Šest desetiletí poté, co mezi Tokiem a Ósakou přepravil první rychlovlak cestující, plánují japonské úřady totéž pro nákladní dopravu. Takzvaná pásová silnice má být automatizovaný koridor spojující hlavní město s Osakou vzdálenou asi 500 km. Projekt má být součást řešení prudce rostoucí poptávky po doručovacích službách ve čtvrté největší ekonomice světa, píše list The Guardian.
Japonské ministerstvo infrastruktury, dopravy a cestovního ruchu doufá, že projekt zmírní tlak na řidiče doručovacích služeb v situaci chronického nedostatku pracovních sil. Ten se v současnosti dotýká všech oblastí od stravování a maloobchodu až po nákladní a veřejnou dopravu. Silnice budoucnosti také pomůže snížit emise oxidu uhličitého.
Řekni to ikonou. Výrobce her vrací do hry pagery, slova ale nepoužívají |
„Musíme být inovativní i v přístupu k silnicím,“ vyjádřil se k projektu Jurij Endó, vysoký úředník ministerstva dopravy, který na něj dohlíží. Podle něj je klíčovým konceptem vytvoření vyhrazených koridorů v rámci silniční sítě pro logistiku s využitím 24hodinového automatizovaného a bezobslužného dopravního systému.
Budou třeba tunely
Video počítačové vizualizace, které vláda zveřejnila minulý měsíc, ukazuje velké kontejnery na paletách opatřených kolečky. Krabice měří 180 cm na výšku, 110 cm na šířku a 110 cm na délku. Každá z nich je schopna unést až tunu produktů. Kontejnery se pohybují se po trojicích za sebou ve speciálních jízdních pruzích uprostřed dálnice. Vozidla pak jedou v opačných směrech po obou stranách.
Automatizované vysokozdvižné vozíky budou do kontejnerů nakládat zboží v rámci dep, síť vzájemně propojí letiště, železnice a přístavy. Zkušební provoz má být zahájen v roce 2027 nebo na začátku roku 2028, do plného provozu bude silnice budoucnosti uvedena v polovině příštího desetiletí.
Oficiální odhady nákladů sice ještě nebyly zveřejněny, ale noviny Jomiuri Šimbun uvedly, že silnice spojující Tokio a Ósaku by mohla stát až 3,7 bilionu jenů (507 miliard Kč) vzhledem k velkému počtu tunelů, které by byly potřeba vybudovat.
Ekonomika Japonska klesla víc, než se očekávalo. Spotřebu brzdí vysoké ceny |
Pokud bude projekt úspěšný, mohl by se rozšířit i na další části Japonska. Lidé však ze hry zcela nezmizí. Až do případného zavedení vozidel bez řidiče budou muset stále zajišťovat rozvoz zásilek až ke dveřím příjemců.
Podle odhadů ministerstva by nové japonské logistické dálnice mohly denně ulevit až 25 000 řidičům nákladních automobilů, uvedl deník Jomiuri Šimbun. Očekává se, že nedostatek řidičů kamionů, kteří přepravují přibližně 90 procent japonského nákladu, ještě zesílí po letošním zavedení zákona omezujícího jejich přesčasy ve snaze řešit přepracovanost a snížit počet nehod.
Poptávka po doručování zboží v Japonsku prudce vzrostla během pandemie covidu. Podle vládních údajů se počet domácností, které si nechávají posílat balíčky, zvýšil z přibližně čtyřiceti procent na šedesát, uzavírá The Guardian.