Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Proč státní bankrot Řecka nepovede k jeho odchodu z eurozóny

V souvislosti s blížícím se bankrotem Řecka se množí úvahy o tzv. Grexitu, tedy odchodu Řecka z eurozóny nebo rovnou ze samotné EU. „Podobné úvahy vychází z neznalosti fungování EU a zároveň ignorují zájmy a preference řecké levicové vlády,“ píše v komentáři pro iDNES.cz Vít Beneš z Ústavu mezinárodních vztahů. Státní bankrot Řecka totiž podle něj k odchodu země z eurozóny ani z EU nepovede.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J96a63r95o91m65í37r 35Š69e43b12e53l63a 5142512708799

A Euro je něco jiného než bezcenný kus papíru? Není mi známa měna, která by dodnes dodržovala zlatý standard (tedy že hodnotu peněz vám banka vyplatí ve zlatě/stříbře).

0/0
23.6.2015 0:59

J75a56n28a 62N64o82v92á95k20o88v22á 5156746725548

Na zlatý standard se na podzim chystá přejít juan

0/0
23.6.2015 1:05

J88a16n 96P83o63s85p84i62s86i71l 7196497636725

je to dobrý komentář, i když na některé momenty mám jiný názor.

Souhlasím s tím, že řešení je mnoho. Tak doufám, že si Řecko vybere nejlepší řešení samo pro sebe, aby se co nejrychleji postavilo na nohy a zase normálně fungovalo.

+2/0
22.6.2015 19:57

P86a11v35o46l 16S47a18d35l65o87ň 6242702104810

Clanok ako taky je velmi fajn, aj ked s niektorymi detailami sa da polemizovat. Napriklad aj popis toho akym sposobom pouziva euro Cierna Hora. Tato krajina totiz nepatri do eurozony (bez ohladu na to, ci to budeme nazyvat clenstvom alebo nie). Cierna Hora ma formalne svoju menu nazvanu dinar. Presne detaily neviem, ale technicky vzate urobili len to, ze dinar v polovici devatdesiatich rokov nafixovali na nemecku marku, potom na jej legalneho nastupcu a povedali si, ze nebudu tlacit vlastne obezivo, ale vyuziju uz vytlacene. Takze fyzicky sice maju euro, aj nim platia a uctuju/eviduju, ale nie je to ich mena. A tym sa dostavame k praktickym dopadom. Vo vztahu k eurozone musia pouzivat zahranicny platobny styk so vsetkym co k tomu patri ako su vysoke poplatky za cezhranicne prevody, zlozita administrativa a predpotopne casove zdrzanie. Na rozdiel od krajin eurozony, ktore maju podiely a zastupcov v ECB a podielaju sa na tvorbe jej monetarnej politiky, kde euro je ich vlastnou, legalnou menou a kde domaci platobny styk plati v celej eurozone. Pre nich domaci platobny styk plati len a len na uzemi Čiernej Hory. Len sa zbavili kurzoveho rizika, ale to malo dlhe roky aj napriklad Estonsko, lebo malo svoju menu fixovanu k euru. Ak chcu Černohorci napriklad vyberat z bankomatov v eurozone, platia nekrestanske poplatky, urcite okolo 2% za vyber, minimalne 7eur. Pre nas ramci eurozony ide o vyber ako z ktorehokolvek domaceho bankomatu, platia sa symbolicke poplatky, prirodzene take ako mimo siete vlastnej banky. Taktiez bez akehokolvek obmedzenia mozem posielat peniaze na ucet v Spanielsku, Irsku, kdekade potrebujem, presne tak ako v ramci Slovenska. Myslim, ze prevod trva maximalne jeden den. Aj format uctu je identicky v celej Eurozone. Ak si niekto nevsimol, tento rok zanikly klasicke cisla uctov vo formate xxxxx/xxxx. Tiez si mozem zriadit ucet trebars v Hainburgu (Dolné Rakúsko), na ktory mi je zamestnavatel povinny bez akychkolvek dodatocnych poplatkov posielat mzdu a

0/0
22.6.2015 19:32

S25t29a93n70i57s64l56a16v 66S16r93b89a 4925404908544

málokdo ví, že euro se do každé země eurozóny dostalo tak, že Evropská centrální banka buď vyvezla hotovostní euro nebo půjčila eura centrální bance dané země. Jiná cesta neexistuje. Když Řek chce zaplatit do Německa, tak Řek zaplatí řecké komerční bance, ta zaplatí řecké centrální bance a řecká centrální banka vytvoří závazek vůči ECB a ta za řeckou centrální banku zaplatí německé komerční bance a ta vyplatí euro německému příjemci. V tom je zakopán pes-v řetězci plátců a příjemců všichni platí, tzn. předávají a přijímají peníze, pouze mezi centrální bankou a ECB se nikdy nic neplatí, pouze se vytváří dlužnické vztahy-kdo se podívá do bilance řecké centrální banky najde, že ta dluží ecb cirka 120 mld eur a tyto by se zřejmě musely splatit, pokud by řecko opustilo eurozónu. a splácela by je řecká centrální banka, potažmo řecký stát. těchto 120 mld navíc není vedeno jako státní dluh, takže je zřejmé, že výstup z eurozóny + bankrot je prostě megakrach, resp bankrot je tak polovina celé hrůzy.

+2/0
22.6.2015 16:19

M43a38r32t32i86n 86S67v67o34b45o62d49a 2186698920842

Žádáme aby jsme měli takové platy jako mají v krachujícím Řecku !

+1/−1
22.6.2015 13:31

M13a85r71t51i24n 77H16r18u39š93k67a 9401223569248

Pracuj v Řecku

+3/0
22.6.2015 13:44

Z94d74e42n79e41k 76H58l88a38d61i35k 5455216110

Prijedte tedy do Recka :-) , ale myslim ze zde tvrde narazite na skutečnou realitu a ne na urban legendy.

+1/−1
22.6.2015 13:53

A16l97e95x22a18n86d17r 68K49o39s65t32k24a 8922928286374

Řecko krachuje jednou za 20-40 let. Jsem docela zvědavý, kdo první koupí "nové" dluhopisy se splatností třeba 10 roků :)

+1/0
22.6.2015 13:24

S55l77a31v67o74m74í88r 61B17e53n95e43š 6892887410934

Autor tady hovoří o právní stránce věci. Ale historické události se neřídí právní stránkou věci. Po právní stránce též nic nenutilo Josefa II., aby v roce 1781 zrušil nevolnictví, avšak on to udělal proto, že jasně viděl, že to, co on tak nenazýval, ale čemu my říkáme průmyslová revoluce, potřebuje pracovní síly v továrnách a manufakturách ve městech a nikoli uvázané na vesnici jako pes u boudy. Stejně tak po právní stránce nic nenutilo komouše, aby to v roce 1989 vzdali, ale oni to přesto udělali, protože to už bylo neudržitelné. Prostě když si doba něco vyžádá, tak to ta doba také zrealizuje bez ohledu na psané zákony. Většinou to funguje setrvačností i chvíli poté, co už to přestalo být výhodné, ale po čase to tak jako tak padne.

A to se týká i existence společné měny Euro, jakož i jejího pužívání ze strany Řecka.

+6/0
22.6.2015 13:02

P17e32t94r 70S27k13u69h17r35a35v13y 3243182627651

No spis jestli neni cas na opusteni narodnich men.

0/0
22.6.2015 16:25

D95a19v33i79d 67D89l42o41u33h17ý 5594107427211

Až odejde Řecko z EU a vznikne tím postup pro opuštění EU, tak jej budou následovat další země... Proto nechtějí už X let jeho odchod, ale raději tam pumpují peníze o kterých už si nikdo nemůže myslet, že by se ještě někdy vrátily.

+2/0
22.6.2015 13:01

Z35d59e50n33e37k 16H69l96a56d19i51k 5185246420

Pletete si EU s EZ. Reci nikam z EU neodchazeji. A co se Eura tyka, tak většina zemi chce do EZ vstoupit a ne naopak. Tedy neznam zemi, který by vůbec z EZ chtěla jit ven.

+1/−1
22.6.2015 13:05

S49l71a73v53o54m86í10r 33B65e18n73e14š 6732907710634

Platí to, co jsem napsal ve 13:02. Jakmile eurozóna začne být neudržitelná, bude po ní veta.

Zatím je podle mého názoru už ve stádiu, kdy činí více škody než užitku, avšak ještě je udržitelná. Jakmile se posune do vod neudržitelnosti, nezachrání ji vůbec nic. Doba si to vynutí, aniž by se kohokoli ptala, zda on to chce, či nikoli.

+3/0
22.6.2015 13:09

J67a12n 36S95e98m75i61k 4904797552949

pokud se eurozona zmensi a odpadnou z ni nejmene vykonne ekonomiky co maji nejhorsi bordel ve verejnych financich, tak to logicky Eurozone pomuze a Eurozona naopak posili

+3/0
22.6.2015 13:31

J62i24ř37í 58M75a98t90u61š 6425161557555

Už dlouho jsem nečetl takový obecný, nic neříkající a ničím nepodložený canc.

+1/0
22.6.2015 13:47

P12a92v42e59l 33S41c78h35e91l51l49e 5818272424733

Neznate? Zkuste treba Finsko.

0/0
22.6.2015 13:19

Z20d82e73n97e91k 11H69l51a80d24i38k 5745986200

Neznam, podivam se.

0/0
22.6.2015 13:53

T31o61m56á80š 84H96r81u28b41ý 4569230254726

No nevím, co sleduji, tak spíš to, že země, které do eurozóny nevstoupily hned na začátku, v úvahách o pozdějším vstupu velmi ochladly. Asi nejvýrazněji Švédsko - tam byl ještě krátce po roku 2000 byl zájem o EUR velký (došli až k referendu o něm), ale dnes po něm téměř neštěkne pes. To samé Dánsko, přirozeně UK, z východu pak Polsko a koneckonců i my. Zájem trvá spíš u "slabších východních zemí" jako Bulharsko a Rumunsko, které ale zatím zdaleka kritéria neplní...

Co se týče úvah o odchodu, tak on především není zatím žádný oficiální mechanismus, jak to provést, což vše drží v rovině spekulací. Pokud by ale Řecko tuto cestu "prošlapalo", tak bych si docela vsadil na jeho následování ze strany Finska, ale kdoví zda by se nenašel ještě někdo další...

+2/0
22.6.2015 14:01

Z69d72e87n76e57k 66H27l51a58d41i57k 5625196410

Na clanku jde videt, ze ho nepsal ekonom. V pripade defaultu nam tady v Recku Eura jednoduse dojdou. Dluzni upisy jsou jen kratkodobe reseni, ale default Recka s udrzenim Eura by to neresilo. Recko by chte nechte muselo Euro opustit. Nemá zadny paky, protože ECB proste prestane dodavat likviditu a Recko si zadny Eura nenatiskne. Tim padem se cely clanek rozpada.

+5/−1
22.6.2015 12:51
Foto

L51u60k44á93š 66N79o25v70o88t91n11ý 6426447908908

Eura si Řecko může obstarat i volném trhu, ne? Nepotřebuje přece dostávat od ECB nově natištěné bankovky.

+1/−2
22.6.2015 13:17

J51a26n 83S75e37m98i78k 4924467802179

no prave cele to martyrium o vypujcovani penez od EU/ECB.MMF v soucasnosti je o tom ze si recno nemuze obstarat ty Eura na volnem trhu.... nikdo recku ani reckym bankam totiz neni ochoten pujcit uz cca 5 let

+5/0
22.6.2015 13:22

K80a67r71e29l 97K27u74č64e40r67a 7955611563450

A za co si je obstará?

+1/0
22.6.2015 13:40

K57a98r82e94l 75K24u31č35e59r17a 7245731863810

Řecko nemá a asi nebude mít problém s hotovostí (pokud nevypukne panika). Řecko má problém s prázdnými účty.

0/0
22.6.2015 13:42

J42a71n 67S96k22ý59p97a56l98a 7697932822671

Postřeh o tom, že bankrot Řecka nemusí nutně znamenat odchod z €urozóny, je správný. V článku mi ale chybí tato jednoduchá selská logika:

Pokud GR vyhlásí bankrot, bude to v důsledku znamenat, že mu už nikdo nepůjčí ani vindru a země bude muset žít za svoje. Sice se jí finančně uleví od splácení dluhů (věřitelé budou mít smůlu), ale potřebné výdaje ani tak nebudou pokryty příjmy (daněmi). Země tak bude mít jen dvě možnosti: buď zůstat na €uru, ale provést radikální seškrtání výdajů (důchody, mzdy) a to ještě tvrdší než jsou požadované reformy; nebo přejít na vlastní měnu, ať už se ta měna bude nazývat jakkoliv (drachmy, směnky atd.) a ať bude vlastní měna trvalá nebo jen dočasná. Obojí varianty bude provázet citelný pokles životní úrovně, nárůst nezaměstnanosti atd.

Samozřejmě, jakákoliv další půjčka Řecku bez pokračování reforem situaci pouze oddálí a následný bankrot ještě více zvětší. Bankrot Řecka není otázkou jestli, ale kdy. Dopad bude nejen na Řecko, ale i na zbytek €urozóny a v menší míře i na zbytek EU neplatící €urem. Čím později bude, tím déle si budeme užívat klídku a smrádku, ale tím větší řacha to nakonec bude.

+12/0
22.6.2015 12:39

J79o60z32e54f 64Š37i40l78d 4106950970

Ja sa v ekonomike teda vobec nevyznam, ale cital som, ze na to najviac doplatia krajiny strednej a vychodnej europy, ktore NEPLATIA eurom. Ako to je mozne netusim, pisem iba co som cital.

....odchod Grécka z eurozóny oslabí kurz národných mien východoeurópskych krajín oproti doláru zhruba o pätinu a negatívny vplyv grexitu sa rozšíri do viacerých reformujúcich sa ekonomík. Ako dodali, medzi krajiny, ktoré na grexit doplatia najviac, by mali patriť Maďarsko či Poľsko, kde v takom prípade počítajú s oslabením kurzu forintu a zlotého oproti euru o 5 až 10%. Oproti doláru by to potom bolo zhruba o 15 až 20 %.

0/0
22.6.2015 12:48

J70a66r85o55s18l63a14v 34F40r92a32n67t10i98š48e95k 46B11r98ü22m10m92e56r 1511746373610

Věřil bych, že by Euro posílilo, krátkodobě by mohly východoevropské měny oslabit, kvůli bouři, co nastane, ale to by se mělo rychle uklidnit.

+1/0
22.6.2015 13:15

K59a46r56e13l 41K75u69č36e55r73a 7525481443640

Je potřeba zmínit taky to, že životní úroveň se prudce propadne u závislých na státu, tj. zaměstnanců, důchodců a dodavatelských firem.

Turistický sektor pojede dál a pokud bude následovat snaha o přiživení se státu formou vyššího výpalného, silně vzroste šedá ekonomika.

+2/0
22.6.2015 13:50

P52a73v56e91l 32A55n25t40o92n 7768105828964

Nikdo nemusí Řecko z eurozony vylučovat. Nikomu ani nevadí, že Řecko platí eurem. Problém je, že ECB leje eura do bank v Řecku.

+4/0
22.6.2015 12:35

P77e19t43r 79A79n12d53r87ý82s88e89k 9913401716917

Nejlip ve vztahu k euru jsou vlastne prave ty zeme, ktere v eu nejsou. Nemusi nic nikam davat, euro si zavedou kdy je pro ne vyhodne, kdyzvto vyhodne neni, tak ho zase kdykolov opusti aniz by jim do toho nekdo mohl kecat, to je vlastne ideapni modelv:)

0/0
22.6.2015 12:35

J32a92n 62S63e56m40i49k 4814947812149

no neni, protoze nemaji pristup k financovani ECM. Takze vlasten treba Cerna Hora musela vyprodukovat vystup rovnajici se celemu objemu obeziva v cerne hore jen aby tam dostali ty potistene papirky.

To je docela hodne co na to museli obetovat

0/0
22.6.2015 12:37

K16a44r15e62l 35K40u91č71e58r46a 7395721673420

Lépe takto "těžce obětovat", než snadno prožrat.

0/0
22.6.2015 13:53

M21i80r68o84s65l10a91v 82A32d17a98m24k46o35v65i37c 2379480963

Ze maji recke firmy konta v Nemecku je super, ale dokud tam nebudou mit konta i vsichni jejich zakaznici a dodavatele, tak je to nezachrani.

Tsipras muze prestat platit dluhy a vyplacet jen penze v eurech. Ovsem tim polozi recke banky, ktere prijdou o zdroje z ECB. Ty banky patri mezi velke zamestnavatele a odberatele od reckych firem a jejich pad bude znamenat rust nezamestnanosti a propad trzeb firem (nemluve o ztizenem pristupu k depozitum u tech optimistu, kteri je jeste neprevedli do Nemec).

Turistickou sezonu v zemi bez bank muzou odepsat.

Firmam klesnou trzby, nektere budou nasledovat banky do propadliste dejin, vlade se zvetsi podil lidi na podpore a dnesni hubeny primarni prebytek rozpoctu bude tentam. Tsiprasovi nikdo nepujci a vlada nebude mit na pokryti ani nejzakladnejsich potreb. Menova odluka bude jedinou sanci.

+5/0
22.6.2015 12:20

V75l95a19s81t30i63m58i98l 67S23v55o92b30o94d31a 7453588805964

Ten článek je sice dlouhý, ale z hlediska ekonomické nauky je to blábol, bohužel. Bankrot Řecka nastal již v roce 2010. Pokud současným bankrotem nazveme to, že už nebude nikdo Řecko držet na "kapačkách", pak jediným východiskem pro Řecko je opuštění Eura. Pak už je jedno, udělá-li to nyní současná vláda nebo se tak stane později v nějakém lidovém převratu. Dokonce si myslím, že jediným východiskem Řecka je přímo vystoupení z EU, pak by si paradoxně mohlo Euro ponechat.

0/0
22.6.2015 12:12

J38a81r21o32m22i96r 62C21h93a65l16o30u18p90k74a 4909467115987

Buď jste to nečetl, nebo vůbec nepochopil...

0/−1
22.6.2015 12:21

V48l30a16s10t34i69m75i24l 78S28v24o89b17o56d40a 7203258635724

Co jsem nepochopil?

0/0
22.6.2015 12:37

J96i83ř66í 51M64a42t60u91š 6475111557135

Blábol je, když jen opakujete, co se už říká v článku a článek nazýváte blábolem.

0/−1
22.6.2015 13:56

J84a43n 59S41e75m31i80k 4864627452829

Vychodiska clanku jsou zasadne spatna. Nejde o to zda nekdo muze "vyloucit" Recko z eurozony kvuli bankrotu.

Jde o to ze v pripade bankrotu nebude mit Recko jinou moznost nez zavest vlastni menu.

Jde predevsim o to ze bankovni system, ekonomika a vlada potrebuje k financovani likviditu.

Bez dodavky likvidity se ekonomika naprosto zhrouti samospadem. Nyni prichaze likvidita do bankovniho systemu zvenci- prostrednictvim ECB.

Pokud prestane prisun likvidity, nema recka vlada aby udrzela bankovni system a tim ekonomiku v chodu (vc. moznosti patit duchody a spoustu dalsich veci) jinou moznost nez vydavat sama penize. 

A vzhledem k tomu ze Eura recko vydavat nemuze a nic v pripade bankrotu zvenku nedostane, je logicky jedinou moznosti zavedeni vlastni meny.

+19/−1
22.6.2015 11:31

J83i91ř79í 75J98a73n77a80t58k37a 7725148244808

Souhals, a příběh bude pokračovat, banky,které tak přijdou o značnou část peněz, které utopili v Řecku je nebudou ochotni , spíše schopni půjčit naprosto stejně zadlužené Itálii ,která stojí ve frontě hned za Řeckem.

Itálie se tak dostane do pozice Řecka a protože italské dluhy již jsou v řádu ne miliard, ale bilionů Euro není zde možnost problém zamést pod kobereček a tak dojde k nevyhnutelnému krachu Eura jako takového.

Předpovídá to několik nositelů Nobelovy ceny za ekonomii, ale i hlavní ekonomický poradce německé vlády. Jen ti kdo stojí na horní palubě potápějícího se parníku se to snaží popírat a budou v tom pokračovat do poslední minuty, asi tak jak to dělal Tonda Zápotocký při měnové reformě v 53.

+1/0
22.6.2015 11:57

J77a51n 67S72e76m38i22k 4324257392559

O Euro by jsem se vubec nebal.... Euro je jakasi "Deutche Mark Plus" .... takze pokud odpadnou slabsi kusy, Euro same to spise posili a prospeje mu to.

+1/0
22.6.2015 12:02

J56a24n 63S87e43m76i20k 4604117812599

P.S. ocekavam oproti vseoubecne nalade ze pokud Recko vyhlasi bankrot a odstrihne se od EUR, EUR poleti okamzite nahoru

+1/0
22.6.2015 12:03

J83i65ř61í 28J68a30n95a75t21k39a 7445598964798

Proč by to mělo dělat, v Eurozóně jsou jen Řecka.

Řecky dluh je 175% HDP,

Italský aktuálně 137%

Portugalský       133%

Kyperský           120%

Irský                  120%

Belgický            105%

Francouzský       98%

Španělský           98%

no a vámi obdivované Německo se blíží 80%. Celkový dluh Eurozóny se blíží 10 bilionům Euro, a prakticky nepřetržitě od zavedení Eura roste a to čím dál tím strměji. Eurozóna je spolek bankrotářů a jejich dlužní úpis tedy Euro je "psán řecky" ať s Řeckem nebo bez Řecka

+5/−2
22.6.2015 12:20

J23a23n 84S16e69m60i76k 4494297512599

Pane Janatko, v principu vyse dluhu neni zadny problem pokud mate na jeho obsluhu.

Pokud mate nejakou zdravou ekonomickou zakladnu, neni v principu dluh problem.

Napriklad pokud mate hypoteku v sestinasobne vysi vaseho rocniho prijmu, neni to samo o sobe problem pokud mate pravidelny a staly prijem.

Problem Recka neni dluh sam o sobe, ale to ze tam neni ekonomika co by danou vysi dluhu mohla dlouhodobe ufinancovat.

Co se tyce zemi ktere jste vyjmenoval, problem ktery se blizi Reckemu ma dejme tomu jen Portugalsko ,Kypr a Spanelsko.... z hlediska ekonomiky Eurozony nejsou zasadni

+4/0
22.6.2015 12:29

J24a91r25o60s61l52a22v 98F28r66a11n20t58i69š90e36k 49B27r26ü21m63m65e18r 1301626343530

No, pak také Itálie, Francie a další. Problém je, že dluhy jsou k poměru k HDP, ne k poměru  ke státním příjmům a už vůbec ne k poměru, k tomu, kolik by lze na splácení vyhradit. 

Pokud má být stát schopen udržet schopnost splácet alespoň obsluhu, tak nelze donekonečna se zadlužovat, prostě jednou na to mít nebude. A vyrovnaný rozpočet má prakticky jen Německo.

0/0
22.6.2015 13:26

J41a30n 81S44e46m20i67k 4534377792249

samozrejme souhlasim. Ale zadna z velkych ekonomik neni ani nahodou pobliz bodu kdy nebude schopna obsluhovat svuj dluh.  

To neni problem pristich nekolika let.

Ale samozrejme, v dlouhem horizontu bez zmen v hospodareni statu se narustajici dluh neda vyresit.

Pokud by staty alespon byly sto srovnat rozpocty tak aby dluh nenarustal, pak uz se inflace a jenaky mirny rust postara o snizeni dluhoveho bremene sam (staci 10 let 3% inflace a 2% hospoddarsky rust, a mame dluh dole o nejakych 50% vuci GDP)

+1/0
22.6.2015 13:35

J59o86s31e60f 78S22t21r13á36s46k77ý 5342373324138

Myslím, že se mýlíte. Likviditu nelze zajistit bezcennými papírky (což by drachmy jistě byly). Podnikový oběh "dobrých" podníků zajistí banky zvenčí (tak jak autor píše) a zbytek ekonomiky se postupně více nebo méně zhroutí. Nová měna by tomu asi mohla trochu pomoci (kdyby jí stát dal nějakou důvěryhodnost - netuším jak), ale domnívám se, že se nenajde "politická vůle".

+1/0
22.6.2015 13:24

J39a95r58o83s93l97a37v 97F80r77a45n32t64i10š89e25k 62B55r34ü67m38m88e12r 1861946183580

To je jednoduché, 50 % příjmu obyvatelstva Řecka jde nějakým způsobem ze státního rozpočtu, takže jiné peníze, než případné drachmy, dostávat nebudou.

0/0
22.6.2015 13:28

J96o17s62e95f 54S21t42r79á71s94k53ý 5852263324878

Děkuji autorovi za věcný a  fundovaný (to neznamená vševědoucí) příspěvek k diskusi řeckém o odchodu z eurozóny. "Členství v eurozóně" znamená, že se stát podíli na rozhodnutích emisní banky (Evropské centrální banky), která někdy některému státu hodně pomáhá (třeba teď Řecku). Tahle pomoc samozřejmě skončí, jakmile Řecko formálně vyhlásí či fakticky uskuteční bankrot. To ale vůbec neznamená, že se v Řecku přestane platit eurem - zototožňuji se se závěrem autora. Řecko žádný Grexit neprovede, banky se "zachrání znárodněním" a na palubě se bude tančit, i když bude podpalubí plné vody. Skutečného konce řeckého příběhu ale asi nelze dohlédnout.

+3/0
22.6.2015 11:31

J49a82n 42S88e56m12i45k 4314247782129

bez moznosti vydavat vlastni penize se v pripade bankrotu a konce moznosti ziskat eura zvenci recka ekonomika definitvne zhrouti se vsemi socialnimi dusledky.

0/0
22.6.2015 11:34

J63o73s49e92f 71S87t85r48á39s90k28ý 5812903204328

Myslím, že se zhroutí i s vlastní měnou...  Jsem rád, že se tady vede taková pěkná diskuse. Možná by nějaká sázková kancelář mohla vypsat sázky, jestli Řecko zavede drachmu (nevím proč jsem si vzpomněl na tu hezkou bankovku ze Zimbabwe).

(Místo sázení si asi stačí koupit nějaké vhodné akcie nějakého "Řeckofertu".)

0/0
22.6.2015 13:27

Najdete na iDNES.cz