Zdejší startupy se soustřeďují hlavně na systémy spojené s bezpečností. Jako by se mladé firmy předháněly, která z nich autům zajistí budoucnost bez nehod.
„Nápadů je mnoho a dobrých, ale hodně záleží na tom, pro co se nakonec rozhodnou výrobci,“ říká Benjamin Parto ze společnosti Foresight. Ta se specializuje na zcela autonomní vozy. Sází na dvě kamery, jejichž prostřednictvím automobil může snímat okolní prostředí trojrozměrně jako lidské oči. Nechybí termovize pro případ horší viditelnosti za mlhy, deště či sněhu.
Pokročilé bezpečnostní systémy společnosti Mobileye, izraelské dcery amerického Intelu, už řidičům nějakou dobu slouží. Dalším krokem je robotické taxi, které má letos vyjet do ulic německého Mnichova.
Zcela autonomní vůz to zatím nebude. Nyní se rozlišuje šest stupňů samořiditelnosti: nula znamená žádnou automatizaci, pětka je plná automatizace, přičemž většina výrobců dnes vyrábí ve stupních dva a tři. Jak uvádí Itaj Erel, generální ředitel inovačního centra Drive TLV, dosažitelné maximum autonomního řízení je v současnosti stupeň čtyři. Pro robotaxi operující v jedné lokalitě to dle některých expertů stačí, pro osobní vozy nikoli.
Jak autonomní vůz úrovně pět bude vypadat, to si oslovení zástupci izraelských startupů netroufají odhadnout. Třeba společnost Arbe spatřuje řešení v radarech a rychlých senzorech za rozumnou cenu.
Český startup získal 2,2 miliardy korun, třetí nejvyšší částku v historii |
Prezentace jejich řešení je dechberoucí: vůz vybavený senzory projíždí ulicemi Tel Avivu a okolí snímané radarem se ukazuje na monitoru. Arbe věří, že radar je řešením, protože není závislý na počasí a snímá trojrozměrně. Ale i v tomto případě pro jistotu seděl za volantem řidič – ani ukázková jízda kolem bloku se bez něj neobešla.
Technologie Lidar využívá zase laserový paprsek. „Myslím, že v první fázi budou na autonomních vozech soupravy z kombinovaných senzorů. Bezpečnostních prvků bude přibývat, až se společnost v nějakém bodě rozhodne, že takto vybavený osobní vůz nepotřebuje řidiče. Lidé se musí přesvědčit, že je na technologie spolehnutí,“ myslí si Benjamin Parto. „Když se to osvědčí, budou se senzory pomalu odebírat, až zůstane jen jedna technologie,“ odhaduje.
Chce to chytřejší nabíjení
Ze summitu „chytré mobility“, který se ke konci loňského roku konal v Tel Avivu, by mohl vzniknout dojem, že autonomní vozy a bezpečnost jsou skoro jediné téma. Na pravou míru to uvádí generální ředitel centra Drive TLV, které propojuje nejslibnější izraelské startupy s koncerny z automobilového a elektronického průmyslu, jako jsou Honda, NEC, Denso či Volvo.
Virtuální realita z lidí dělá superhrdiny, říká šéf startupu Yord |
„Autonomní vozy jsou atraktivní téma, ať už proto, že je v něm plno výzev, anebo proto, že Izrael je známý svými technologiemi pro umělou inteligenci a senzory, které jsou stavebními kameny těchto vozů,“ myslí si Erel. Startupy, které se snaží zdokonalit elektromobily nebo jejich baterie, podle něj nezůstávají pozadu, i když se jim nevěnuje taková pozornost. „Velkým tématem se stává udržitelnost,“ potvrzuje Erel.
Třeba izraelská společnost Driverz ušetří peníze i životní prostředí jenom díky tomu, že její aplikace naplánuje přepravním firmám trasy jejích vozů, aby si zbytečně nezajížděly nebo netrávily čas v kolonách. Dokonce dokáže předcházet autonehodám, a to až s 30procentní úspěšností. Řidiči osobních vozů si ji mohou stáhnout zdarma.
Americký startup investuje v ČR miliardu, v Praze zprovoznil inovační centrum |
Společnost IRP Systems zase navrhuje úspornější motory pro elektromobily, firma ThermoSiv vymyslela speciální vlákno, které ušetří elektřinu při vytápění interiéru auta. Úspěchy poslední dobou slaví také startup Driivz, který vytváří software pro dobíjecí stanice elektromobilů, nebo Chakratec s unikátní technologií ukládání energie v setrvačníkové baterii.
Generální ředitelka a zakladatelka Israel Smart Mobility Living Lab Smadar Itskovichová si ovšem nemyslí, že s převratným řešením pro vozy budoucnosti přijde jedna firma. „Důležitá je spolupráce zemí i firem při sdílení informací,“ říká. Třeba proto, že musejí být k dispozici digitální mapy, bez nichž se samořiditelné vozy neobejdou.