Americký miliardář George Soros jako upír na billboardu v budapešťském metru...

Americký miliardář George Soros jako upír na billboardu v budapešťském metru (12. července 2017) | foto: Human Rights Watch / Lydia Gall

Drahé strašení Sorosem. Maďarská vláda utrácí za kampaň proti „vítači“

  • 257
Maďarská vláda již několik měsíců vede negativní kampaň proti miliardáři Georgovi Sorosovi, který podle ní podporuje masovou migraci a narušuje stabilitu Evropy. Podle londýnského think-tanku Emerging Europe stála tato kampaň daňové poplatníky už 100 milionů eur.

Rodilý Maďar, miliardář George Soros to nemá ve své zemi lehké. Vláda Viktora Orbána, která patří v Evropě k těm nejvíce brojícím proti vlně uprchlíků z Afriky a Blízkého východu, ho viní z podrývaní domácí protiimigrační politiky. V českém prostředí by byl rázem zařazen mezi takzvané „vítače“.

Podle Orbána se Soros snaží za pomoci nevládních organizací umístit v Evropě miliony nelegálních přistěhovalců, z nichž jsou všichni potenciálními teroristy, kteří ohrožují národní bezpečnost a snaží se svrhnout vládu. (Více o kampani proti Sorosovi čtěte zde.)

A Orbanův kabinet si svůj názor nenechává pro sebe. Naopak. Snaží se ho šířit mezi obyvatele co nejintenzivněji - a to se odráží ve výdajích na reklamu.

Miliony eur na kampaň

V roce 2017 utratila maďarská vláda za reklamu více než 65 miliard forintů (210 milionů eur). To je přibližně trojnásobek rozpočtu, který byl naplánován před čtyřmi lety. Vládní výdaje na reklamu se vyšplhaly na rekordní úroveň ze tří důvodů - kvůli volbám na jaře, loňskému Mistrovství světa v plavání a neposledně právě kvůli sílící a prodlužující se kampani proti Sorosovi.

Pro srovnání: během předchozího funkčního období premiéra Viktora Orbana činily vládní výdaje na reklamu za čtyřleté období 260 milionů eur. Levicová vláda v letech 2006 až 2010 utratila ještě o něco více. Orbánova vláda utratila - z peněz daňových poplatníků - 210 milionů eur za jediný rok.

Jak uvedl portál Emerging Europe, kampaň proti Sorosovi, která probíhala převážně v loňském roce, stála zhruba polovinu celkové částky - asi 100 milionů eur. 

Výdělek pro přátele vlády

Maďarský tisk upozornil, že nejen že peníze na kampaň proti miliardáři čerpala vláda pochopitelně z rozpočtu, ale navíc zmíněné miliony eur končily nejčastěji na účtech tří společností, které vlastní lidé blízcí vládě. Mezi ty patří Gyula Balásy, svého času oblíbenec vlády, Tibor Kuna, přítel ministra zahraničí Pétera Szijjártóa, a Csaba Csetényi, soused vedoucího kabinetu Antala Rogána.

Krom toho, že vláda významně zasahuje do reklamního trhu, se podle posledního reportu organizace Freedom House, „hlídacího psa médií“, Orbanova strana Fidesz stále více dostává do médií. „Veřejné vysílání jasně upřednostňuje tuto stranu a její politické cíle. Stále častěji je toho využíváno ke zdiskreditování konkurenčních politických stran. Vláda také usiluje o kontrolu médií prostřednictvím selektivního zadávání reklamních smluv a frekvencí rozhlasového vysílání,“ píše se v reportu Freedom House.