Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Uchazeči o práci v L‘Oréal se musejí připravit na pohovor s robotem

  • 16
Pracovní prostředí za poslední tři dekády zcela proměnil internet. Podobná revoluce nyní možná přichází s umělou inteligencí. Firmy, které nové technologie nezačnou používat, riskují, že zůstanou pozadu.

V čele pelotonu jsou globální technologičtí obři jako Amazon - umělá inteligence tu zákazníkům dává osobní nákupní doporučení nebo nabízí služby osobního stylisty. Tuto technologii ale začínají využívat i daleko menší firmy, třeba k nabírání a vedení svých pracovníků. 

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Jedním z příkladů je světový kosmetický lídr L’Oréal. Každý rok se tu na zhruba 15 tisíc nových pozic hlásí kolem milionu lidí. Roboti pomáhají nábor zefektivnit. „Chtěli jsme ušetřit čas a víc se soustředit na kvalitu, různorodost a zkušenost kandidátů. Řešení, které nám nabízí umělá inteligence, nám pomůže tyto výzvy urychlit,“ řekla CNN Eva Azoulayová z oddělení lidských zdrojů kosmetické společnosti. 

Chatbot Mya šetří personalistům čas během prvního kola náboru. Vyřizuje prvotní dotazníky s kandidáty a kontroluje některé detaily. Ti, co projdou, se v dalším kole setkají se robotickým softwarem Seedlink, který hodnotí odpovědi kandidátů na otevřené otázky. Azoulayová upozorňuje, že toto skórování nenahrazuje lidské posouzení, ale vytipuje vyloženě nevhodné uchazeče.

První výsledky jsou slibné. U jednoho programu pro stážisty, kde se o 80 míst ucházelo 12 tisíc lidí, prý roboti personalistům ušetřili 200 hodin času. 

V jiných firmách umělá inteligence pomáhá s managementem. Několik britských firem například začalo používat systém Isaak, který sleduje, jak dlouho jsou zaměstnanci online a kolik emailů dostanou. Londýnská realitní kancelář JBrown technologii používá od března. Podle šéfa Jamese Browna pomáhá vedení firmy poznat návyky pracovníků a zabránit jejich přepracování.

Umělá inteligence má ještě daleko k tomu, aby byl využit veškerý její potenciál. Navíc s sebou přináší rizika. Algoritmy mohou dávat neférová hodnocení v závislosti na dodaných vstupních datech. Pokud se například při náborování používá algoritmus vycházející z dat od firmy, která zaměstnává jen muže, robot může s větší pravděpodobností odmítat ženské kandidátky. 

Další profese, kterou zničí roboti? Na letišti v Lyonu parkuje auta Stan

To je jeden z důvodů, proč Evropská komise v dubnu zveřejnila etická doporučení ohledně používání umělé inteligence, kde vyzývá k transparentnosti, ochraně dat a férovosti.

Dalším nebezpečím, které roboti přinášejí, je dopad na pracovní trh v důsledku automatizace procesů. Poradenská společnost McKinsey odhaduje, že díky umělé inteligenci by se hodnota světové ekonomiky mohla v roce 2030 zvýšit o 13 bilionů dolarů. 

Firmy, které technologie přijmou za své, by mohly do té doby zdvojnásobit své cash-flow. Poptávka po pracovních pozicích s rutinní náplní nebo po digitálně nekvalifikovaných místech podle loňské zprávy konzultantské firmy může klesnout o desetinu.

„To dostává manažery do nesnadné situace,“ míní Anab Jainová, šéfka technologické společnosti Superflux. „Co když trend automatizace, který prosazují, zasáhne nakonec i je samotné?“ říká.