Kontejnerové společnosti bojují s dalšími těžkými časy. Poptávka spotřebitelů padá strmě dolů a firmy mnohdy nemají co přepravovat. To tak může být další známkou přicházející hospodářské recese, kterou mohou signalizovat také postupně klesající ceny za nákladní přepravu, jak informoval portál CNBC.
„Nemáme momentálně dostatek skladovacích prostor na to, aby se tam vešly všechny prázdné kontejnery,“ uvedl tento týden šéf logistické platformy Container xChange Christian Roeloffs pro portál CNBC.
Některá skladiště tak už dokonce musí odmítat i nové klienty, jak řekl třeba italský majitel kontejnerových skladů Sogese Andrea Monti serveru Container xChangea. Ten také dodal, že maloobchodníci jsou kvůli obavám z krize opatrní a nechtějí si dělat zbytečně velké zásoby.
Roste ale i počet zrušených objednávek, a to v době, která je signifikantní pro velké množství nákupů před vánočními svátky. Drewry World Container Index, který je indikátorem poptávky po kontejnerové lodní přepravě, klesl oproti loňskému září o 73 procent.
Podle Darina Millera, který je manažerem pro sekci námořní dopravy ve společnosti Sedgwick, začaly některé přístavy vybírat za prázdné kontejnery poplatky. Povinnost se týká majitelů těch kontejnerů, které v terminálech stojí déle než sedm dní. Portál CNBC uvedl, že příkladem takového přístavu je třeba Houston.
„Prázdné kontejnery tu zůstávají často ležet celé týdny. To ale jen zhoršuje dodavatelskou krizi, protože vysoký počet prázdných kontejnerů negativně ovlivňuje snadné přemisťování a manipulaci s jinými kontejnery,“ a upřesnil Darin Miller.
Ten také dodal, že spotřebitelé mohou v dalších měsících čekat četné slevy, neboť se maloobchodníci budou nakumulovaných zásob chtít zbavit.
Většina speditérů, obchodníků a přepravců se nyní potýká i s geopolitickými a politickými riziky, které vyvolávají tlak na snižování spotřeby a tím i poptávky po kontejnerové přepravě.
„Jsme v medvědím trhu. Tlak na spotřebitelskou poptávku klesá kvůli mnoha faktorům, jako jsou obavy z recese i inflační rizika. To vede i k nižší poptávce po přepravě nákladu, a tudíž k poklesu poptávky po kontejnerové přepravě na celém světě,“ dodala pro CNBC mluvčí Container xChange.