Dokonce i mezi křiklavými nápisy na rušné hlavní třídě Seongsu v Soulu hořčicově žlutá fasáda obchodu s názvem Kodak Corner Shop zcela vyniká. Nad vchodem k dvoupatrovému obchodu s oblečením visí cedule se sloganem: Sdílejte okamžiky. Sdílejte život – slogan, který Kodak zavedl před téměř čtvrt stoletím.
Lidé si v obchodě prohlíželi regály s oblečením s nápisy Kodak včetně šortek, triček, baseballových čepic, tašek na knihy, šatů anebo dokonce sandálů. Jedna z nakupujících je i sedmadvacetiletá filmová fotografka Erye Anová. Právě si zde koupila tašku přes rameno ozdobenou červenožlutým logem Kodaku s červenou spouští fotoaparátu. To kdysi patřilo k nejznámějším symbolům na světě, píše web The New York Times.
Went to the Kodak store in Seongsu last autumn 🍁such cool and hipster vibes. Loving the new poster for spring and summer, so pretty☀️ pic.twitter.com/2VCprBDfyL
— 🖤 (@AprilxHazzy) April 19, 2025
„Obchod dokonale odráží „snové“ tóny analogových fotografií a vyvolává ve mně nostalgický pocit,“ říká mladá žena. Její kamarádka, třicetiletá studentka marketingu Lee Young-ji, zase nabízí vysvětlení, proč je v tomto obchodě tak rušno: „Myslím, že je to proto, že Kodak nikdy neztratil svůj citový nádech.“
Jako Apple nebo Google
Společnost Eastman Kodak je značka, která byla v dobách své největší slávy stejně velká jako dnes Apple nebo Google a jejíž sentimentální reklamy hrály na city celým generacím spotřebitelů. Její příběh se stal odstrašujícím příkladem pro společnosti, které se pomalu přizpůsobují technologickým změnám.
Kodak se v tom má vyznat?Značka Kodak již dnes nepatří jedinému majiteli, její použití se liší podle oborů. V brýlích a čočkách ji má navždy pod kontrolou společnost EssilorLuxottica, pro tisk, průmysl a film vlastní značku Eastman Kodak Company, spotřebitelský fotografický film zase spravuje společnost Kodak Alaris. Značku Kodak Apparel, která vyrábí oblečení s potiskem brandu, nevlastní Kodak přímo, ale funguje prostřednictvím licence udělené společností Eastman Kodak Company. Kodak Apparel je v rukou společnosti Modern Works, resp. její divize Highlight Brands, která pod touto licencí navrhuje, vyrábí a distribuuje oděvy. |
Většina ze zhruba 200 budov, které kdysi stály v jejím areálu o rozloze 500 hektarů, byla zbourána nebo je obsazena jinými podniky. Kodak však nyní opět zažívá své chvíle, především v Asii, a to díky licenčním smlouvám s výrobci a prodejci široké škály produktů.
Žlutočervené logo společnosti se nyní objevuje na předmětech životního stylu, jako jsou oděvy, zavazadla, brýle a barvy, na hardwaru jako solární panely, svítilny a generátory energie, a na audiovizuálním vybavení, jako jsou televizory, diktafony anebo dalekohledy.
Jeho všudypřítomnost není nikde patrnější než právě v Jižní Koreji, kde je momentálně 123 a více kamenných obchodů nabízejících právě výrobky z Kodak Apparel, což je název oděvní řady. Ve Spojených státech dosud žádné obchody Kodak Apparel nejsou.
Za značkou Kodak Apparel a s ní spojenými obchody stojí Lee Jun Kwon, šéf jihokorejské módní společnosti Hilight Brands. Má nyní prodejny Kodak Apparel v Japonsku, na Tchaj-wanu a v Číně.
„Domnívali jsme se, že společnost Kodak se nemůže omezit pouze na klíčová slova ‚fotoaparát‘ a ‚film‘,“ říká Kwon. Oblečení Kodak Apparel podle něj souvisí s kulturním trendem mladých lidí v Jižní Koreji známým jako „newtro“. Ten označuje kombinaci současného stylu (new) s nostalgií a vintage designem (retro). Mezi americké značky, které v Jižní Koreji spadají do této kategorie, patří třeba také National Geographic, Discovery, CNN anebo výrobce letadel Lockheed Martin.
Hrdost na značku
Přestože představitelé Kodaku uvádějí, že zvažují licencování značky pro produkty, které jsou v souladu s DNA společnosti Kodak, někteří marketingoví odborníci se pozastavují nad tím, zda se společnost nepouští až příliš daleko.
Timothy Calkins, profesor marketingu na Kellogg School of Management na Northwestern University v Illinois, označil sortiment Kodaku za zarážející. Uvedl, že zboží prodávané pod jeho značkou slouží především k tomu, aby Kodak zůstal být vidět, ale ve skutečnosti naznačují pocit zoufalství.
w korea x kodak apparel - #beomgyu
— 💬 (@translatingTXT) June 4, 2025
“a moment you want to remember. wearing kodak apparel’s effortlessly cool pieces, tomorrow x together’s beomgyu embodies freedom, edge, and quiet confidence.” pic.twitter.com/dtIYCceGRR
„Svým způsobem je to trochu smutné, protože to ukazuje, jak hluboko značka Kodak klesla,“ říká Calkins. Podle něj je tento trend charakteristický pro značku, která zažívá těžké časy.
Také Brad VanAuken, bývalý šéf marketingu společnosti Hallmark Cards, uvedl, že byl překvapen rozsahem, v jakém se Kodak pustil do licencování. Dodal ale, že se zdá, že společnost má příležitost změnit pozici své značky, pokud dokáže ukázat souvislost mezi produkty nesoucími její logo a jejím bohatým dědictvím.
„Pokud říkají, že značka je o něčem širším a chtějí rozšířit vnímání společnosti Kodak, pak to chápu,“ říká VanAuken. Jiná otázka podle něj je, zda uvedení značky Kodak na všech těchto výrobcích skutečně pomůže spotřebitelům myslet si, že právě o tom je Kodak.
Eric Kunsman, fotograf z Rochesteru, který pracuje po celé zemi, si nedávno vzpomněl, jak v Los Angeles nedávno zahlédl mladé lidi v oblečení Kodak. Řekl, že ho ten pohled zahřál u srdce a připomněl mu staré zlaté časy, kdy byla společnost na vrcholu. „Měl jsem v tu chvíli pocit hrdosti na rodné město,“ říká Kunsman. „I když jsem věděl, že se ty věci nevyrábějí v Rochesteru, pořád to pro mě byl Kodak,“ uzavřel podle amerického deníku.