Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Turín už z benzinového opojení vystřízlivěl. Město ukazuje, že to jde i bez aut

Jestliže je Detroit pro Američany synonymem automobilového průmyslu, pro Italy má podobný význam Turín. Toto 850tisícové město je již více než sto let domovem společnosti Fiat a stejně tak i národním centrem výroby automobilů. Podobně jako Detroit i Turín však v posledních desetiletích postihl úpadek automobilového průmyslu. Zdá se, že město žije dál i bez aut.
Turínský autosalon se v posledních letech koná v centru Turína v historickém...

Turínský autosalon se v posledních letech koná v centru Turína v historickém parku Valentino u stejnojmenného zámku a jeho okolí. | foto: Salone Auto Torino

Auta už dnes Turínu nevládnou tak jako kdysi. Obrovská továrna Fiat Lingotto, která byla před sto lety největším závodem na výrobu automobilů v Evropě, ale dominuje svému okolí jižně od historického centra města dodnes. Půl kilometru dlouhá a pět pater vysoká mohutná modernistická stavba však již svému původnímu účelu neslouží.

Znovuotevřeli ji teprve před třinácti lety, po ukončení výroby automobilů na počátku 80. let se komplex proměnil na nákupní a společenské prostory a jeho interiér nyní zdobí obchody a restaurace. Další část komplexu oslavuje historii Fiatu a jiná zase představuje uměleckou sbírku rodiny zakladatelů, v níž jsou díla Matisse, Picassa a Renoira. Střecha historické budovy se proměnila v městskou zahradu, píše agentura Bloomberg.

Autofotka týdne: Z hrdého Detroitu je město automobilových duchů

Přesto je automobilový odkaz Turína v ulicích těžko přehlédnutelný. Před příchodem covidu mělo město nejvyšší míru vlastnictví automobilů v Itálii. I když se místní představitelé veřejně hlásí k udržitelné dopravě, zdrželi se hromadného rušení parkovacích míst, což je strategie uplatňovaná v Miláně nebo Paříži.

Dnes italské automěsto protíná 80 autobusových linek, osm tramvajových linek, 22 stanic metra a 258 kilometrů cyklostezek pro ty, kteří se rozhodli nejezdit autem. Přibližně 95 procent obyvatel nyní žije ve vzdálenosti do 300 metrů od zastávky městské hromadné dopravy. Podle zprávy města z roku 2020 se méně než polovina místních cest uskuteční autem.

Olympiáda jako zlom

Podle Lucy Staricca, profesora urbanismu na polytechnice v Turíně, bylo pořádání zimních olympijských her v roce 2006 pro město z hlediska dopravní struktury důležitým momentem. Díky hrám jako katalyzátoru se Turín pustil do ambiciózního programu modernizace dopravní sítě, aby snížil znečištění ovzduší, které je přetrvávajícím problémem částečně i kvůli topografii. Ta totiž nad městem zadržuje smog. „Pokud jste chtěli do Turína přilákat nejlepší manažery z celého světa, museli jste zajistit dobrou veřejnou dopravu a kvalitu ovzduší,“ říká Staricco.

Jediná linka metra ve městě, která vede severojižním směrem a má zastávky na obou hlavních nádražích, byla otevřena v roce 2006, právě v době konání olympijských her. Od 90. let 20. století byla v historickém centru zavedena zóna s omezeným provozem, která omezovala používání osobních automobilů (i když jen na několik hodin v ranní špičce a s výjimkami pro osoby pracující nebo bydlící v okolí). Řidiči, kteří dlouho využívali malebná náměstí jako Piazza San Carlo k povrchovému parkování, byli přesměrováni na nově vybudovaná podzemní parkoviště.

Podle Chiary Fogliettové, náměstkyně turínského primátora pro dopravu a životní prostředí, byl tento krok v té době obzvláště problematický. „Město tento přechod těžko zvládalo, protože lidé se báli, že přijdou o parkovací místa,“ říká. Podle ní teď Piazza San Carlo všichni milují a nikdo nechce vrátit zpět staré pořádky.

Když láska k autům trvá

Staricco uvádí, že ve Turíně pokračuje rozšiřování cyklistických pruhů. Navzdory nové infrastruktuře se podíl cyklistické dopravy v posledním desetiletí nezměnil. Předchozí starostka se také pokusila omezit jízdu autem prodloužením doby platnosti zóny s omezeným provozem v historickém centru Turína. Ustoupila však od toho tváří v tvář zuřivému odporu především malých podniků.

„Stále to vypadá, že automobil má přednost před ostatními dopravními prostředky,“ připouští Simone Mangiliová, někdejší poradkyně starosty Turína pro udržitelný rozvoj, která nyní vede Alianci uhlíkově neutrálních měst. „Neustále se na mě lidé špatně dívají, když jedu na kole nebo na skútru a nechovám se přesně tak, jak by si přáli,“ stěžuje si.

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

Také podle náměstkyně primátora Fogliettové jsou někteří obyvatelé vůči odklonu od aut obzvláště odolní, zvláště ti starší. „V tomto městě žije třetina lidí starších 60 let,“ říká. „I když jedou jen jeden kilometr, předpokládají, že musí použít auto,“ dodává. V rámci urbanistické obměny někdy cituje postupy dopravy z amerických měst, aby pomohla získat podporu pro multimodální politiku Turína. „Snažím se lidem vysvětlit, že když můžete jako turista ujít dvacet kilometrů v New Yorku při návštěvě muzeí, možná můžete jít pěšky i ve svém vlastním městě,“ řekla.

Místo auta chůze

Nová generace obavatel Turína je jiná: v letech 2012–22 klesl počet registrací automobilů mezi lidmi mladšími 25 let o třetinu a pouze 39 procent místních osmnáctiletých má řidičský průkaz. Je to trend, který je podle Fogliettové jasně vidět. „Když přijdu na turínskou polytechniku, studenti mi říkají, že mají řidičský průkaz, ale ne auto,“ říká Podle ní mít auto už možná není pro mladé lidi to nejžádanější, protože si více váží veřejné dopravy, cyklostezek a prostě chůze po městě.

Luca Ballarini, spoluzakladatel turínského urbanistického centra Stratosferica, říká, že kulturní vnímání vlastnictví automobilu se vyvíjí. „Když se zeptáte šedesátiletého nebo sedmdesátiletého muže, možná vám řekne, že automobilový duch je v tomto městě stále silný. Ale když se zeptáte dvacetiletého nebo třicetiletého člověka, tak si to opravdu nemyslím,“ doplňuje.

Stromy místo parkovacích míst. Paříž pokračuje v tažení proti autům

Zvláště mladí Turíňané sehráli obrovskou roli při přestavbě mnoha průmyslových budov ve městě na butiky, byty a designová studia, zejména ve starších čtvrtích. „Turín se rychle vymaňuje ze své minulosti průmyslového města, a zejména města automobilového průmyslu,“ říká Fogliettová.

Podle Ballariniho však automobilové kořeny Turína formují město i nadále, i když samotný průmysl ustupuje, a to díky podpoře sousedních odvětví, jako je letecký průmysl a výroba vlaků. „Podnikatele a firmy láká know-how, které mohou v Turíně najít mezi našimi inženýry a výrobci,“ řekl. Turín tak ukazuje, že i ta nejlegendárnější města automobilového průmyslu mohou změnit svůj směr, uzavírá agentura Bloomberg.

Autor:

Česko už není montovna aut, ale utíkají investice, varuje šéf průmyslové firmy

  • Nejčtenější

Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci

Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá legraci z České pošty. Ke čtvrtečnímu odpoledni zaujalo video na platformě Instagram více než 170...

Nejchudší stát Spojených států je blízko k překonání HDP Německa

Hrubý domácí produkt (HDP) na obyvatele nejchudšího státu USA Mississippi je vyšší než hrubý domácí produkt pěti největších evropských ekonomik s výjimkou Německa. I Německu však těsně konkuruje....

Dr. Oetker končí s výrobou v Kladně. Propustí skoro všechny zaměstnance

Společnost Dr. Oetker ze svého závodu v Kladně letos postupně propustí 114 ze 188 zaměstnanců. Firma tam ukončí výrobu. Důvodem jsou podle německé firmy zvyšující se náklady a to, že provoz už nelze...

Zkušební nákup aneb když nestačí ani tři vozíky. Jak Češi obléhají Lidl Outlet

Redakce iDNES. cz provedla zkušební nákup v první outletové prodejně Lidl, kterou řetězec otevřel na začátku ledna v pražských Štěrboholích. Ani po deseti dnech zájem o zlevněné zboží neopadl,...

Neratovická Spolana propustí většinu zaměstnanců a ukončí část výroby

Neratovická společnost Spolana ukončí v první polovině roku část výroby, kvůli čemuž propustí většinu zaměstnanců. Týkat se to bude zhruba 500 lidí, ve firmě jich zůstane kolem 150. Podnik při...

Trump spustil vlastní kryptoměnu, její hodnota okamžitě explodovala vzhůru

Zvolený americký prezident Donald Trump spustil vlastní kryptoměnu $Trump. Její tržní kapitalizace se rychle vyšplhala na několik miliard USD, upozornil server zpravodajské televize BBC.

19. ledna 2025  16:28

Poptávka po alkoholu na Západě klesá. Výrobci mají náhradu, zaměřili se na Indii

Spotřeba alkoholu na Západě postupně klesá. Výrobci lihovin se i proto začínají více zaměřovat na trhy, které se ještě před lety nejevily jako příliš perspektivní. Mezi ně se řadí také Indie, kde...

19. ledna 2025

Z Japonska se stal magnet na turisty, místní z toho ale nadšení nejsou

V roce 2024 přijel do Japonska rekordní počet 37 milionů návštěvníků, a to díky prudkému růstu světového cestovního ruchu po pandemii a poklesu jenu, který z ostrovní země činí atraktivní a cenově...

19. ledna 2025

Spojené státy bojují s vaječnou krizí. Tucet vajec vyjde zákazníky na stovku

Spojené státy americké bojují s nedostatkem vajec. Hlavní příčinou je ptačí chřipka, která se v posledních týdnech rychle šíří po celé zemi. Jen během listopadu a prosince uhynulo vlivem nemoci...

19. ledna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...