Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Kamera pozná, jakou má zákazník náladu. Používají ji řetězce i vymahači

  6:00aktualizováno  6:00
Technologie pro rozpoznávání obličejů je čím dál pokročilejší. Používá se na hranicích, k odemykání chytrých telefonů, při pátrání po zločincích nebo k ověření bankovních transakcí. Některé firmy tvrdí, že jejich systémy už umějí číst emoce a odhalit podezřelé chování i to, kdy se člověk nachází v příjemném rozpoložení.

Americká společnost Affectiva vyvinula technologii, která z videozáznamu posoudí, jak lidé reagují na televizní reklamu. | foto: Affectiva

V 70. letech minulého století psychologové přišli s tím, že jsou schopni odhalovat skryté emoce studiem „mikro výrazů“ v obličejích na fotkách a ve videozáznamech. Dnes je tento proces díky algoritmům a kamerám s vysokým rozlišením přesnější a rychlejší, poznamenává BBC.

„Využívá se to už i pro komerční účely,“ říká Oliver Philippou, expert na video sledování ve společnosti IHS Markit. „Supermarkety mohou systémy používat v nákupních uličkách. Nikoli proto, aby někoho identifikovaly, nýbrž k analýze věku a pohlaví zákazníků či toho, v jaké náladě přišli. Obchodům to pomůže, aby lépe zacílit marketing a odhadnout, jak by mělo vypadat umístění produktů,“ doplnil.

Nakupování na prahu revoluce. Zákazníka ohlídají senzory a algoritmy

Marketingová agentura Kantar Millward Brown s technologií od americké firmy Affectiva posuzuje, jak zákazníci reagují na televizní reklamy. Affectiva nahrává lidské obličeje a pak snímek po snímku dešifruje jejich výrazy, aby odhadla jejich náladu. 

„S lidmi děláme rozhovory, ale daleko víc detailů získáme právě analýzou jejich výrazů. Přesně tak vidíme, která část reklamy funguje a jakou vyvolává emoci,“ konstatuje Graham Page z Kantar Millward Brown.

Technologie však budí také kontroverzní reakce. Roste totiž počet start-upů, které nabízejí rozpoznávání emocí pro bezpečnostní účely. Například britská firma WeSee tvrdí, že její systém umělé inteligence umí odhalit podezřelé chování „přečtením“ obličejových výrazů, které netrénované oko nepostřehne. 

Emoce jako pochyby nebo zlost se mohou skrývat pod povrchem i přesto, že člověk slovy vyjadřuje něco jiného. WeeSee tvrdí, že pomáhá předním „vymahačským“ společnostem analyzovat lidi při rozhovoru. „I při použití videa s nízkým rozlišením je naše technologie schopná skrz výrazy v obličeji, držení těla, gesta a pohyby určit stav mysli nebo úmysl konkrétního člověka,“ prohlásil šéf firmy David Fulton.

„V budoucnu by se mohla tato technologie uplatnit třeba v kamerách na nástupišti metra. Sledovala by podezřelé chování a upozornila odpovědné lidi na teroristickou hrozbu,“ slibuje si Fulton. „Podobně se dá využít ke sledování davu například na fotbalovém zápase nebo politických manifestacích,“ doplnil.

Oliver Philippo je však ohledně přesnosti sledování emocí skeptický. „Vezměme si jen identifikaci podoby obličeje, tam pořád existuje určitá chybovost. Ty nejlepší firmy dokážou identifikovat lidi s přesností na 90 až 92 procent. Pokud budeme chtít posuzovat emoce, chybová odchylka se významně zvětší,“ tvrdí.  

Tento argument používají také ochránci soukromí. Ti se obávají, že technologie rozpoznávání obličeje bude dělat chybné nebo zkreslené úsudky. 

Podle PatrickaGrothera, šéfa biometrického testování v americké vládní agentuře National Institute of Standards & Technology, technologie je čím dál spolehlivější. Umělá inteligence se totiž umí učit a analyzuje obrázky na různých škálách a z různých úhlů. „Zvládne identifikovat i obličej částečně zakrytý slunečními brýlemi nebo pozměněný jizvami. Od roku 2014 se míra chybovosti snížila desetkrát,“ konstatuje.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Přijde desetiletí dluhů, některé profese zaniknou, varuje Doktor Zkáza

Nynější krize jen tak neodezní, míní jeden z předních světových ekonomů Nouriel Roubini. Svět podle něj míří do recese,...

Miliardáři bohatnou. V posledních měsících vydělali téměř půl bilionu

I přesto, že mnoho lidí se v současné době potýká s finančními potížemi, nejbohatší byznysmeni světa si v posledních...

Kypr povolí Čechům přilétat od 20. června. Jsou až v druhé vlně

Od června budou moci na Kypr letecky cestovat lidé ze zemí s nízkým výskytem koronavirové nákazy. Tamní vláda vybrala...

Pandemie skolila i největší latinskoamerické aerolinky. LATAM prosí o pomoc

Největší letecký dopravce operující v Latinské Americe LATAM Airlines požádal ve Spojených státech o ochranu před...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz