Kodak zažívá marketingovou renesanci. V Asii se značka pohoupává na vlnách newtra

  15:00
Jméno společnosti Kodak se stalo synonymem pro neschopnost přizpůsobit se digitální revoluci. Právě kvůli ní do té doby všemocná společnost nakonec zbankrotovala. Momentálně se však její logo i produkty vyráběné pod jejím jménem staly nepravděpodobným módním retrotrendem, a to především v Asii.
Křiklavě žlutá fasáda obchodu Kodak Corner Shop v Soulu. (1. čevence 2025)

Křiklavě žlutá fasáda obchodu Kodak Corner Shop v Soulu. (1. čevence 2025) | foto: https://x.com

Dokonce i mezi křiklavými nápisy na rušné hlavní třídě Seongsu v Soulu hořčicově žlutá fasáda obchodu s názvem Kodak Corner Shop zcela vyniká. Nad vchodem k dvoupatrovému obchodu s oblečením visí cedule se sloganem: Sdílejte okamžiky. Sdílejte život – slogan, který Kodak zavedl před téměř čtvrt stoletím.

Lidé si v obchodě prohlíželi regály s oblečením s nápisy Kodak včetně šortek, triček, baseballových čepic, tašek na knihy, šatů anebo dokonce sandálů. Jedna z nakupujících je i sedmadvacetiletá filmová fotografka Erye Anová. Právě si zde koupila tašku přes rameno ozdobenou červenožlutým logem Kodaku s červenou spouští fotoaparátu. To kdysi patřilo k nejznámějším symbolům na světě, píše web The New York Times.

„Obchod dokonale odráží „snové“ tóny analogových fotografií a vyvolává ve mně nostalgický pocit,“ říká mladá žena. Její kamarádka, třicetiletá studentka marketingu Lee Young-ji, zase nabízí vysvětlení, proč je v tomto obchodě tak rušno: „Myslím, že je to proto, že Kodak nikdy neztratil svůj citový nádech.“

Jako Apple nebo Google

Společnost Eastman Kodak je značka, která byla v dobách své největší slávy stejně velká jako dnes Apple nebo Google a jejíž sentimentální reklamy hrály na city celým generacím spotřebitelů. Její příběh se stal odstrašujícím příkladem pro společnosti, které se pomalu přizpůsobují technologickým změnám.

Kodak se v tom má vyznat?

Značka Kodak již dnes nepatří jedinému majiteli, její použití se liší podle oborů. V brýlích a čočkách ji má navždy pod kontrolou společnost EssilorLuxottica, pro tisk, průmysl a film vlastní značku Eastman Kodak Company, spotřebitelský fotografický film zase spravuje společnost Kodak Alaris.

Značku Kodak Apparel, která vyrábí oblečení s potiskem brandu, nevlastní Kodak přímo, ale funguje prostřednictvím licence udělené společností Eastman Kodak Company.

Kodak Apparel je v rukou společnosti Modern Works, resp. její divize Highlight Brands, která pod touto licencí navrhuje, vyrábí a distribuuje oděvy.

Většina ze zhruba 200 budov, které kdysi stály v jejím areálu o rozloze 500 hektarů, byla zbourána nebo je obsazena jinými podniky. Kodak však nyní opět zažívá své chvíle, především v Asii, a to díky licenčním smlouvám s výrobci a prodejci široké škály produktů.

Žlutočervené logo společnosti se nyní objevuje na předmětech životního stylu, jako jsou oděvy, zavazadla, brýle a barvy, na hardwaru jako solární panely, svítilny a generátory energie, a na audiovizuálním vybavení, jako jsou televizory, diktafony anebo dalekohledy.

Jeho všudypřítomnost není nikde patrnější než právě v Jižní Koreji, kde je momentálně 123 a více kamenných obchodů nabízejících právě výrobky z Kodak Apparel, což je název oděvní řady. Ve Spojených státech dosud žádné obchody Kodak Apparel nejsou.

Za značkou Kodak Apparel a s ní spojenými obchody stojí Lee Jun Kwon, šéf jihokorejské módní společnosti Hilight Brands. Má nyní prodejny Kodak Apparel v Japonsku, na Tchaj-wanu a v Číně.

„Domnívali jsme se, že společnost Kodak se nemůže omezit pouze na klíčová slova ‚fotoaparát‘ a ‚film‘,“ říká Kwon. Oblečení Kodak Apparel podle něj souvisí s kulturním trendem mladých lidí v Jižní Koreji známým jako „newtro“. Ten označuje kombinaci současného stylu (new) s nostalgií a vintage designem (retro). Mezi americké značky, které v Jižní Koreji spadají do této kategorie, patří třeba také National Geographic, Discovery, CNN anebo výrobce letadel Lockheed Martin.

Hrdost na značku

Přestože představitelé Kodaku uvádějí, že zvažují licencování značky pro produkty, které jsou v souladu s DNA společnosti Kodak, někteří marketingoví odborníci se pozastavují nad tím, zda se společnost nepouští až příliš daleko.

Timothy Calkins, profesor marketingu na Kellogg School of Management na Northwestern University v Illinois, označil sortiment Kodaku za zarážející. Uvedl, že zboží prodávané pod jeho značkou slouží především k tomu, aby Kodak zůstal být vidět, ale ve skutečnosti naznačují pocit zoufalství.

„Svým způsobem je to trochu smutné, protože to ukazuje, jak hluboko značka Kodak klesla,“ říká Calkins. Podle něj je tento trend charakteristický pro značku, která zažívá těžké časy.

Také Brad VanAuken, bývalý šéf marketingu společnosti Hallmark Cards, uvedl, že byl překvapen rozsahem, v jakém se Kodak pustil do licencování. Dodal ale, že se zdá, že společnost má příležitost změnit pozici své značky, pokud dokáže ukázat souvislost mezi produkty nesoucími její logo a jejím bohatým dědictvím.

„Pokud říkají, že značka je o něčem širším a chtějí rozšířit vnímání společnosti Kodak, pak to chápu,“ říká VanAuken. Jiná otázka podle něj je, zda uvedení značky Kodak na všech těchto výrobcích skutečně pomůže spotřebitelům myslet si, že právě o tom je Kodak.

Eric Kunsman, fotograf z Rochesteru, který pracuje po celé zemi, si nedávno vzpomněl, jak v Los Angeles nedávno zahlédl mladé lidi v oblečení Kodak. Řekl, že ho ten pohled zahřál u srdce a připomněl mu staré zlaté časy, kdy byla společnost na vrcholu. „Měl jsem v tu chvíli pocit hrdosti na rodné město,“ říká Kunsman. „I když jsem věděl, že se ty věci nevyrábějí v Rochesteru, pořád to pro mě byl Kodak,“ uzavřel podle amerického deníku.

Témata: Kodak, Obchod, oblečení, Asie

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Drát, který odpojil polovinu Čech. ČEPS zveřejnil snímky poškozeného vedení

Provozovatel přenosové soustavy ČEPS zveřejnil ve čtvrtek poprvé i snímky poškozeného vedení V411. Pád fázového vodiče na něm odstartoval minulý týden řetěz událostí, jehož výsledkem byl výpadek...

OBRAZEM: Kam se hrabe mandelinka. Německou úrodu ničí nebezpečný druh hmyzu

Německo se potýká s bramborovou nákazou, kterou roznáší muška jménem žilnatka rákosní. Hmyz kromě brambor napadá i další plodiny, jako je cukrová řepa nebo rebarbora. Některým pěstitelům hmyz...

Malí živnostníci doplácejí na výdejní boxy. Přicházejí o balíky i o peníze

Obliba výdejních boxů v Česku roste a speciálních schránek pro převzetí zásilek přibývá ve větších městech i na vesnicích. Na rozvoj boxů však doplácejí menší živnostníci, jejichž provozovny slouží...

USA zavedou od srpna cla 30 % na zboží z EU. Leyenová připustila jednání i odvetu

Spojené státy zavedou od 1. srpna na dovoz zboží z Evropské unie clo 30 procent. Vyplývá to z dopisu adresovaného šéfce Evropské komise Ursule von der Leyenové, který na své síti Truth Social...

Fico žádá dohodu o ruském plynu. Sankce je ochotný blokovat i za cenu obří krize

Slovensko chce do úterý dohodu s Evropskou unií ohledně požadavků Bratislavy k plánu Evropské komise (EK) postupně do konce roku 2027 zastavit dovoz ruského plynu do EU, uvedl slovenský premiér...

Konflikt v Myanmaru ohrožuje dodávky vzácných zemin. Své zájmy zde má i Čína

Dostupnost vzácných zemin v současné době závisí i na výsledku již několik měsíců trvající bitvy v kopcích severního Myanmaru. Tam proti sobě stojí myanmarská vojenská junta, kterou podporuje Čína, a...

13. července 2025

Firma na servis výtahů ovládla japonskou burzu. Těží z obrovské krize nástupnictví

V japonském burzovním prostředí za posledních osm let vyrostla firma, která se specializuje na údržbu výtahů. To by na první pohled nebylo příliš zvláštní. Zaujme ale strategie, díky které se firmě...

13. července 2025

Musk přehazuje miliardy, aby dohnal ostatní. SpaceX investuje do firmy na AI

Společnost SpaceX podnikatele Elona Muska investuje dvě miliardy dolarů (42 miliard korun) do jeho jiné firmy xAI, která se zaměřuje na umělou inteligenci. Píše o tom web deníku The Wall Street...

13. července 2025  8:56

Trump Tower míří do Rumunska. V Bukurešti postaví mrakodrap s luxusními byty

Rodinná firma amerického prezidenta Donalda Trumpa plánuje postavit věžový dům s luxusními byty v rumunském hlavním městě. Na projektu Trump Tower Bucharest bude Trump Organization spolupracovat s...

13. července 2025  7:38

Řetězce šíří falešné alibi. Když umí zlevnit v Německu, měly by i u nás, říká expert

Premium

Plýtvání potravinami u nás není tak hrozné, tvrdí vrchní ředitel Sekce potravinářství na ministerstvu zemědělství Jindřich Fialka. Proč je podle něj důležité správné označování složení prodávaných...

13. července 2025

Zelené šílenství trvá, pistácie jsou všude. Farmáři vyhlížejí rekordní úrodu

Pistáciové šílenství, které loni odstartoval fenomén dubajské čokolády, nebere konce. Zelené plody pronikají do dezertů, kávy i těstovin a sháňka o nich celosvětově roste. Tomu se snaží přizpůsobit i...

13. července 2025

USA zavedou od srpna cla 30 % na zboží z EU. Leyenová připustila jednání i odvetu

Spojené státy zavedou od 1. srpna na dovoz zboží z Evropské unie clo 30 procent. Vyplývá to z dopisu adresovaného šéfce Evropské komise Ursule von der Leyenové, který na své síti Truth Social...

12. července 2025  14:51,  aktualizováno  19:57

Americká cla by ekonomiku EU zpomalila, míní analytici. Ale Trump možná jen blafuje

Americká cla zasáhnou podle analytiků Česko především sekundárně přes další trhy, projeví se tak zřejmě s několikaměsíčním zpožděním. Přesto lze podle nich očekávat zpomalení tuzemské ekonomiky....

12. července 2025  17:49

Vést válku proti vapingu je absurdní, říká kanadský expert na závislosti

Podle kanadského lékaře a experta na problematiku harm reduction Marka Tyndalla společnost opakuje v tažení proti vapingu a dalším nikotinovým alternativám ke klasickým cigaretám stejné chyby, jaké...

12. července 2025

Stát si vezme od Letiště Praha dividendu dvě miliardy korun, 80 procent zisku

Stát si vezme od Letiště Praha dvě miliardy korun jako dividendu z loňského zisku letiště. Jde zhruba o 80 procent loňského zisku, zbylých 471,4 milionu korun zůstane letišti. Rozhodlo o tom...

12. července 2025  16:10,  aktualizováno  16:54

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Oděvní průmysl Bangladéše v ohrožení. Kvůli Trumpovým clům se ženy bojí o práci

Zvýšení dovozního cla na bangladéšské oděvy, které oznámil americký prezident Donald Trump, vyvolává v zemi obavy ze ztráty zakázek a masového propouštění. Odvětví přitom tvoří páteř tamní ekonomiky...

12. července 2025

Uhelná párty neskončila. Banky nadále podporují fosilní paliva, říká zpráva

Navzdory cílům a změnám klimatu se v poslední době opět zvýšily objemy peněz proudících do uhelného průmyslu. Přitom ještě před čtyřmi lety na klimatické konferenci COP26 ve skotském Glasgow velcí...

12. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.