,“ říká Američanka. Teprve ve frontě se doslechla, že někteří lidé před obchodem stáli už od deseti hodin večer předchozího dne, píše list The New York Times.
Stejně jako ona si všichni zákazníci chtěli pořídit jedinou věc. Nejnovější sérii nové panenky jménem Labubu, která se prodává výhradně tomto v čínském obchodě se sběratelskými předměty. Tyto postavičky jsou totiž nejnovějším trendem v dlouhé řadě ikonických sběratelských předmětů přicházejících z Asie.
Své fanoušky si ovšem rychle získávají i na Západě. Když v březnu společnost Pop Mart otevřela svůj obchod v Londýně, kolem Knightsbridge se v den otevření táhly dlouhé fronty zájemců, kteří se nemohli dočkat, až panenku dostanou.
Když dospělí mládnou. Sběratelství hraček zažívá boom, trhu vládne Asie![]() |
Trend mohutně přiživují také celebrity. Paparazzi v únoru s panenkou Labubu vyfotili popovou hvězdu a dnes i módní ikonu Rihannu, která ji měla připnutou ke kabelce značky Louis Vuitton. S jedním zubatcem se nechala vidět i zpěvačka Dua Lipa. Herečka Emma Roberts zveřejnila na Instagramu story svého nejnovějšího úlovku čtyř panenek Labubu, které byly vytvořeny podle hitu Britney Spears „Oops! ... I Did It Again.“
#Labubu plus luxury brand bags like #Hermes, #LV seems to become a new hit! Dua Lipa, Rihanna spotted with these cute hang-on at airports. 💃 #Rihanna #DuaLipa #popmartnewstorexเก่งน้ำปิง pic.twitter.com/65tfXNp8eM
— 伯諺何 (@boyanhe74946) March 9, 2025
Inspirováno trolly
Panenky Labubu jsou chlupatí malí severští skřítci s vyceněnými zuby, rošťáckými úsměvy a chlupatými oušky. Ale hlavně mají na hlavičce poutko s očkem, díky kterému se hračka dá připnout kamkoliv. Stvoření vymyslel v roce 2015 hongkongský umělec Kasing Lung coby postavy dětských knih. Dvaapadesátiletý muž se při tvorbě inspiroval podle svých slov svým dětstvím, které bylo plné severských lidových pohádek o skřítcích, trollech a vílách.
Poté, co se jako dítě přestěhoval do Nizozemska, se naučil jazyku prostřednictvím jednoduchých obrázkových knih. V roce 2019 Lung uzavřel partnerství se společností Pop Mart, aby z figurek pohádkových skřítků vytvořil sběratelské designové hračky. První řada Labubu od Pop Martu vyšla v říjnu roku 2023.
Čínská plyšová ekonomika. Disney vydělává na roztomilých postavičkách |
Hračka lidi zaujala. Pokaždé, když výrobce ohlásil nového Labubu, byla hračka online vyprodaná během několika minut. Každá panenka stojí zhruba 30 dolarů, ale některé limitované edice mohou stát i více. Oblíbenosti hračky samozřejmě napomáhají i sociální sítě. Vznikly na nich komunity, v nichž fanoušci diskutují o tipech, jak panenky získat nebo oblékat, a sdílejí obrázky svých sbírek. Za hraček se rovněž staly mnohdy nečekané módní doplňky, často stavěné do kontrastu s luxusními kabelkami.
Which 𝐋𝐀𝐁𝐔𝐁𝐔 are you this Monday? ✨ #POPMART #themonsters #labubu #arttoys #blindbox #bigintoenergy #kasinglung pic.twitter.com/4yCsngWJCJ
— POP MART (@POPMARTGlobal) April 21, 2025
Jedním ze způsobů, jak společnost Pop Mart povzbuzuje zájem o panenky, je prodej ve „slepé“ krabici, kdy kupující nevědí, která varianta se skrývá uvnitř. „Tato distribuční strategie přiživuje zájem fanoušků a neustále je udržuje v napětí,“ říká autor a odborník na estetiku Joshua Paul Dale.
Odolní vůči recesi
Úspěch čínské společnosti Pop Mart je podle agentury Bloomberg do jisté míry odolný i vůči současné recesi. Akcie i zisky výrobce rostou i navzdory globální ekonomické nejistotě a obavám z obchodní války s USA.
Společnost vykázala v roce 2024 tržby ve výši 1,8 miliardy dolarů (39 miliard Kč), což je více než stoprocentní nárůst proti předchozímu roku. Panenky Labubu se loni podílely na tržbách značky ve výši zhruba 400 milionů dolarů (8,7 miliard Kč), to představuje nárůst o 726 procent proti předchozímu roku.
Fanouškovská základna roste také v USA, ačkoli američtí zákazníci budou muset za své nákupy zaplatit více v souvislosti s obchodní válkou mezi Čínou a USA, která na většinu čínského dovozu uvalila 145procentní clo. Cena „slepého“ boxu Labubu z poslední série je 27,99 dolarů, to je o šest dolarů více než u předchozí verze. Mezi nově vydanými panenkami je i jeden vzácný kus s označením „Secret“, u kterého mají kupující šanci jen 1 ku 72, že ho rozbalí.
„Je to docela zábava. Když se vám podaří získat ty tajné, tělo se vám zalije dopaminem,“ říká 27letý sběratel Lawrence Yu, který žije v australském Melbourne. Dosud utratil 1 200 australských dolarů (16 800 Kč) za více než dva tucty panenek Labubu. Od klíčenek, které se nacházejí ve „slepých“ krabicích, až po verze coby plyšové hračky, píše web News Channel Nebraska
Sám vzpomíná, že do místního obchodního centra, kde se loni v říjnu otevřel nový obchod Pop Mart, dorazil ve 2:30 ráno, a stejně pak strávil deset hodin ve frontě. „Doufám, že brzy dorazí do Melbourne i nová série Labubu,“ uzavírá nadšeně fanoušek a sběratel.