„Zastánci tradiční irské whiskey vždy mluvili o různých příchutích nápoje výhradně v negativním slova smyslu. Podle nich maří smysl toho, proč destilujete vysoce kvalitní tekutinu a pak ji dáváte do sudu,“ řekl pro CNN Lander Otegui, marketingový ředitel společnosti Proximo, která vlastní irské značky Bushmills a Proper No. Twelve.
Tequila od herce, koktejly od modelky. Destiláty z Hollywoodu frčí ve velkém![]() |
Zažité tradice a přesvědčení se ovšem mění. Například výrobce nejprodávanější irské whiskey Jameson se před několika lety rozhodl na trhu prorazit se dvěma příchutěmi. V roce 2020 se na trhu zjevila whiskey Jameson Cold Brew s kávou, o dva roky později následovala příchuť pomeranč. Obě tyto příchutě zůstávají v prodeji dodnes a lákají ke značce nové konzumenty.
Whisky nebo whiskey?Skotské, waleské, kanadské anebo japonské značky se zpravidla označují jako whisky, zatímco irské či některé bourbony v USA dávají přednost zápisu v podobě whiskey. Označení však nelze brát z geografického hlediska dogmaticky, liší se i podle jednotlivých značek. |
Ochucená pálenka vede
Podle posledních dat výzkumné společnosti NIQ utratili v roce 2022 Američané za ochucenou whiskey 1,5 miliardy dolarů (34,7 milionů korun), což představuje až 20 procent všech prodejů tohoto nápoje v USA.
Podle největšího distributora alkoholických nápojů Southern Glazer’s v posledních několika letech dokonce prodej ochucené whiskey předčil prodej té neochucené. Od roku 2019 se počet ochucených whiskey, mezi které patří například značky Southern Comfort, Fireball, Crown Royal apple nebo Knobb Creek na pultech vyšplhal o 37 procent a přesáhl tisíc variant.
Další výrobci se postupně k trendu ochucené whiskey postupně přidávají. Například značka Proper No. Twelve někdejšího zápasníka MMA Connora McGregora nedávno debutovala s jablečnou příchutí, ta si od svého uvedení na trh vede velmi dobře. „O uvedení ochucené whiskey přitom nebyli zástupci značky v počátku příliš přesvědčeni,“ říká Otegui. Ale vzhledem k tomu, že mladší spotřebitelé tíhnou k výraznějším příchutím, musí být podle něj irské značky mnohem flexibilnější, než bylo jejich historické přesvědčení.
Do aukce jde vzácná láhev whisky, vydražit by se mohla za desítky milionů korun![]() |
Do tohoto trendu nyní naskočila i další irská palírna. Společnost Tullamore D.E.W. minulý měsíc v USA poprvé uvedla na trh ochucenou whiskey s příchutí medu. Podle Paula Basforda, prezidenta americké pobočky mateřské společnosti William Grant and Sons, která vlastní také whisky Glenfiddich a gin Hendrick’s, byl med jasnou volbou.
„Zaprvé je to konzumentům povědomé, částečně díky ochucené americké whiskey, která se velmi dobře prodává. V případě Tullamore D.E.W. tak jde o přirozené rozšíření,“ řekl Basford s tím, že i značky Jack Daniel’s a Jim Beam s příchutí medu mají velmi silné prodeje.
Přichází podle vás irská whiskey přidáním příchutí o svou jedinečnost?
„Lidé mají sklon ochutnávat stále více příchutí a sám jsem byl pro příchuť banánu a skořice, ovšem pustili jsme se do něčeho tradičnějšího,“ dodal Basford. Předpovídá, že letos firma očekává dvacetiprocentní růst celkového prodeje Tullamore D.E.W. a časem očekávají růst na 35 procent.
Měnící se chutě
Podle údajů výzkumné společnosti NIQ patří v současnosti med a jablko k nejprodávanějším v celé kategorii ochucených whiskey. Následuje je pak skořice, broskev a arašídové máslo. „Američtí spotřebitelé mají obecně značný apetit po příchutích,“ řekl Jon Berg, viceprezident v oblasti alkoholu ve společnosti NIQ. Upozornil však, že nové příchutě zákazníky přestávají po čase bavit, a to na základě míry zkoušení a opakování, které jsou ochotni výrobku věnovat.
Světový výrobce whisky otevře novou palírnu. Chivas míří na ostrov Islay![]() |
Obě společnosti – Tullamore D.E.W. i Proximo vlastnící irské značky Bushmills a Proper No. Twelve – nyní čelí podobným výzvám. Tedy jak přilákat konzumenty-dvacátníky, kteří mají jiné chutě a nároky než generace jejich rodičů a prarodičů. „Po pandemii se celá spotřebitelská základna změnila, chtěla experimentovat a objevovat nové chutě,“ řekl Basford, příchutě mohou podle něj přitáhnout pozornost právě mladších konzumentů.
Lander Otegui ze společnosti Proximo uvedl, že mladší spotřebitelé jsou otevřeni objevování nových příchutí v rámci kategorie lihovin. „Ochucená whiskey slouží jako vstupní bod pro někoho, kdo chce pít whiskey, ale může ho odradit právě chuť tohoto alkoholu.“
„Příchutě jsou dobrým způsobem, jak zákazníky přivést ke značce a ke kategorii whiskey, a rozhodně k irské whiskey,“ uzavřel podle CNN Paul Basford ze společnosti Tullamore D.E.W.