Kamera pozná, jakou má zákazník náladu. Používají ji řetězce i vymahači

  6:00aktualizováno  6:00
Technologie pro rozpoznávání obličejů je čím dál pokročilejší. Používá se na hranicích, k odemykání chytrých telefonů, při pátrání po zločincích nebo k ověření bankovních transakcí. Některé firmy tvrdí, že jejich systémy už umějí číst emoce a odhalit podezřelé chování i to, kdy se člověk nachází v příjemném rozpoložení.

Americká společnost Affectiva vyvinula technologii, která z videozáznamu posoudí, jak lidé reagují na televizní reklamu. | foto: Affectiva

V 70. letech minulého století psychologové přišli s tím, že jsou schopni odhalovat skryté emoce studiem „mikro výrazů“ v obličejích na fotkách a ve videozáznamech. Dnes je tento proces díky algoritmům a kamerám s vysokým rozlišením přesnější a rychlejší, poznamenává BBC.

„Využívá se to už i pro komerční účely,“ říká Oliver Philippou, expert na video sledování ve společnosti IHS Markit. „Supermarkety mohou systémy používat v nákupních uličkách. Nikoli proto, aby někoho identifikovaly, nýbrž k analýze věku a pohlaví zákazníků či toho, v jaké náladě přišli. Obchodům to pomůže, aby lépe zacílit marketing a odhadnout, jak by mělo vypadat umístění produktů,“ doplnil.

Nakupování na prahu revoluce. Zákazníka ohlídají senzory a algoritmy

Marketingová agentura Kantar Millward Brown s technologií od americké firmy Affectiva posuzuje, jak zákazníci reagují na televizní reklamy. Affectiva nahrává lidské obličeje a pak snímek po snímku dešifruje jejich výrazy, aby odhadla jejich náladu. 

„S lidmi děláme rozhovory, ale daleko víc detailů získáme právě analýzou jejich výrazů. Přesně tak vidíme, která část reklamy funguje a jakou vyvolává emoci,“ konstatuje Graham Page z Kantar Millward Brown.

Technologie však budí také kontroverzní reakce. Roste totiž počet start-upů, které nabízejí rozpoznávání emocí pro bezpečnostní účely. Například britská firma WeSee tvrdí, že její systém umělé inteligence umí odhalit podezřelé chování „přečtením“ obličejových výrazů, které netrénované oko nepostřehne. 

Emoce jako pochyby nebo zlost se mohou skrývat pod povrchem i přesto, že člověk slovy vyjadřuje něco jiného. WeeSee tvrdí, že pomáhá předním „vymahačským“ společnostem analyzovat lidi při rozhovoru. „I při použití videa s nízkým rozlišením je naše technologie schopná skrz výrazy v obličeji, držení těla, gesta a pohyby určit stav mysli nebo úmysl konkrétního člověka,“ prohlásil šéf firmy David Fulton.

„V budoucnu by se mohla tato technologie uplatnit třeba v kamerách na nástupišti metra. Sledovala by podezřelé chování a upozornila odpovědné lidi na teroristickou hrozbu,“ slibuje si Fulton. „Podobně se dá využít ke sledování davu například na fotbalovém zápase nebo politických manifestacích,“ doplnil.

Oliver Philippo je však ohledně přesnosti sledování emocí skeptický. „Vezměme si jen identifikaci podoby obličeje, tam pořád existuje určitá chybovost. Ty nejlepší firmy dokážou identifikovat lidi s přesností na 90 až 92 procent. Pokud budeme chtít posuzovat emoce, chybová odchylka se významně zvětší,“ tvrdí.  

Tento argument používají také ochránci soukromí. Ti se obávají, že technologie rozpoznávání obličeje bude dělat chybné nebo zkreslené úsudky. 

Podle PatrickaGrothera, šéfa biometrického testování v americké vládní agentuře National Institute of Standards & Technology, technologie je čím dál spolehlivější. Umělá inteligence se totiž umí učit a analyzuje obrázky na různých škálách a z různých úhlů. „Zvládne identifikovat i obličej částečně zakrytý slunečními brýlemi nebo pozměněný jizvami. Od roku 2014 se míra chybovosti snížila desetkrát,“ konstatuje.

Autor:
  • Nejčtenější
Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Byznys třída v letadlech by měla být zakázána, říká šéf Wizz Airu

Šéf nízkonákladové letecké společnosti Wizz Air Jozsef Varadi prohlásil, že byznys třída by měla být v letadlech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Legendární reklama na Kofolu se poprvé výrazně mění. Letos má nový konec

Reklama na Kofolu se „zlatým“ prasátkem dostala v letošním provedení nový konec. Pointa se tak od setkání s živým...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Zemřel Jake Burton. Otec snowboardingu začínal s výrobou prken ve stodole

Ve věku 65 let ve středu zemřel legendární průkopník a popularizátor snowboardingu Jake Burton Carpenter. Právě díky...

Disneyho streamování napadli hackeři. Prodávají kradené předplacené účty

Streamovací služby jsou na vzestupu, počet uživatelů Netflixu či HBO Go neustále stoupá a své místo si v této oblasti...

Vegan žaluje Burger King, stoprocentně bezmasý burger totiž není „košer“

Americký řetězec Burger King údajně uvádí zákazníky v omyl. Dostatečně prý neinformuje o tom, že rostlinné alternativy...

Jamie Oliver popadl druhý dech. Otevírá nový koncept levnějších restaurací

Pouhých šest měsíců poté, co Jamiemu Oliverovi zbankrotovalo britské restaurační impérium, oznámil slavný šéfkuchař...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz