Stoličku, která vypadá jako nakousnutá kukuřice, proslavila influencerka Emma Chamberlainová už v roce 2022. V přepočtu stojí 5 345 korun. Lampa z těsta zalitého do pryskyřice ve tvaru croissantu se dá sehnat za necelé dva tisíce korun a populární plyšák Jellycat ve tvaru oliv stojí něco přes tisícovku. To je jen pár příkladů, kdy se běžné potraviny proměnily v symbol luxusu. Tento trend vzkvétá především v Americe.
Rybí konzervy jdou do módy. A věští Americe ekonomické trable![]() |
„Začalo to ve spížích mileniálů, tedy lidí narozených v osmdesátých a devadesátých letech dvacátého století,“ říká pro CNN Style Andrea Hernándezová, zakladatelka newsletteru Snaxshot, který informuje o trendech v gastronomii. „Tato generace byla první, kdo přijal trend jakési ,prémiové spíže’, tedy nákupu luxusnějších verzí běžného zboží.“
Dražší verze se často tváří jako lepší. Mají kvalitnější ingredience, jsou zdravější a vzhledově estetičtější „Je to druh dostupného blahobytu, který je všude. Nemůžeme si dovolit koupit auta ani domu, takže si lidé dopřávají alespoň dobré jídlo,“ popisuje dále Hernándezová.
Finanční poradna z TikToku. Mladí Američané se učí překonat svou první recesi![]() |
Normalizace luxusních potravin se ale vymyká kontrole. Známý obchod s potravinami Erewhon Market v Los Angeles se proslavil svými smoothies ve spolupráci s celebritami. Největší úspěch pravděpodobně zaznamenalo Strawberry Glaze Skin Smoothie od Hailey Bieberové. Nápoj za přibližně 440 korun obsahuje kromě jahod kyselinu hyaluronovou a gel z mořského mechu.
Dokonce i řetězec Walmart spustil privátní značku bettergoods, která cílí na mileniály a generaci Z (1995–2010). V sortimentu se objevuje například bio mandlové čokoládové mléko, rostlinná mozzarella nebo pistáciové máslo.
Symbolika i vyjádření názoru
Popularita propojení jídla a designu je podle grafické designérky Elizabeth Goodspeedové i čistě praktická. Potraviny jsou totiž cenově dostupnou rekvizitou. Luxusní francouzská značka Jacquemus například použila při focení zlatých náušnic ve tvaru croissantu máslo s vlastním logem.
Jacquemus Cherry set 🍒 pic.twitter.com/9mQzRiClZ8
— 𝐏𝐢𝐧𝐤 𝐠𝐥𝐢𝐭𝐭𝐞𝐫 🎀 (@pinkglitterie) May 28, 2025
Jídlo se ale nezobrazuje jen vedle luxusního zboží, ale přímo se jím stává. Ať už se jde o kukuřičnou stoličku, kabelku značky Kate Spade připomínající sáček kečupu Heinz nebo tričko s potiskem konzervovaných sardinek. „Člověk, který si může dovolit dokonalá jablka z farmářských trhů by mohl mít dostatečný příjem na to, aby si koupil luxusní kabelku za padesát tisíc,“ popisuje Goodspeedová.
„Nákup určitých druhů produktů ale vypovídá i něco o spotřebitelích a jejich životním stylu,“ pokračuje. „Potisk rybích konzerv může naznačovat, že vám záleží na udržitelném rybolovu. Nákup svíčky s vůní rajčatových listů od značky Loewe za dva tisíce korun může znamenat, že vám záleží na bioproduktech.“
Prada rozšiřuje portfolio luxusu. Kupuje značku Versace![]() |
To, co lidé jedí, a jak mají zorganizované své spíže po vzoru Khloe Kardashianové, se s příchodem sociálních sítí stalo centrem pozornosti. Z jídla se stal symbol bohatství a nošením doplňků s tématikou potravin lidé dokazují, že si je mohou dovolit. Tento trend vrcholí v době, kdy se v Americe ceny mořských plodů, ovoce a zeleniny chystají kvůli navrhovaným clům prudce vzrůst.
„I běžné potraviny se pro průměrného člověka stanou hůře dostupnými. Možná si nebudete moct dovolit ryby, vejce nebo čerstvé ovoce a zeleninu ke každý den,“ říká studentka digitální kultury na Seton Hall University v New Jersey Jess Rauchbergová.
„Ale už jen nošení něčeho s daným produktem je symbol společenského postavení. Kabelka, tričko či plyšák Jellycat jsou známka toho, že tím spotřebitelem pořád můžete být. A status znamená vše,“ dodává.