KOMENTÁŘ: Přistřihování křídel čeká i letecké giganty

  9:37aktualizováno  9:37
Stávka milionářů pořádně komplikuje leteckou dopravu v Evropě. Jedni z nejlépe placených zaměstnanců se dožadují vyšších mezd a dlouhodobé jistoty zaměstnání dokonce v té největší evropské letecké společnosti, v Lufthanse. Piloti se ale budou muset zvyknout, že pro ně doba hojnosti končí.

Ilustrační foto. | foto: AP

Co se stalo tak vážného, že přišlo na řadu i Německo, země, kde se nekonečné sociální vyjednávání považuje za cosi samozřejmého a stávky tam jsou opravdu výjimečnou záležitostí v situacích, kdy se třeba zavírají celé závody?

Vždyť Lufthansa je navíc vítězem krizového vývoje na trhu letecké dopravy. V posledních letech i přes krizi posílila, získala důležité Austrian Airlines, které Lufthanse otevírají přes své domovské vídeňské letiště bránu na Východ, a zejména do Ruska. Německý vlajkový přepravce převzal Brussels Airlines a mohutně nastupuje na italském trhu.

Lidé cestují více, konkurence nedovolí cenám letenek růst

Navíc se zdá, že nejhorší období pro leteckou dopravu je pryč a lidé zase začínají létat, protože počty cestujících většině leteckých společností v poslední době nadějně rostou. Jenže zatímco rostou počty cestujících, nerostou ceny letenek. A hned tak neporostou.

Konkurence je obrovská nejen díky levným dopravcům typu easyJet či Ryanair a stále sílí. Tržby půjdou nahoru jen velmi zvolna, takže cesta ze ztrát bude komplikovaná.

Určitě je to i tím, že je nutné počítat s růstem cen leteckého paliva, protože ceny ropy mají dno už nějaký čas za sebou. Porostou také jistě úroky z úvěrů a s nimi i náklady na leasingy moderních a úsporných letadel. Růst mezd, které jsou vzhledem k jejich současné úrovni velmi výraznou položkou zejména v případě leteckého personálu, pak může mít velmi neblahý dopad na finanční stabilitu i tak silné firmy, jako je Lufthansa.

Piloti se musí uskromnit

Její management tohle všechno ví daleko lépe než komentátor-pozorovatel a nepochybně koná. Svědčí o tom i jeden z klíčových důvodů stávky německých pilotů. Tím je odmítání přesunu posádek do služeb dceřiných společností v Rakousku či Itálii, kde jsou zaměstnanecké benefity zřejmě citelně slabší.

Piloti Lufthansy to jistě musí pociťovat jako křivdu, ale management musí tímto konfliktem projít vítězně, protože jinak bude ohrožena nejprve konkurenceschopnost Lufthansy na trhu a potom i její finanční zdraví, které zatím i po ztrátovém období celkem dobře slouží.

Doby nebývalé hojnosti pro piloty bezesporu končí, přestože letecká doprava má před sebou určitě období masivního růstu. Ten však bude muset být založen na vysokém růstu produktivity práce a na tvrdém hlídání nákladů. Kdo neudrží krok, tak padne a bude pozřen úspěšnějším.

Omezování leteckého personálu, ať už jde o jeho počet či výši odměn, je a bude tématem, které bude v nejbližších měsících, ale i letech hýbat odvětvím.

Nakonec i další letecký gigant, British Airways, stojí od Vánoc na pokraji stávky, v níž jedním z hlavních důvodů je zmenšení posádek při zaoceánských letech. Záměr obsazovat letouny čtrnácti lidmi místo patnácti vyvolal bouři, ale bude nejspíše jenom začátkem dalších úsporných opatření.

Doby nebývalé hojnosti pro piloty bezesporu končí, přestože letecká doprava má před sebou určitě období masivního růstu. Ten však bude muset být založen na vysokém růstu produktivity práce a na tvrdém hlídání nákladů. Kdo neudrží krok, tak padne a bude pozřen úspěšnějším.

O těch, kdo z tohoto boje vyjdou se zdravou kůží, bude kromě jiného rozhodovat i schopnost dosáhnout racionálního kompromisu s personálem a s piloty zejména. Je povzbudivé, že v Českých aeroliniích se to podařilo, byť v tomto případě šlo o podstatně horší situaci zaměstnavatele.

Ale piloti jsou lidé s dobrým vzděláním a rozhledem, takže by měli být schopni vidět dál než jen k nejbližší výplatě i ve firmách, které nestojí bezprostředně před bankrotem.

Autor:

Nejčtenější

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Další z rubriky

Do dvou let zaplaví Evropu třikrát tolik modelů elektroaut než doposud

Jaguar i-Pace při nabíjení ve stanici PRE v obchodním domě Ikea.

Počet modelů elektrických aut dostupných spotřebitelům v Evropě by se měl do roku 2021 více než ztrojnásobit na 214 z...

OBRAZEM: Památky i skvostné stavby. Projděte si nejkrásnější nádraží

Nádraží Antwerpen-Centraal v belgických Antverpách

Nádraží nemusejí být pouze místem k odbavení cestujících. Některé světové železniční stanice jsou také významnými...

Problémy Boeingu se dál kupí. Výrobce odepisuje téměř pět miliard dolarů

Boeing 737 MAX 8

Kvůli problémům s letouny 737 MAX se americký výrobce letecké techniky Boeing rozhodl odepsat 4,9 miliardy dolarů (asi...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz