Akcie pekingského výrobce hraček v pátek klesly až o 6,6 procenta. O den dříve přitom odepsaly už 5,3 procent. Momentální tržní hodnota společnosti se pohybuje okolo 40 miliard amerických dolarů (asi 920 miliard korun) a podle odborníků by cena akcií mohla krátkodobě klesat i dál, píše agentura Bloomberg.
Sběratelské karty i blindboxy, tedy balení, u nichž zákazník neví, co je uvnitř, jsou totiž pro hračkářské společnosti důležité. Řada mladistvých nejen v Číně je nakupuje dokonce pravidelně.
Kýčovitý přívěsek, po kterém šílí i celebrity. Labubu je horkým módním hitem![]() |
Čínské státní médium ale tvrdí, že tyto pravidelné nákupy nejmladších Číňanů vedou až k závislosti a nekontrolovanému utrácení. „Komentář negativně ovlivnil sentiment investorů. Minimálně zatím však nejde o přímý zásah čínských státních orgánů, což paniku mírní,“ uvedl pro agenturu Bloomberg analytik Steven Leung.
Čínské úřady již s regulacemi mají zkušenosti
Poslední léta ukázala, že čínské úřady proti těmto zálibám skutečně mohou zasáhnout. Už v roce 2023 se totiž tamní političtí představitelé rozhodli zakázat prodej blindboxů dětem mladším osmi let. Nyní by se tak tento zákaz mohl ještě rozšířit.
Znáte Labubu? Jak se čínský zubatý skřítek zakousl do lidských srdcí i recese![]() |
I přes nedávný propad se akcie hračkářské společnosti Pop Mart stále řadí mezi nejvýkonnější tituly v rámci indexu MSCI China. Zájem o značku podporuje i její mezinárodní popularita. Trend sběratelských panenek Labubu totiž nadále vládne sociálním sítím, podporují ho i mnohé celebrity.
Symbol čínské kulturní expanze do světa
Postavičku Labubu vytvořil hongkongský umělec Kasing Lung dlouhé roky působící v Nizozemsku. Inspiroval ho při skandinávský folklor a prodává je právě výhradně čínské hračkářství Pop Mart. První Labubu a jeho obdobně děsiví kamarádi Mokoko, Pato, Spooky a Tycoco vznikli jako ilustrace pro dětskou knížku v roce 2015. Podobu sběratelských plyšáků dostali v roce 2019 a o čtyři roky později se z nich staly přívěsky.
Postavičky jsou v Pop Martech vyprodané, na nové edice se stojí fronty. Skalní fanoušci neváhají před prodejnami strávit klidně i celou noc na skládací židli.
Řada analytiků je toho názoru, že společnost Pop Mart se stala jedním z předních symbolů čínské kulturní expanze do celého světa. „Věříme, že Čína se k rozvoji tohoto sektoru stále staví pozitivně a chce pouze chránit nezletilé. V krátkodobém horizontu to však vyvíjí tlak na celý segment čínských výrobců hraček, které od počátku roku 2025 dosáhly nadprůměrných výsledků,“ uzavřeli pro Bloomberg analytici společnosti Jefferies.