Island ohrožuje turistická bublina. Klíčový sektor stagnuje

  18:33aktualizováno  18:33
Deset let po finančním kolapsu způsobeném finanční krizí se nad severskou zemí opět stahují mračna. Když před dekádou zachránil Island z krize masivní rozmach turismu, hovořilo se o severském „hospodářském zázraku“. Nyní začíná růst klíčového sektoru zpomalovat, a to může stáhnout dolů i ekonomický výkon celého souostroví.

(ilustrační snímek) | foto: Arnd WiegmannReuters

Zdá se, že růst islandského cestovního ruchu dosáhl svého vrcholu. Zatímco v roce 2016 navštívilo zemi o čtyřicent procent víc lidí, než v předchozím roce, loni už tento nárůst nepřesáhl 25 procent. Ze zprávy islandské banky Arion vyplývá, že letos by měl nárůst počtu turistů klesnout pod patnáct procent.

Fotogalerie

Zpomalování růstu počtu návštěvníků Islandu může zasáhnout tamní aerolinky, které je na ostrov přivážejí. Kapacity leteckých společností, které s rozmachem turismu prošly zásadní expanzí, tak mohou v příštích letech zůstat nevyužité. Agentura Bloomberg píše, že jde o podobný příběh, jaký před desíti lety zažily tamní banky.

Turistická bublina?

Turismus přitom představuje nejdůležitější součást islandského hospodářství a na hrubém domácím produktu země se podílí dvanácti procenty. Islandský cestovní ruch má za sebou desetiletý boom, během nějž počet návštěvníků země vzrostl více než čtyřnásobně. Loni navštívily severskou zemi přes dva miliony turistů. Enormní zájem o dovolenou mezi gejzíry však vyvolal spekulace, zda se nejedná o „bublinu“.

„Nekontrolovaný nárůst počtu lidí navštěvujících zemi s pouhými 330 tisíci obyvateli způsobil obavu, že islandská infrastruktura nevydrží,“ napsal deník The Daily Telegraph.

Aerolinkám klesají zisky

Pokud se však počet turistů začne snižovat, zemi to může způsobit ekonomické problémy. V příštím roce už podle předpovědi tamní centrální banky nebude islandskému HDP dominovat turismus.

A islandské aerolinky to již pociťují. Například společnost Icelandair Group, mateřská firma islandských aerolinek Icelandair, vydala v říjnu varování před poklesem zisku. Zhruba ve stejné době ji opustil i její výkonný ředitel.agentura Bloomberg.

Tyto aerolinky společně s nízkonákladovou leteckou společností Wow Air přivážejí do země většinu turistů. Wow Air se navíc staly předmětem spekulací, když vybraly dodatečné finanční prostředky na svůj provoz pomocí emise dluhopisů. Společnost potom na zimu zrušila některé lety do Edinburghu, Stockholmu nebo San Francisca a zdůvodnila to zpožděním dodávek letadel Airbus A330.

Bloomberg podotýká, že značné omezení letů uvedly i další severské aerolinky, Primera Air. Ty navíc letos v říjnu již vyhlásily bankrot (o krachu těchto aerolinek jsme psali v tomto článku). Na komplikace v islandském hospodářství reaguje i hodnota tamní měny, která setrvale klesá od letošního března. Islandská centrální banka už kvůli tomu musela intervenovat, aby se tamní měna skokově nepropadla.

Rovněž Mezinárodní měnový fond v září varoval před riziky, které islandské ekonomice hrozí. Kromě ochlazení turismu ohrožují tamní hospodářství také dopady eskalujícího obchodního napětí ve světě nebo nejistota kolem vyjednávání o brexitu. Srovnání s vleklou krizí z roku 2008 však guvernér islandské centrální banky Már Guðmundsson odmítá.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Americké aerolinky obviňují mechaniky za zrušené a zpožděné lety

Letadlo společnosti American Airlines (14. května 2019)

American Airlines žalují odborové svazy, které zastupují jejich mechaniky. Podle společnosti mohou za 2 200 zpožděných...

Nike mění sponzorské smlouvy. Bude platit i sportovkyním, jež otěhotní

Americká běžkyně Alysia Montaňová (vlevo) absolovovala na národním šampionátu...

Po kritice, že některé sportovní hvězdy, které se rozhodly mít děti, přestal výrobce sportovních potřeb Nike...

Obchodní válka USA vs. Čína hned tak neskončí. Ohrožuje to stavbu 5G

O2 připojí k internetu statisíce domácností pomocí 5G technologie

Americko-čínskou obchodní válku zatím běžní zákazníci ve světě na vlastní kůži příliš nepocítili. Až do včerejška....

Najdete na iDNES.cz