ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Poláci hromadně vsedli na kola. Kvůli rozmachu cyklistiky vznikly pořadníky

  • 9
Pandemie způsobila, že Poláci hromadně přesedlali na jízdní kola. Další pro ně v posledních týdnech vyrazili do obchodů. Některé prodejny své tržby oproti loňsku zdvojnásobily, jiné zavedly pořadníky pro zájemce.

Kvůli koronaviru většina lidí zůstala po dlouhou dobu zavřená doma. Postupné zmírňování restrikcí umožnilo zlepšovat si kondici na zdravém povětří. Ukázalo se, že zájem o kola je veliký.

„Sny se plní. Když jsem býval závodník, tak na kolech jezdili jen cyklisté ze sportovních klubů. Když jsem žil v Itálii, záviděl jsem, že tam na kole jezdí davy lidí. Nikdy jsem si nepředstavoval, že tomu tak bude i v Polsku. Teď jsem šťastný z takového vývoje,“ řekl serveru Onet.pl. někdejší profesionál Czeslaw Lang, který nyní pořádá závody Tour de Pologne – a v jejich amatérské odnoži startují skoro tři tisícovky nadšenců.

Koronavirus ve světě

Muž v roušce odpočívá na pláži v Kolombu, hlavním městě Srí Lanky. (28. května...
Návštěvník prochází před obrazem francouzského malíře Georgese de La Toura ve...
Zdravotníci demonstrují v pařížské nemocnici Robert Debre. Snaží se prosadit...

V posledních týdnech cyklistický boom jako recept na trávení volného času ještě vzrostl. Prodejny se ocitly v obležení zákazníků, nabídka se začala tenčit. Obchodníci takový růst poptávky nečekali.

„Abyste koupili dítěti kolo, musíte se v některých prodejnách zapsat do pořadníku. Nakonec jsme pořídili kolo z druhé ruky,“ postěžovala si matka dvou školáků z Krakova. Nejbližší dodávky nového zboží se čekají až v polovině června či na počátku července.

„V okamžiku, kdy se situace dala více méně do pořádku, se ukázalo, že prodejny jsou příliš malé a chybějí kola,“ řekl majitel obchodu Roweromania Krzysztof Buczek.

„Dodavatelské řetězce se zpřetrhaly a bude třeba čas, aby se zase spojily,“ dodal Lukasz Kurszewski z Bike Atelier v Krakově.

Dvojnásobné tržby než před rokem

K růstu poptávky přispělo větší množství volného času díky práci z domova, čímž hodně lidí přestalo ztrácet čas dojížděním a stáním v dopravních zácpách. Navíc se jízda na kole v době koronaviru jeví bezpečnější než jízda městskou dopravou, a tak na kolo přesedlali i ti, co musí do práce.

Na nové kolo si počkáte. Díly z dovozu došly, výroba se zasekla

„Ve chvíli, kdy vláda povolila vstup do lesů a parků, prodej kol, součástek a doplňků vystřelil vzhůru. Všichni jsme byli v mrtvém bodu, ale asi šest týdnů máme tržby dvojnásobné než před rokem,“ řekl Kurszewski.

Přinejmenším do 6. června, kdy budou smět otevřít posilovny a fitness, zůstane kolo vedle běhání nejoblíbenější fyzickou aktivitou. Czeslaw Lang si myslí, že se to už nezmění: „Máme více peněz a více volného času. Víme, že pohyb je zdravý a že o zdraví se musíme starat. Lidé propadají cyklistice jako vášni. Taky se chtějí bavit a kolo je velký kamarád.“

10. července 2019

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
,