Kečupová kabelka a lampa z pečiva. Značky využívají jídlo jako symbol luxusu

Autor:
  15:00
Tématika jídla už není doménou pouze kuchyně, ale nově je to trend bytového designu nebo luxusní módy. Motiv konzervy sardinek na tričku nebo kabelka připomínající krabici těstovin Barilla jsou žhavými trendy vyjadřujícími společenský status. A lidé jsou ochotní si za takové produkty připlatit.
Kate Spade je luxusní americká módní značka, která se ve své letní kolekci...

Kate Spade je luxusní americká módní značka, která se ve své letní kolekci nechala inspirovat sáčky kečupu Heinz. (24. dubna 2024) | foto: Profimedia.cz

Stoličku, která vypadá jako nakousnutá kukuřice, proslavila influencerka Emma Chamberlainová už v roce 2022. V přepočtu stojí 5 345 korun. Lampa z těsta zalitého do pryskyřice ve tvaru croissantu se dá sehnat za necelé dva tisíce korun a populární plyšák Jellycat ve tvaru oliv stojí něco přes tisícovku. To je jen pár příkladů, kdy se běžné potraviny proměnily v symbol luxusu. Tento trend vzkvétá především v Americe.

Rybí konzervy jdou do módy. A věští Americe ekonomické trable

„Začalo to ve spížích mileniálů, tedy lidí narozených v osmdesátých a devadesátých letech dvacátého století,“ říká pro CNN Style Andrea Hernándezová, zakladatelka newsletteru Snaxshot, který informuje o trendech v gastronomii. „Tato generace byla první, kdo přijal trend jakési ,prémiové spíže’, tedy nákupu luxusnějších verzí běžného zboží.“

Dražší verze se často tváří jako lepší. Mají kvalitnější ingredience, jsou zdravější a vzhledově estetičtější „Je to druh dostupného blahobytu, který je všude. Nemůžeme si dovolit koupit auta ani domu, takže si lidé dopřávají alespoň dobré jídlo,“ popisuje dále Hernándezová.

Finanční poradna z TikToku. Mladí Američané se učí překonat svou první recesi

Normalizace luxusních potravin se ale vymyká kontrole. Známý obchod s potravinami Erewhon Market v Los Angeles se proslavil svými smoothies ve spolupráci s celebritami. Největší úspěch pravděpodobně zaznamenalo Strawberry Glaze Skin Smoothie od Hailey Bieberové. Nápoj za přibližně 440 korun obsahuje kromě jahod kyselinu hyaluronovou a gel z mořského mechu.

Dokonce i řetězec Walmart spustil privátní značku bettergoods, která cílí na mileniály a generaci Z (1995–2010). V sortimentu se objevuje například bio mandlové čokoládové mléko, rostlinná mozzarella nebo pistáciové máslo.

Symbolika i vyjádření názoru

Popularita propojení jídla a designu je podle grafické designérky Elizabeth Goodspeedové i čistě praktická. Potraviny jsou totiž cenově dostupnou rekvizitou. Luxusní francouzská značka Jacquemus například použila při focení zlatých náušnic ve tvaru croissantu máslo s vlastním logem.

Jídlo se ale nezobrazuje jen vedle luxusního zboží, ale přímo se jím stává. Ať už se jde o kukuřičnou stoličku, kabelku značky Kate Spade připomínající sáček kečupu Heinz nebo tričko s potiskem konzervovaných sardinek. „Člověk, který si může dovolit dokonalá jablka z farmářských trhů by mohl mít dostatečný příjem na to, aby si koupil luxusní kabelku za padesát tisíc,“ popisuje Goodspeedová.

„Nákup určitých druhů produktů ale vypovídá i něco o spotřebitelích a jejich životním stylu,“ pokračuje. „Potisk rybích konzerv může naznačovat, že vám záleží na udržitelném rybolovu. Nákup svíčky s vůní rajčatových listů od značky Loewe za dva tisíce korun může znamenat, že vám záleží na bioproduktech.“

Prada rozšiřuje portfolio luxusu. Kupuje značku Versace

To, co lidé jedí, a jak mají zorganizované své spíže po vzoru Khloe Kardashianové, se s příchodem sociálních sítí stalo centrem pozornosti. Z jídla se stal symbol bohatství a nošením doplňků s tématikou potravin lidé dokazují, že si je mohou dovolit. Tento trend vrcholí v době, kdy se v Americe ceny mořských plodů, ovoce a zeleniny chystají kvůli navrhovaným clům prudce vzrůst.

„I běžné potraviny se pro průměrného člověka stanou hůře dostupnými. Možná si nebudete moct dovolit ryby, vejce nebo čerstvé ovoce a zeleninu ke každý den,“ říká studentka digitální kultury na Seton Hall University v New Jersey Jess Rauchbergová.

„Ale už jen nošení něčeho s daným produktem je symbol společenského postavení. Kabelka, tričko či plyšák Jellycat jsou známka toho, že tím spotřebitelem pořád můžete být. A status znamená vše,“ dodává.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Desetikoruna se prodala za 160 tisíc. Vysokou cenu má díky drobnému detailu

V aukci na serveru Aukro.cz se prodala vzácná desetikoruna z roku 1993. Příčinou její vysoké sběratelské hodnoty je snadno přehlédnutelný rozdíl od běžného kusu. Původně měly podobné mince sloužit...

Zatím nic nevíme. Odborníci spekulují, co způsobilo havárii letadla Air India

Video z havárie letadla společnosti Air India naznačuje možné anomálie, které budou nyní zkoumat orgány pro bezpečnost letectví, aby určily příčinu nehody. Odborníci spekulují, že letadlo možná...

Obchod mezi pódii zaujal. Tesco na Rock for People prodalo dvě tuny melounů

Mezi pódia pro vystupující kapely a stánky s pivem a občerstvením se letos na festivalu Rock for People v Hradci Králové vmáčkl i „jednorázový“ supermarket. V areálu vyrostla festivalová prodejna...

Po seznamkách ghosting ovládl i pohovory. Uchazeči o práci se jednoduše vypaří

Personalisty ve firmách stále více trápí nový sílící trend. Uchazeči o práci si totiž domluví pohovor, ale nakonec na něj vůbec nedorazí a nedají ani vědět. Nebo přijdou, projeví o práci zájem a pak...

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

Válka na Ukrajině ruskou ekonomiku neničí, nesmíme dopustit recesi, řekl Putin

Tvrzení, že válka na Ukrajině ničí ruskou ekonomiku, je podle ruského prezidenta Vladimira Putina přehnané. Na pátečním ekonomickém fóru v Petrohradu poukázal na pokračující hospodářský růst, nízké...

21. června 2025  7:14

Jsou jen dva druhy kávy, malé a velké espresso, říká šéf slavné kavárny

Premium

Silvio Spohr, provozovatel Café Louvre, odhaluje, jak se mu podařilo obnovit noblesní kavárnu v srdci Prahy a proč preferuje osobní kontakt před QR kódy a samoobslužnými panely, a to i přes moderní...

21. června 2025

Od porcelánu po sendviče. Jak vypadá menu v evropských vlacích

Nároky na služby železničních dopravců se zvyšují a zdaleka se už netýkají jen pohodlných sedaček a dodržování jízdních řádů. Cestující vyžadují i chutné občerstvení, od sendvičů až po vydatný oběd,...

21. června 2025

Evropa omezí přístup čínských firem k veřejným zakázkám. Peking hrozí odvetou

Evropská unie se rozhodla omezit přístup čínských výrobců zdravotnických potřeb k veřejným zakázkám s hodnotou převyšující hranici 5 milionů eur (zhruba 125 milionů korun). Evropská komise se tímto...

20. června 2025

Oasis mánie v Británii vrcholí. V Manchesteru se otvírá specializovaný fan shop

Pouhé dva týdny před prvním koncertem britské kapely Oasis po 16 letech v Manchesteru otevře specializovaný fanouškovský obchod. Bude se v něm prodávat vše od čepic a triček až po sady příborů,...

20. června 2025

Kofola chce zachránit lázeňské prameny, zainvestuje do tradičních značek

Česku hrozí, že přijde o tradiční léčivé vody jako Bílinská kyselka či Rudolfův pramen. Výrobce BHMW čelí insolvenci a podal návrh na reorganizaci. O záchranu usilují Kofola a Invest Gate, které...

19. června 2025  16:10,  aktualizováno  20.6 15:04

Řidiči v Česku natankují každých 20 kilometrů. Nové pumpy rostou výjimečně

Podle aktuálních dat ministerstva průmyslu a obchodu je v tuzemsku téměř 4 000 veřejných pump, na které připadá jedna stanice přibližně na každých 14 kilometrů silnic. Trh je podle odborníků z velké...

20. června 2025

Airbus jako vítěz? I přes stín nad leteckou show poptávka po letadlech neklesá

Zatímco leteckým show obvykle dominuje závod mezi Airbusem a Boeingem o to, kdo oznámí více objednávek od leteckých společností, letošní právě probíhající ročník v Paříži je trochu jiný. Ve stínu...

20. června 2025  12:39

Drahé energie a málo surovin. Chemička Deza propustí více než stovku lidí

Valašskomeziříčská chemička DEZA, která patří do koncernu Agrofert, propustí ve druhé polovině letošního roku 123 lidí. Důvodem je nepříznivá ekonomická situace. Na konci roku bude mít chemička...

20. června 2025  10:41,  aktualizováno  11:04

TikTok děkuje Trumpovi, čínské aplikaci opět prodloužil lhůtu pro prodej

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní příkaz, který prodlužuje lhůtu pro prodej amerických aktiv aplikace TikTok vlastněné čínskou společností ByteDance do amerických rukou o dalších 90...

20. června 2025  10:01

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Za zpožděný let dostanou cestující nižší odškodné a později, rozhodla EU

Rada Evropské unie schválila po dvanácti letech revizi, která upravuje podmínky odškodnění při zpožděném nebo zrušeném letu. Kromě nižší finanční kompenzace se změna bude týkat i letů s přestupem...

20. června 2025

Bez obřích baterií to nepůjde. Jak funguje úložiště v Jeseníku a proč jsou budoucnost

Premium

Elektřina je budoucnost. Ve společnosti FENIX Group jsou o tom přesvědčeni. Firma, jejíž ústředí je v Jeseníku vsadila na teplo a energie již v roce 1990. Tehdy jako jedna z prvních soukromých...

20. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.