Podle údajů Organizace pro výživu a zemědělství se 14 procent potravin na celém světě znehodnotí ještě předtím, než dojdou do obchodu. To odpovídá roční potravinové ztrátě v hodnotě v hodnotě 400 miliard dolarů (8,6 bilionů korun).
Na problematiku plýtvání s nimi se proto zaměřil Kanaďan David Côté se svou manželkou. Společně založili startup jménem Loop Mission, která potravinové přebytky zpracovává. V počátcích začali s výrobou džusů a smoothies, postupem času však své portfolio značně rozšířili. Ze starého chleba například vyrábějí pivo, ze zbytků brambor zase gin. Z olejů vyřazených fastfoodovým řetězcem a ovocných šťáv je jejich startup schopen zhotovit třeba i mýdla.
„Díváme se na odpad a snažíme se najít řešení, jak ho vrátit zpět do regálů v obchodě s potravinami a vytvořit z něj hodnotu,“ říká Côté. K dnešnímu dni vytvořili již přes třicet produktů, aktuálně pracují na řadě dětské výživy a v nejbližší době se chystají uvést na trh ovocné sušenky.
Lidl bojuje proti plýtvání. V bedýnkách nabídne levné ovoce a zeleninu |
Zásob čerstvého ovoce a zeleniny, které je možné zužitkovat, má jejich firma dostatek. Podle Côtého každý týden odmítají 200 tun jídla. Veškeré potraviny kupují, dodavatelům platí 35–40 procent jejich původní hodnoty. „Není to tak dávno, co nám někdo chtěl dát dodávku mrkve. Řekl jsem ne, mrkev od vás koupíme. Protože chceme lidi naučit, že tento odpad má hodnotu,“ zmiňuje podnikatel.
Jejich výrobky jsou aktuálně k dostání po celé zemi, a to i v supermarketech a hypermarketech. „Našim cílem je replikovat tento model a postavit továrnu, jako máme tady, na celém světě,“ uvádí devětatřicetiletý Kanaďan. Vyvážet hotové produkty podle něj nedává smysl, jelikož potravinový odpad vzniká všude na světě.