Kamera pozná, jakou má zákazník náladu. Používají ji řetězce i vymahači

  6:00aktualizováno  6:00
Technologie pro rozpoznávání obličejů je čím dál pokročilejší. Používá se na hranicích, k odemykání chytrých telefonů, při pátrání po zločincích nebo k ověření bankovních transakcí. Některé firmy tvrdí, že jejich systémy už umějí číst emoce a odhalit podezřelé chování i to, kdy se člověk nachází v příjemném rozpoložení.

Americká společnost Affectiva vyvinula technologii, která z videozáznamu posoudí, jak lidé reagují na televizní reklamu. | foto: Affectiva

V 70. letech minulého století psychologové přišli s tím, že jsou schopni odhalovat skryté emoce studiem „mikro výrazů“ v obličejích na fotkách a ve videozáznamech. Dnes je tento proces díky algoritmům a kamerám s vysokým rozlišením přesnější a rychlejší, poznamenává BBC.

„Využívá se to už i pro komerční účely,“ říká Oliver Philippou, expert na video sledování ve společnosti IHS Markit. „Supermarkety mohou systémy používat v nákupních uličkách. Nikoli proto, aby někoho identifikovaly, nýbrž k analýze věku a pohlaví zákazníků či toho, v jaké náladě přišli. Obchodům to pomůže, aby lépe zacílit marketing a odhadnout, jak by mělo vypadat umístění produktů,“ doplnil.

Nakupování na prahu revoluce. Zákazníka ohlídají senzory a algoritmy

Marketingová agentura Kantar Millward Brown s technologií od americké firmy Affectiva posuzuje, jak zákazníci reagují na televizní reklamy. Affectiva nahrává lidské obličeje a pak snímek po snímku dešifruje jejich výrazy, aby odhadla jejich náladu. 

„S lidmi děláme rozhovory, ale daleko víc detailů získáme právě analýzou jejich výrazů. Přesně tak vidíme, která část reklamy funguje a jakou vyvolává emoci,“ konstatuje Graham Page z Kantar Millward Brown.

Technologie však budí také kontroverzní reakce. Roste totiž počet start-upů, které nabízejí rozpoznávání emocí pro bezpečnostní účely. Například britská firma WeSee tvrdí, že její systém umělé inteligence umí odhalit podezřelé chování „přečtením“ obličejových výrazů, které netrénované oko nepostřehne. 

Emoce jako pochyby nebo zlost se mohou skrývat pod povrchem i přesto, že člověk slovy vyjadřuje něco jiného. WeeSee tvrdí, že pomáhá předním „vymahačským“ společnostem analyzovat lidi při rozhovoru. „I při použití videa s nízkým rozlišením je naše technologie schopná skrz výrazy v obličeji, držení těla, gesta a pohyby určit stav mysli nebo úmysl konkrétního člověka,“ prohlásil šéf firmy David Fulton.

„V budoucnu by se mohla tato technologie uplatnit třeba v kamerách na nástupišti metra. Sledovala by podezřelé chování a upozornila odpovědné lidi na teroristickou hrozbu,“ slibuje si Fulton. „Podobně se dá využít ke sledování davu například na fotbalovém zápase nebo politických manifestacích,“ doplnil.

Oliver Philippo je však ohledně přesnosti sledování emocí skeptický. „Vezměme si jen identifikaci podoby obličeje, tam pořád existuje určitá chybovost. Ty nejlepší firmy dokážou identifikovat lidi s přesností na 90 až 92 procent. Pokud budeme chtít posuzovat emoce, chybová odchylka se významně zvětší,“ tvrdí.  

Tento argument používají také ochránci soukromí. Ti se obávají, že technologie rozpoznávání obličeje bude dělat chybné nebo zkreslené úsudky. 

Podle PatrickaGrothera, šéfa biometrického testování v americké vládní agentuře National Institute of Standards & Technology, technologie je čím dál spolehlivější. Umělá inteligence se totiž umí učit a analyzuje obrázky na různých škálách a z různých úhlů. „Zvládne identifikovat i obličej částečně zakrytý slunečními brýlemi nebo pozměněný jizvami. Od roku 2014 se míra chybovosti snížila desetkrát,“ konstatuje.

Autor:
  • Nejčtenější

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Padesát statečných poletí z New Yorku do Sydney

Letadlo australské aerolinky Qantas se chystá na nejdelší let v historii. Podnikne téměř dvacetihodinovou cestu z New...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Euroamerická celní bitva začíná. USA trestají výrobce sýrů, whisky i olivového oleje

Dlouholetý souboj o dominanci na nebi mezi Evropskou unií a USA se vyhrocuje. Po patnácti letech tahanic Američané...

Ježíšovy boty stojí nekřesťanské peníze, v podrážce mají svěcenou vodu

Svěcená voda v podrážkách, krucifix na tkaničkách a vůně kadidla, takovými přidanými hodnotami se může pochlubit pár...

Čína roste nejpomaleji od devadesátých let, HDP stouplo o 6 procent

Čínský hospodářský růst se ve třetím čtvrtletí během celní války s USA zpomalil na šest procent. To je nejnižší úroveň...

Americký bojkot značky Huawei zatím nefunguje, firmě dál rostou tržby

Navzdory americké snaze o globální izolaci společnosti Huawei tržby čínského technologického giganta rostou. Od ledna...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz