Papírové láhve na whisky bude vyrábět společnost Pulpex, kterou Diageo spoluvlastní s firmou pro správu rizik Pilot Lite. Společně budou pracovat v konsorciu s dalšími významnými potravinářskými a nápojovými podniky, například Unilever a PepsiCo.
Papírovou láhev na whisky chtějí firmy otestovat na jaře 2021. Láhev bude vyrobena z buničiny a bude plně recyklovatelná. Zákazníci ji tedy budou moci po zkonzumování vyhodit rovnou do tříděného odpadu, uvedla agentura BBC.
Společnost Diageo vysvětlila, že její láhve budou vyráběny natlakováním buničiny do forem a následně budou vytvrzovány v mikrovlnných troubách. Uvnitř budou láhve nastříkané povlaky, které jsou navrženy tak, aby nereagovaly s nápoji, jež budou obsahovat.
Mnoho kartonů vyrobených z papírů má uvnitř plastovou vrstvu, která zabraňuje úniku nápojů. Diageo však uvedla, že její nápojové láhve se objedou zcela bez plastového povlaku.
Pivo i víno do papíru
Nápojové společnosti vyvíjejí papírové láhve ve snaze omezit znečištění země od plastů. Potravinářské i další společnosti čelí rostoucímu tlaku na snižování množství plastových obalů, protože spotřebitelé jsou čím dál tím méně lhostejní k životnímu prostředí.
Pivo v papíru. Pivovar Carlsberg představil plně recyklovatelné balení |
Diageo proto není jediná společnost, která se snaží zaujmout zákazníky svým ekologicky šetrným přístupem. Další v řadě je společnost Carlsberg. Výrobce piva vyvíjí papírové pivní láhve. Britská firma Frugalpac vyrábí papírové láhve na víno, které jsou vyrobeny z recyklovaného papíru s potravinářskou vložkou.
Společnost Frugalpac uvedla, že 75 cl láhev je pětkrát lehčí než skleněná a má také o třetinu nižší uhlíkovou stopu než láhev vyrobena z recyklovaného plastu. Coca-Cola v lednu ovšem uvedla, že plastové láhve na jedno použití nezmizí, protože spotřebitelé je stále chtějí.
Podle analytiků ING bylo v roce 2018 v Evropě spotřebováno 8,2 milionu tun plastu na balení potravin a nápojů. Společnost Diageo, která také vyrábí Guinness a vodku Smirnoff, uvedla, že ve svém celkovém balení používá méně než 5 procent plastu. Spolu s Unilever a PepsiCo si stanovila cíl snížit a recyklovat plasty v rámci programu OSN pro udržitelný rozvoj do roku 2025.