Kultovní reklamy: Boj o lososa byl reklamním trhákem, dnes by zapadl

  14:00aktualizováno  14:00
Groteskní souboj rybáře s medvědem o lososa byl jednou z nejslavnějších reklam přelomu tisíciletí a jedním z nejúčinnějších virálů. Zhlédlo jej přes 300 milionů lidí. Dnes by spot zřejmě zapadl.

Reklama z roku 2000 začíná nevinně, ve stylu dokumentárních pořadů známého přírodovědce Davida Attenborougha, který desetiletí spolupracuje s BBC. Už za okamžik je však jasné, že jde o parodii. Z řeky Dee vyskočí na břeh losos a začíná boj o rybu mezi rybářem John Westem a medvědem.

Spot na konzervovaný losos firmy John West je britsky ujetý a úmyslně přehnaný ve svém groteskním tónu. Medvědovi v boji o rybu nepomůžou ani bojové triky ve stylu Jackie Chana, rybář se totiž k pochoutce dostane lstí, když upozorní na orla na obloze a odláká tak medvědovu pozornost, aby ho srazil k zemi ranou pod pás.

Kultovní reklamy

Spot je velmi krátký a velmi úspěšný. Vyhrál řadu cen a umístil se v několika žebříčcích mezi nejvtipnějšími reklamami. Podle oficiálních informací firmy John West jej od roku 2006 zhlédlo na internetu přes 300 milionů lidí a stal se tak historicky šestým nejúspěšnějším virálem.

Z dnešního pohledu je také reklama zajímavá tím, že symbolizovala přechod od těch vážnějších reklam k čistému humoru. Fungovat by mohla i dneska, ale určitě by nebyla tak úspěšná. „Dnes by to zdaleka nebyla tak výrazná věc. Na internetu je podobných hříček spousta,“ říká kreativní ředitel agentury Remembership Martin Charvát.

Podle něj však bylo toto dílo milníkem ve způsobu, jakým se dělala reklama. „Do poměrně seriózních nebo jemně vtipných reklam najednou přišli s touto věcí. Byla to velká změna. Zajímavé také je, že reklamní agentura měla připraven úplně jiný koncept, ale večer před prezentací jej narychlo přepsala,“ dodal Charvát.

Na reklamě agentury Leo Burnett spolupracoval mj. Danny Kleinman, úspěšný britský režisér a reklamní tvůrce, který stojí za úvodními sekvencemi filmu James Bond. Spot se natáčel ve Skotsku, skuteční medvědi se v něm neobjevují, ve všech případech jde o masky.

Autor:

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Nejen zelenina. Rychle zdražují desítky potravin včetně čaje, masa i sladkostí

Ilustrační snímek

Fakt, že potraviny rychle zdražují, začal vnímat skoro každý. Nejde ovšem jen o často zmiňované extrémy, kterými jsou...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Další z rubriky

Další obchodní válka na obzoru. EU zavedla cla na bionaftu z Indonésie

NÁBOŽENSTVÍ. Buddhističtí mniši přecházejí přes palmové pole. Novic vlevo nese...

Jedna obchodní válka, která negativně ovlivňuje globální ekonomiku, již probíhá mezi Spojenými státy a Čínou. Nyní se...

Vaše čokoláda má pachuť otrocké práce, viní aktivisté největší značky

Ilustrační snímek

Firmy Mars, Nestlé a další, které do svých čokolád a cukrovinek přidávají palmový olej, čelí stížnostem na svého...

Příliš drahé pití. Obchodní válka drtí výrobce americké whisky

Nabídka whisek obsáhne nejrůznější odstíny chutí.

Zájem o tradiční lihoviny ve světě prudce roste, jenomže americká whisky a bourbon se nemá čím chlubit. Jejich výrobcům...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz