Počet zahraničních cestovatelů loni vzrostl o 47 procent na rekordních 36,9 milionu, v čele s návštěvníky z Jižní Koreje, Tchaj-wanu a Číny, ukázaly údaje Japonské národní organizace cestovního ruchu (JNTO). Předchozí rekord činil 31,9 milionu návštěvníků v roce 2019, těsně předtím, než covid mezinárodní cestování utnul.
Země je tak na nejlepší cestě naplnit cíl na dosažení 60 milionů zahraničních turistů do roku 2030. To je částečně způsobeno slabým jenem – měna se v loňském roce dostala na 37leté minimum a kvůli slabšímu jenu je pro přijíždějící návštěvníky mnohem dostupnější vše od stravování, dopravy až po luxusní nákupy.
Nicneděláním vydělal balík. Japonec se živí pronájmem sebe samotného![]() |
Podle Harumi Tagučiho, hlavního ekonoma společnosti S&P Global Market Intelligence, bude Japonsko k dosažení návštěvnických cílů muset více investovat do turistické infrastruktury. „Překážky jsou stále značné,“ řekl agentuře Bloomberg Taguči. „Není dostatek hotelů a dalších zařízení, které by umožnily ubytovat tolik lidí. A to je třeba zlepšit.“
„Počet zahraničních návštěvníků Japonska v prosinci dosáhl rekordní hodnoty za jediný měsíc, částečně díky zvýšení počtu regionálních leteckých tras mezi Jižní Koreou, Čínou, Tchaj-wanem a Hongkongem,“ uvedla JNTO. Slabý jen také snížil počet výjezdů do zahraničí, přičemž počet Japonců cestujících do zahraničí se v roce 2024 zastavil na 13 milionech, což je asi o třetinu méně než v roce 2019.
Nespokojenost veřejnosti roste
Příliv cestovatelů ovšem zároveň zvedá nespokojenost běžných Japonců. Turisté totiž přeplňují veřejnou dopravu, restaurace a další atrakce, které jsou oblíbené i mezi místními obyvateli.
Místní úřady ve Fudžikawagučiku, městečku u hory Fudži, postavily v květnu bariéru na oblíbeném místě sociálních médií, aby omezily turistický nápor. Ve starobylém hlavním městě Kjótu, kde je nadměrný turistický ruch ještě akutnější, místní okresní rada zakázala návštěvníkům vstup do úzkých soukromých uliček čtvrti Gion, kde turisté obtěžovali gejši a pronásledovali je kvůli fotografiím.
Tyto incidenty vedly některá města k hledání způsobů, jak kontrolovat příliv turistů, například zvýšením vstupních poplatků. Město Himedži například zvažuje zvýšení ceny za vstup do svého hradu pro zahraniční návštěvníky. Celé Japonsko se snaží najít způsoby, jak přesměrovat turisty do venkovských oblastí.
Japonsko zvolilo znakem roku výraz „zlato“. Reflektuje olympiádu i korupci![]() |
„V místech, jako je Kjóto, se problém nadměrného cestovního ruchu stává vážným problémem,“ uvedl pro Bloomberg Taguči. „Klíčové bude, jak se ostatní regiony dokážou propagovat a zda zvládnou zlákat lidi k návštěvě. Podniky také potřebují, aby si turisté nejen kupovali věci, ale také platili za zážitky.“